Чи доводилося вам коли-небудь загубитися у лісі? Як ви почувалися? Дуже часто у наших учнів може виникнути подібне відчуття, коли вони читають або слухають текст англійською. Наші учні стикаються з різними проблемами через два процеси, які ми використовуємо для розуміння письмових та усних текстів. Якщо ви хочете допомогти своїм учням вдосконалити навички читання та аудіювання, читайте далі, і ви дізнаєтесь, як це зробити.
Що таке “top-down” та “bottom-up”?
Терміни “зверху вниз” і “знизу вгору” стосуються способів, якими ми опрацьовуємо усний або письмовий текст. У багатьох книгах їх розглядають як дві окремі стратегії, які можуть використовувати учні для опрацювання та розуміння текстів на слух, але що саме вони означають?
Існує різниця між опрацюванням тексту “зверху вниз” і “знизу вгору”. “У метафоричному плані це можна порівняти із тим, як дивитись на щось зверху — коли ти бачиш усе — і, навпаки, опинятися посеред чогось і розуміти, де ми знаходимось, зосереджуючись на всіх індивідуальних рисах. Це наче дивитися на ліс та вивчати окремі дерева всередині нього”, – пише Джеремі Хармер у своїй книзі “The Practice of English Language Teaching”.
Давайте проведемо експеримент:
Barack Obama był 44-tym prezydentem Stanów Zjednoczonych Ameryki. Urodził się na Hawajach w 1961 roku. Jego żona ma na imię Michelle, mają 2 córki, Malia Ann i Sasha. Jego kadencja zakończyła się w 2017 r. Jego następcą jest Donald Trump.
Взято з книги Скотта Торнбері ‘The New A-Z of ELT’
Якщо ви не розмовляєте польською мовою, але зрозуміли суть тексту, ви, ймовірно, використовували процеси “зверху вниз”, щоб оцінити знання теми та типу тексту. Ці процеси були спровоковані певними пізнаваними іменами та словами. Без правильного виду попередніх знань розуміння стає складнішим. У цьому проблема деяких учнів. Знання про культурні цінності, особливості та дискурс у їх рідній мові (L1) відрізняються від цих самих знань в англійській, з якою вони мають справу. Отже, їм доводиться працювати вдвічі більше, щоб зрозуміти, що вони бачать чи чують.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Як навчати англійської за методом Dogme
У багатьох випадках студенти перебувають у режимі навчання “знизу вгору”. Вони відчайдушно намагаються зрозуміти кожне окреме слово в тексті, який слухають. На жаль, у багатьох ситуаціях це просто неможливо. Вони часто розчаровуються та просто здаються.
Отже, слід запам’ятати, що:
- під час опрацювання тексту “зверху вниз” читач чи слухач отримує загальний вигляд уривку для читання чи прослуховування.
- у процесі опрацювання “знизу вгору” читач або слухач зосереджується на окремих словах і фразах і досягає розуміння, з’єднуючи ці детальні елементи разом, таким чином, створюючи одне ціле.
Ми, як викладачі, повинні усвідомлювати ментальні процеси, які призводять до кращого розуміння тексту. Це допоможе нам вирішувати, що робити в класі, щоб допомогти учням краще читати та слухати.
Ідеї для уроків
Визначаємо тему. Хороші читачі та слухачі здатні дуже швидко визначити тему написаного чи розмовного тексту. Це дозволяє їм опрацьовувати текст ефективніше в процесі читання. Перш ніж читати чи слухати, ви можете попросити своїх учнів провести мозковий штурм на предмет того, що вони вже знають про цю тему, передбачити характеристики жанру тексту або запитати, що вони хочуть дізнатися з тексту / змісту (якщо вони не мають достатньо попередніх знань з теми тексту).
Прогнозуємо та висуваємо здогадки. І читачі, і слухачі іноді користуються здогадками, щоб спробувати й зрозуміти, про що написано у тексті чи про що говорять. Попросіть учнів передбачити про що йтиме мова, зробити припущення або відгадати зміст з першого погляду або прослуховування маленького фрагмента. Подальше читання / прослуховування допоможе їм підтвердити свої очікування. Використовуйте контекстуальну та позамовну інформацію (наприклад, малюнки, виклад тексту та заголовки для читання, запитайте хто з ким спілкується, про що і чому — для прослуховування).
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Як підготувати учнів до секції “Аудіювання” на ЗНО?
Попередньо навчаємо ключової лексики. Це допомагає в опрацюванні тексту “знизу вгору”. Однак не слід цим зловживати, адже тоді студенти не отримають достатньої практики у здогадуванні слів з контексту.
Використовуємо прийоми skimming для читання тексту та listening for gist. Хороші читачі та слухачі вміють сприймати потік дискурсу та розуміти його загальну суть і при цьому не відволікатися на деталі. Заохочуючи учнів читати чи слухати для того, щоб вловити суть, ми допомагаємо їм бути готовими читати чи слухати більш конкретну інформацію. Варіантів “для лінивих” немає. Таким чином, студенти використовуватимуть свої можливості для того, щоб взяти для себе більше від опрацювання “зверху вниз” того, що відбувається.
Читаємо та прослуховуємо на предмет конкретної інформації. Ми часто звертаємося до письмового чи розмовного тексту, оскільки хочемо конкретних деталей. Студенти повинні знати, як ігнорувати будь-яку іншу інформацію та знаходити конкретну інформацію. Ви можете попросити своїх учнів, наприклад, швидко переглянути відгук про фільм і знайти ім’я актора чи режисера.
Читаємо та прослуховування для розуміння деталей. Сюди також відноситься прослуховування для висновку про ставлення, наміри мовця тощо. Такі завдання є більш вимогливими і вимагають більш інтенсивного прослуховування. Можливо, буде гарною ідеєю розділити запис на фрагменти, що дозволить учням проконсультуватися один з одним перед тим, як перевірити завдання з рештою студентів. Ви також можете спробувати такі завдання як listening bingos, dictogloss та gap-fills.
Нагадуємо, що нещодавно ми також писали про креативне використання вправ з підручників на заняттях англійської.
Дякуємо за ваш коментар! Після модерації ми опублікуємо його на нашому сайті :)