Коли ми говоримо про викладання англійської мови, ми завжди беремо до уваги дві основні категорії, за якими навчаємо наших учнів — це вік і рівень. Тож програма будь-якого підручника чи курсу розробляється саме з огляду на те, скільки років потенційним учням і який матеріал вони вже опанували.
І якщо з рівнями знань ситуація досить чітка — від Beginner до Proficiency, то віковий розподіл Kids, Teens, й Adults може не завжди відповідати реальній картині та потребам учнів.
Саме тому сьогодні ми розповімо, хто такі бумери, покоління Х, міленіали, зумери й альфа, та які потреби у навчанні слід враховувати під час викладання англійської!
Що таке покоління?
Перш ніж заглиблюватись у деталі, розберемося з визначеннями. Покоління позначає, зокрема, людей, що народились і живуть у певний проміжок часу, особистості яких були сформовані одними й тими самими подіями, а тому, як результат, вони поділяють спільні цінності та розвинули подібний підхід до життя та погляди на майбутнє.
Зазвичай, рамки одного покоління 20-25 років — середній проміжок часу, що охоплює період від народження людини до появи її перших нащадків. Сьогодні ж, однак, ця класифікація здебільшого спирається на культурні особливості і не завжди є однаковою для всіх країн.
Поділ на покоління починається з початку 20 століття й охоплює такі групи:
- Greatest Generation: народжені у 1901-1924 рр.
- Silent Generation: народжені у 1925-1945 рр.
- Baby Boomers: народжені у 1946-1964 рр.
- Generation X: народжені у 1965-1980 рр.
- Millennials: народжені у 1981-1996 рр.
- Generation Z: народжені у 1997-2012 рр.
- Generation Alpha: народжені у 2013-2025 рр.
Ви певно чули термін «конфлікт поколінь», generation gap що позначає різницю у переконаннях і цінностях між молодшими й старшими поколіннями, адже вони мають дуже мало спільного бекграунду.
Навряд чи на своїх заняттях ви зустрінете представників Величного або Тихого поколінь, тож ми почнемо з Бумерів. Їхня чисельність серед учнів також невелика, та вони заслуговують на увагу не менше за інших.
Бебі-бумери
Назва цього покоління зумовлена різким зростанням рівня народжуваності після Другої Світової Війни, коли військові повернулись додому та створили нові сімʼї.
До характеристик покоління відносять:
- бажання змін та прогресу: сповнені надій на краще життя у післявоєнні часи, бумери брали активну участь у різноманітних рухах, зокрема фемінізму та громадянського права й докладали зусиль до просування соціальної справедливості та рівності;
- особиста реалізація: представники покоління почали надавати перевагу особистій реалізації. У порівнянні з попередніми поколіннями прослідковується більший егоцентризм, через що їх також називають поколінням «Я»;
- технологічний розвиток: бумери стали першим поколінням, яке отримало масовий досвід використання технологій. І саме вони відіграли важливу роль у розробці й впровадженні новітніх технологій.
Поняття «конфлікту поколінь» зʼявляється саме в 60-х роках минулого століття.
Особливості бебі-бумерів:
- цінують спілкування віч-на-віч та практичне навчання;
- можуть мати певний дискомфорт у використанні сучасних технологій;
- надають перевагу традиційним методам навчання, наприклад, лекціям та друкованим матеріалам;
- люблять читати та легко концентруються на одній темі;
- вимагають поваги до свого досвіду та можуть опиратися новим і нетрадиційним ідеям;
- цілеспрямовані та потребують чітких інструкцій;
- віддають перевагу ієрархічному навчальному середовищу з авторитетною особою-вчителем;
- освічені, працьовиті та славляться трудоголізмом;
- потребують зворотного зв’язку та справедливого оцінювання для відстежування власного прогресу.
Вправа на урок з Baby Boomers
Бумери залюбки працюватимуть з текстом. Reading Comprehension Запропонуйте їм уривок відповідно до рівня знань та вправу на розуміння змісту. Перед прочитанням познайомте їх з важливою лексикою. Далі студенти читають уривок та виконують завдання: знаходять у тексті потрібні слова до списку визначень, наприклад:
- famous, a celebrity — star;
- beautiful, very pretty — gorgeous;
- a period of travel from one place to another — journey;
- a final demand or set of conditions — ultimatum.
Студенти можуть працювати самостійно або в парах. Перевірте відповіді всім класом, після чого завдання можна розширити: наприклад, складати власні речення з новими словами.
Скористайтесь також іншими ідеями вправ для розвитку навичок читання для різних рівнів за посиланням.
Покоління X
Це покоління також називають постбумерами або «діти з ключами»: latchkey kids з малечку вони були навчені самостійності, тому що їхні батьки, як правило, цілий день працювали.
До характерних ознак «іксів» приписують:
- незалежність: через те, що діти були надані самі собі після школи, вони рано розвинули автономність та навчились піклуватись про себе. Це зробило їх більш самодостатніми в порівнянні з попередніми поколіннями та навчило думати самостійно;
- технологічна грамотність: покоління Х стали першими, хто отримав широкий доступ до ПК й інтернету. Тому їх вважають технічно підкованими;
- баланс у житті: представники покоління Х цінують рівновагу між особистим життям і професійною діяльністю, прагнуть усіма силами досягти цього балансу та ефективно використовують свій час поза роботою.
Особливості навчання покоління Х:
- як правило, студенти незалежні у навчанні;
- цінують гнучкість та люблять навчатись у власному темпі;
- охоче використовують технології як інструмент для вивчення мови;
- віддають перевагу кооперації та рівноправному навчальному середовищу;
- можуть скептично ставитись до авторитету вчителя та ставити під сумнів його професіоналізм;
- цінують можливості для практичного застосування знань та наближеність навчання до умов реального світу;
- відкриті до нових форм навчання та можливостей розвитку;
- схильні до навчання протягом усього життя.
Вправа для цього покоління
Самостійні «ікси» будуть раді розмовній практиці та завданню на кшталт «Skill Share». Попросіть студентів підготувати коротеньку презентацію про власне хобі або навичку. Залежно від розміру класу, студенти можуть працювати в групах або парах.
У своїй презентації студенти повинні чітко описати свою діяльність та надати покрокову інструкцію, як інші можуть набути необхідних навичок. Після презентації одногрупники ставлять питання на тему для перевірки розуміння. Далі можна змінити пари / групи або влаштувати голосування за найцікавіше хобі.
Розвинути навички говоріння своїх дорослих студентів ви можете за допомогою цих вправ.
Міленіали
Інша назва — покоління Y. Дехто вважає міленіалів лінивими та самозакоханими, інші — поколінням, що вигорає. У вихованні міленіалів прагнули зробити досконалими, що продукує в них страх невдачі. Однак їх вважають найбільш різносторонніми та соціально свідомими особистостями, які змінюють світ на краще.
Деякі характеристики цього покоління:
- підприємливість: у зрілому віці багато міленіалів зіткнулися зі складною ситуацією на ринку праці у 2008-2009 роках, що підштовхнуло їх до пошуку альтернативних шляхів заробітку, наприклад, відкриття власного бізнесу;
- високий рівень освіти: більшість міленіалів високоосвічені та мають широкий спектр поглядів та ідей. Це дозволило багатьом будувати карʼєру відповідно до їхніх інтересів та цінностей;
- гнучкість: це покоління цінує свободу, не любить рутину та обмеження. Тому вони часто працюють самостійно, наприклад, на фрілансі.
Особливості навчання міленіалів:
- як правило, візуально орієнтовані та віддають перевагу навчанню за допомогою зображень, графіки та відео;
- охоче вивчають мову з використанням сучасних технологій;
- цінують співпрацю, залюбки навчаються у групах і парах, хоча можуть бути і самостійними;
- адаптивні та відкриті до нових, нетрадиційних ідей;
- краще сприймають неформальні, експериментальні й інтерактивні методи навчання;
- цінують можливість практичного застосування знань;
- мотивацію забезпечують не традиційні методи оцінювання, а можливість самовдосконалення та самореалізації.
Вправа для міленіала
Пропонуємо прокачати навички аудіювання ваших міленіалів та запропонувати їм вправу «Music for the Soul». Сьогодні знайти людину, яка б не любила музику, досить складно. І, найімовірніше, ваші студенти мають улюблених англомовних виконавців.
Тож чому б не скористатись нагодою та не додати до словника кілька нових слів? Тим паче, що це один з найкращих способів вивчення іноземної мови.
Для проведення активності оберіть будь-який хіт. сучасний або минулих років, — залежно від рівня та вподобань студентів Роздрукуйте текст пісні з деякими правками: наприклад, вставте пробіл замість кожного 5-го слова.
Увімкніть пісню студентам кілька разів, якщо необхідно та попросіть заповнити прогалини. Перевірити свої відповіді вони можуть у парах. Розберіть всім класом нову та цікаву лексику, обговоріть римування та ритм пісні, повправляйтесь у вимові.
Додаткові ідеї вправ для розвитку навичок аудіювання ви знайдете за посиланням.
Покоління Z
Також відомі як зумери. Gen Z, I Gen, Zoomers Це покоління народилося в «майбутньому». Вони не знають світу без інтернету та смартфону й мають необмежений доступ до будь-якої інформації. Саме тому їх ще називають «скрінейджери». screenagers - screen + teenager
Отже, їхні основні характеристики такі:
- жителі цифрового світу: будь-які екрани — це частина їхнього життя з народження. Майже кожен з них має акаунт у соціальних мережах;
- соціально свідомі: представники покоління Z відомі своєю стурбованістю соціальними та політичними проблемами, а також беруть активну участь у їх вирішенні. Вони прогресивніші та ліберальніші за попередні покоління, їх хвилюють питання змін клімату, расової та гендерної рівності та інші;
- різноманітні: на теперішній момент, зумери є найбільш етнічно та расово різноманітним поколінням, що відображає демографічні зміни у світі та зростання цікавості до різних культур і народів.
Особливості навчання зумерів:
- можуть надавати перевагу навчанню за допомогою інтерактивних цифрових інструментів, відеоігри, віртуальна реальність тощо а також візуальних елементів — зображення, графіки, відео;
- окрім діджитал-засобів все ж потребують живих обговорень та провокування розвитку критичного мислення;
- успішно навчаються в режимі багатозадачності та краще споживають інформацію невеликими фрагментами;
- потребують швидкого реагування, миттєвого зворотного звʼязку та заохочення;
- можуть працювати як у парі / групі, так і самостійно, у власному темпі, цінують кооперацію;
- не вмотивовані традиційними методами оцінювання, радше можливістю досягти власних цілей;
- глобально орієнтовані — відкриті до нових культур, мов, ідей.
Приклад вправи
Для зумерів найкращим рішенням буде надати можливість проаналізувати глобальні проблеми та знайти шляхи вирішення. Активність «Solve the Problem» дозволить покращити навички критичного мислення та комунікації.
Запропонуйте учням переглянути відео з поясненням сучасних світових проблем і криз. Розділіть учнів на групи, кожній призначте по одній проблемі. Переконайтесь, що група зрозуміла суть проблеми. Дайте учням час для обговорення та пошуку шляхів до розвʼязання питання. Далі кожна група презентує свої ідеї класу.
Одногрупники можуть ставити питання один одному на тему. В кінці вправи проведіть DEC. (Delayed Error Correction).
Перегляньте поради щодо навчання покоління Z на сайті.
Покоління Альфа
Назва за першою літерою грецького алфавіту уособлює той факт, що це перше покоління, народжене виключно у 21-му столітті. Найстаршим представникам альфа всього лише 12 років, тому ще рано говорити про конкретні ознаки. Однак, вже можна прослідкувати певні тенденції.
Серед деяких характеристик вже помітні:
- цифрова інтуїція: альфа народилися у світі технологій. Вже з народження вони мали доступ до цифрових платформ і пристроїв, а тому вважаються найбільш інтуїтивними у цій сфері серед усіх поколінь;
- робота зі ШІ: це покоління матиме найкращу взаємодію зі штучним інтелектом, адже стикатиметься з ним у всіх сферах життя. Їхня робота зі ШІ буде природною й ефективною та реалізуватиметься у навчанні, карʼєрі, творчості, повсякденних справах тощо;
- різноманітність та індивідуалізм: альфа продовжать тенденцію зумерів у своєму етнічному та культурному розмаїтті. Крім того, їм буде властиве тяжіння до самовираження, самозабезпечення та самореалізації. Вони будуть більш відкриті новому та менш схильні відповідати традиційним нормам.
Особливості навчання альфа:
- віддають перевагу навчанню за допомогою цифрових платформ, інтерактивних ігор, відео та симуляцій;
- більш адаптивні до нових форм технологій ніж попередні покоління;
- найкраще сприймають візуальні засоби навчання та розважальний контент;
- цінують співпрацю з однолітками, командну роботу та соціальну взаємодію;
- потребують персоналізованого навчання з урахуванням їх особистих потреб, інтересів і досягнень;
- зацікавлені в отриманні релевантних знань, які вони можуть використати в реальному світі;
- мають тенденцію до навчання протягом усього життя, навчання продовжується і за межами класу.
Приклад вправи
Дійсно, покоління альфа радо використовуватимуть у класі різноманітні гаджети, однак, не слід забувати і про важливість відпочинку від екранів та необхідності активного руху. Діти мають майже безмежний запас енергії, тож проведіть час у класі з користю для їхнього фізичного здоров’я і живої соціальної взаємодії, одночасно вивчаючи англійську.
Пропонуємо провести гру «Blindfold Course». Для цього влаштуйте у класі смугу перешкод (можна використати столи, стільці, коробки). Розділіть учнів на пари, одному з них завʼяжіть очі, а інший буде давати вказівки, як слід рухатись, наприклад:
- take a step to the left / right;
- walk forward / back X steps;
- turn right / left / around;
- step over a big obstacle.
Ця активність нагадає їм про ігри у віртуальній реальності, але замість екрана в окулярах, у них буде власна уява. А ще вони навчаться давати чіткі інструкції, взаємодіяти та довіряти.
За посиланням ви знайдете багато цікавих ідей для ігор у класі з поколінням альфа.
Тож тепер ви знаєте як знайти підхід до кожного покоління та зробити навчання максимально цікавим і ефективним.
Ми маємо ще безліч корисних порад і технік для навчання будь-яких вікових груп. Наприклад, якщо ви навчаєте підлітків, зверніть увагу на наш курс Teaching Teens Extended. Або ж підкоріть CELTA й отримайте підтвердження своєї професійності, а також нові карʼєрні можливості. До зустрічі в Grade!
Дякуємо за ваш коментар! Після модерації ми опублікуємо його на нашому сайті :)