Незалежно від того, чи ви працюєте в державній чи приватній школі, усіх викладачів об’єднує одна проблема — нам завжди бракує часу. Здається, що 16 чи 20 годин на тиждень, упродовж яких ми навчаємо студентів — це так мало, а ще три місяці літніх канікул. То куди ж дівається час? Насправді час для викладача спливає зовсім інакше. Думаю, більшість із вас погодиться з цим.
Планування уроків, пошук матеріалів, наприклад ігор чи інших активностей, яких немає в підручнику, створення власних матеріалів, перевірка зошитів чи робіт студентів, виставлення оцінок, паперова робота, спілкування з учнями поза уроками, для декого — і батьками, зрештою, професійний розвиток — усе це забирає дуже багато часу, енергії та щодня вимагає наших зусиль.
Немає різниці, чи це реальний, чи віртуальний клас. Іноді навчати онлайн набагато важче, ніж офлайн. То що ж робити викладачу, щоби полегшити собі життя та знайти трохи часу для себе?
Порада № 1. Дозвольте студентам виконувати вашу роботу.
Насправді на уроці ми дуже часто беремо на себе те, із чим студенти можуть прекрасно впоратися самі. Наприклад, перевірка завдань та оцінювання. Дуже часто викладачі витрачають половину, а то й більшу частину уроку на те, щоби перевірити всім класом правильні відповіді на завдання. Нічого поганого не станеться, якщо ви перекладете це на плечі ваших студентів. Дайте студентам правильні відповіді та доручіть самостійно перевірити свою роботу. Вони можуть зробити це в парах, перевіривши відповіді одне одного.
Навчаєте підлітків та хочете бути в темі?
Порада № 2. Використовуйте більше завдань, у центрі яких студент.
Student-centered activities, зокрема робота в парах, групах, ігри, говоріння — дуже важливі для розвитку комунікативних навичок. На жаль, вони часто втрачаються під час онлайн-уроків. Втім, це активності, які орієнтовані на студентів, збільшують час їхньої взаємодії, суттєво скорочують TTT, а отже й нам доводиться менше концентруватися. Усе, що потрібно зробити, — продемонструвати, як виконувати завдання, поставити студентів у групи чи пари та вести спостереження. Більшість часу працюватимуть усе-таки студенти.
Порада № 3. Якщо щось пішло не за планом, удавайте, що це й був ваш план.
Викладач не може проконтролювати абсолютно все. На курсі CELTA нас навчають передбачати більшість труднощів, які можуть виникнути на уроці, а також думати над тим, як їх подолати. Проте передбачити все до найменших дрібниць — неможливо. Ми ніколи не знаємо скільки студентів захворіє та не прийде на заняття, у якому ми планували багато парної роботи, ми не можемо напевно знати, що не пропаде інтернет чи не завантажиться презентація, чи не відкриється якийсь документ. Головне — не панікувати на рахунок того, який вигляд ви би мали в очах студентів, якщо щось буде не так. Ви самі складали план уроку, вони не знають, що в ньому було. Просто видихніть — і робіть усе, наче так і мало бути. На заняттях є важливіші речі, які ми маємо робити разом з учнями замість того, щоби перейматися про те, що вони можуть про вас подумати. Ідеальних людей немає.
Порада № 4. Навчіться довіряти своїм студентам.
Зізнайтеся, ви часто думали: “Якщо мене немає в аудиторії, вони не працюватимуть”. Вітаю, тоді ви належите до X-менеджерів. Теорію мотивації американського соціального психолога Дугласа Мак-Грегора чудово можна застосовувати й у шкільних реаліях, адже кожен викладач — це за своєю сутністю менеджер. Як Х-менеджер викладач вважає, що учні мають вроджену схильність до ліні та уникатимуть роботи за найменшої можливості. Як наслідок цього виникає необхідність ретельного контролю над ними. Але такий підхід стає перепоною на шляху до підвищення продуктивності студентів, адже він ґрунтується на загрозі покарання.
Y-вчителі вважають, що учні мають амбіції та внутрішні стимули, прагнуть узяти на себе більше відповідальності та здійснювати самоконтроль і самоуправління. Вважається, що студенти отримують задоволення від розумової праці. Отож, пріоритетом є можливості для розвитку, а не правила. Мотиватором виступає задоволення від виконаної роботи, а не матеріальна винагорода чи страх покарання.
Як сучасний викладач, спробуйте переглянути свої погляди на стосунки зі студентами та намагайтеся створити позитивне середовище для навчання. Студентам потрібно надати більше незалежності та автономії, ніж контролю з боку вчителя.
Дайте їм вибір. Наприклад, запропонуйте вибрати, які вправи вони можуть зробити в якості домашнього завдання. Якщо ви, наприклад, маєте 3—4 завдання, запропонуйте їм обрати лише 2. Ви будете здивовані, але багато хто зробить усі 4. Якщо ви дасте їм вибір: бути відповідальним чи ні, вони ймовірніше виберуть перший варіант.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Що таке “rapport” та як його будувати на уроках англійської
Порада № 5. Плануйте правильно.
Коли ви плануєте свій урок, подумайте, що ваші студенти можуть робити самостійно та чого вам не потрібно робити. Що дійсно спрацює, якщо вони виконають це самостійно?
По-друге, продумайте, що саме потрібно зробити на уроці, а що можна виконати вдома.
По-третє, зверніть увагу на те, щоби студенти могли обирати, що вони хочуть робити. Давати вибір — дуже важливо.
Також подумайте, яку користь принесе студентам самостійна робота. Як розвиватимуться їхні навички та вміння? Це потрібно, щоби пояснити студентам чому саме вони виконують те чи інше завдання.
Усе це допоможе вам переглянути свою роль як викладача, і ви побачите, що не обов’язково стояти цілий урок біля дошки. Натомість викладач має:
- створювати та давати студентам можливості;
- спрямовувати їх у правильному керунку;
- спостерігати;
- діагностувати їхні потреби та труднощі;
- бути прикладом.
Порада № 6. Організуйте свій робочий простір.
Незалежно від того, де ви працюєте, ваш робочий простір має бути організованим так, щоби ви легко та швидко знаходили все, що вам потрібно для роботи. Це збереже час та нерви. Вчителі мають більше документів, ігор, засобів для письма, паперу, книг, планів, наклейок та художніх аксесуарів, ніж дві крамниці рукоділля разом узяті.
Ви маєте почуватися комфортно на своєму робочому місці. Якщо вас не влаштовує ваше оточення, ймовірніше, студентам воно теж не буде подобатися. Почніть із чогось легкого, наприклад зі свого столу.
Продумайте, як мають бути розташовані парти та стільці.
Створіть спеціальні зони, наприклад, reading corner, art shelf, center stage.
Не забудьте прикрасити аудиторію чи свій бекграунд у Zoom, наприклад, за допомогою фото, плакатів, ілюстрацій тощо.
Порада № 7. Розставляйте пріоритети.
Запишіть, що потрібно зробити впродовж дня чи тижня, навіть місяця. Але в якому порядку виконувати ці всі завдання?
Ось який вигляд, наприклад, може мати список справ на день:
- 2-й урок — заміна 7-А клас
- скласти плани уроків на завтра
- спортзал
- заплатити за послуги
- приготувати вечерю
- подивитися вебінар
Спробуйте використовувати таку модель, щоби пріоритезувати свої справи, і робіть те, що для вас справді важливо.
ТЕРМІНОВО | НЕ ТЕРМІНОВО | |
ВАЖЛИВО |
|
|
НЕ ВАЖЛИВО |
|
|
Більше про те, як використовувати таблицю та інші поради, дивіться тут:
Пам’ятайте, що час справді летить, але ж ви — пілот свого часу.
Дякуємо за ваш коментар! Після модерації ми опублікуємо його на нашому сайті :)