Офіційний платиновий партнер Cambridge Assessment English

Ліцензія UA007

Ярославів вал, 13/2-Б

Золоті ворота

info@grade.ua
  • (044) 580 11 00
  • (063) 580 11 00
  • (098) 580 11 00
  • (050) 580 11 00

Cambridge English

IELTS

TOEFL iBT

SAT, GRE, GMAT

Англійська для дітей

CELTA, CELT-P/S and Delta

Teacher Training Centre

Admissions tests

Англійська для підлітків

Корпоративна англійська

Підготовка до YLE, FCE, CAE, CPE, IELTS, TOEFL

Курси англійської мови

Teaching one-to-one — traps and pitfalls

Перед тим, як розпочати цей матеріал, я провела бліц-опитування серед своїх колег-викладачів англійської мови як іноземної. Воно містило усього одне питання, щоправда, передбачало коментар до відповіді: «Якій формі занять зі студентами ви віддаєте перевагу — one-to-one чи group classes? Поясніть, чому». Одразу відмічу, що мова йшла про дорослих студентів. Ті, хто працював із дітьми, із впевненістю скажуть, що стиль та методика проведення таких занять мають свої відмінності як в індивідуальному, так і у колективному випадку. А це вже тема для іншої статі.

Що цікаво, майже 80% респондентів відповіли, що вони більше схиляються до роботи з групами!

Здавалося б, група складається з більш ніж однієї індивідуальності, і викладачу часто доводиться знаходити особливий підхід до декількох із них одночасно. У чому ж тоді «підводні камені» індивідуальної роботи? Аналізуючи коментарі, нижче наводжу найрозповсюдженіші складнощі із one-to-one classes і рекомендації, як їх мінімізувати або уникнути.

Звертаю увагу читачів, що дані рекомендації — не панацея і не єдиний спосіб вийти із непростої ситуації. Це лише ідеї, підказані досвідом наших колег, котрі можуть допомогти не розгубитися та спробувати вирішити питання правильним саме для вас способом.

Отже:

Ситуація 1.

Студент має дуже специфічні потреби у англійській, пов’язані із родом його діяльності. Наприклад, презентація на міжнародній виставці продукції компанії, що виготовляє харчові добавки (або фурнітуру для одягу, або… це може бути будь-що). Ми розуміємо, що лексика буде вузькоспеціалізованою, і студент при цьому може бути обмежений кількістю занять.

Рішення.

Тверезо зважте свої можливості: час та наявність матеріалу. Не виключена можливість, що на підготовку кожного заняття для цього студента у вас піде набагато більше часу, ніж зазвичай, оскільки на дану тему може не бути готового посібника, і вам знадобиться шукати та компілювати матеріал самостійно. Чи готові ви приділити цьому час? Чи цікава вам особисто тема і чи допоможе вона вам у подальшому розвитку як фахівця? Чи належна запропонована платня? Також слід врахувати, що чим вище рівень англійської у студента, тим серйознішими будуть його вимоги до вас. Будьте відвертими із собою, перш ніж погодитись та взятися до такої роботи.

Ситуація 2.

Працюючи певний час індивідуально, ви помічаєте, що після кожного заняття почали втомлюватися сильніше, ніж від роботи з групою.

Рішення.

Потрібно спробувати розібратися із причиною, чому так відбувається. Можливо, на заняттях ви працюєте більше, ніж студент. Тобто, намагаєтеся «тягнути ковдру на себе»: ставите запитання — і самі ж на нього відповідаєте. Або не даєте студенту досить часу на виконання завдання (оскільки у плані заняття є ще кілька пунктів, а часу на них може не вистачати) — і починаєте підказувати студенту варіанти відповідей.

У даному випадку важливий процес планування та підготовки. Успішність як індивідуальних, так і групових занять залежить від правильного планування та розподілення часу уроку. При цьому важливо уточнювати особливості студента: «швидкий» чи «повільний» — це визначає, скільки хвилин йому знадобиться на виконання завдання. «Візуал», «аудіал» чи «кінестетик»? Тобто, яким чином людина краще сприймає нову інформацію: за допомогою зору, слуху чи фізичних дій та відчуття — це визначає тип завдання, із яким вона впорається успішніше.

Одного заняття буває достатньо, щоб проаналізувати потреби студента і запропонувати завдання, які будуть йому цікаві, відповідно, виконані ефективніше і з позитивними емоціями.

Цілком можливо, ви втомлюєтеся від роботи саме з цим студентом тому, що йому доводиться «битися» із темою, котра представлена способом, що йому не підходить за типом сприйняття та опрацювання інформації. Відповідно, незадоволеність результатом проецюється на вас.

Ситуація 3.

Ще однією причиною вашої втоми під час проведення індивідуальних занять може бути часто неусвідомлене, але настирне поглинання людиною вашої життєвої енергії. Іншими словами, хтось, із ким вам доводиться працювати, використовує вас у якості енергетичного підживлення.

Наприклад, у студента відбулася неприємна розмова на роботі, котра може вплинути на його просування по службі. Або він не встигає вчасно зробити важливе завдання. Або захворів хтось із членів його родини. Та чи мало які причини можуть викликати у людини внутрішній неспокій та бажання скинути його на когось, щоб полегшити собі життя!

У такому випадку викладач ризикує зіграти роль антени, яка сприйматиме чийсь негативний вплив. При цьому ви не лише втрачаєте сили, але й можете відчувати фізичне нездужання вже до кінця заняття. Психологи рекомендують не сприймати подібне як дещо обурливе. Це лише спосіб самозахисту для тих, кому доводиться тісно спілкуватися із людьми.

Знаючи, яких виявів очікувати, можна скоригувати свою поведінку так, щоб не марнотратити дорогоцінну енергію. Наприклад, засмучений студент (або студентка) замість того, щоб перейти безпосередньо до вивчення теми, може розпочати з вами розмову про свою проблему, намагаючись заручитися вашим співчуттям та підтримкою. Як тільки ви піддалися співчуттю, знайте, що в цей момент ви щедро ділитеся зі «страждальцем» своїм внутрішнім ресурсом. Якщо це не входить до ваших планів, то правильнішим буде перевести розмову у русло теми заняття, тим паче що вам необхідно дотримуватися плану, щоб усе встигнути.

Іншою моделлю поведінки може бути підвищена збудливість або нервозність студента, навмисне нерозуміння, небажання сприймати інформацію або виконувати конкретну вправу. Метою таких маніпуляцій є виведення вас із рівноваги, щоб у якийсь момент ви втратили контроль та почали витрачати енергію, доводячи студенту, що він не правий.

Рішення.

Не намагайтеся нічого доводити. Намагайтеся зберегти внутрішній баланс. Іноді потрібно просто помовчати та дати студенту можливість заспокоїтися самостійно.

Можна несподівано «перемкнутися» на обговорення чогось, зовсім не пов’язаного із темою, але англійською мовою. Також допоможе відволікти від негативної поведінки якась «план Б-вправа», яку, як ви знаєте, даний студент завжди сприймає позитивно: пісня, обговорення новин або візуальних образів, короткий відеофрагмент, реальний об’єкт, що викликає певні емоції і т. д. Сподіваюсь, ідея зрозуміла.

Потрібен інструмент, за допомогою котрого динаміка заняття зміниться, і ви спокійно та впевнено повернете процес до русла плідної роботи. У крайньому випадку, єдиним виходом може стати пропозиція провести заняття у інший день, на розсуд студента.

Ситуація 4.

Часті відрядження, пропуски та перенесення занять. Тим, хто часто працює one-to-one, подібна ситуація знайома, чи не так? Найчастіше саме з цієї причини ми відповідаємо відмовою на прохання студентів про індивідуальні заняття. Або перериваємо раніше розпочатий курс через його низьку ефективність.

Рішення.

Розміркуйте заздалегідь і обговоріть потенційним студентом питання відряджень, перенесення та скасування занять. Дуже важливо, щоб людина розуміла, що відповідальність за успішне вивчення мови лежить, передусім, на ній: регулярність занять, виконання домашніх завдань (якщо це передбачено домовленістю; бувають і побажання максимально інтенсивно займатися у класі без можливості виконувати завдання вдома), а також заздалегідь узгоджена система компенсації за пропущене або скасоване заняття.

Чітко обговоріть, за який оптимальний час студент може попередити вас про скасування або перенесення. Якщо ж це відбувається спонтанно, а ви вже витратили час, підготували матеріал і навіть виїхали на заняття, студент повинен розуміти, що за такої ситуації йому доведеться сплатити вам компенсаційну суму. Цілком вірогідно, що в наступний раз він чи вона буде ретельніше планувати свою можливу відсутність.

На завершення хочеться сказати про те, що ми усі — різні, і життя по-різному пропонує нам будувати свої стосунки із людьми. І оскільки ми обрали собі професію, основним завданням якої є передавання знань іншим людям, нехай цей процес кожен день наповнює нас максимально позитивними емоціями та радістю за успіхи наших студентів.

Вдалих та плідних вам занять!
Елена Кошовская, CELTA&DELTA qualified Teacher, BE Instructor.

Підписатись на розсилку