☝ Кожна людина — як книга, багатошарова, з несподіваними поворотами сюжету.
Катерина Рубан — саме такий том, який хочеться розгортати сторінка за сторінкою: від мрій про медицину до філології, від паперових словників у бібліотеці до CELTA в International House.
CELTA — це Certificate in English Language Teaching to Adults від Cambridge Assessment English, міжнародний сертифікат, який визнають мовні школи у всьому світі.
А ще — зварювання, далі розповімо про це хобі більше аніме, вестерни, малювання на гіпсових фігурках і плани на DELTA! Сьогодні ми розкриваємо цю книгу для вас — щоб побачити, яким був шлях викладачки Grade.ua, яка пройшла CELTA ще у 2011 році, коли був доступний тільки офлайн варіант.
Анотація: Moderate — слово, що описує ритм життя
Перше, що хочеться дізнатися про Катерину — як вона сама себе бачить? Якби її сьогоднішній ритм можна було описати одним англійським словом, яке б це було?
Moderate — помірний. Я не люблю робити все швидко і не люблю робити все повільно. Намагаюся знайти золоту середину. Not a strict teacher, but a friendly teacher.
Потрібен дружній контакт, повага, баланс. Це і є філософія пані Катерини. Викладачка, яка знайшла рівновагу між вимогливістю та підтримкою, між структурою та творчістю, між тим, що треба, і тим, що працює.
А тепер — розкриваємо вступні сторінки.
Розділ перший: коли мрії про медицину привели до філології, а бібліотека стала другим домом
Катерина ніколи не планувала стати викладачкою. Спочатку вона бажала бути лікарем. Проте англійська на той момент уже була її пристрастю. Ще зі школи Катерина самостійно занурювалася в мову — не через репетиторів, а завдяки власному бажанню зрозуміти.
На той час не було по чому вчитися. У нас був якийсь старий підручник, і я взагалі не розуміла, про що йдеться. Ми завчали тексти напам'ять кожен урок, але не розуміли, про що вони. Я подумала: якщо так, то треба самій розібратися з граматикою, зібрати словниковий запас. І я це зробила.
Коли прийшов час вибору університету, саме тоді відкривався новий факультет — романо-германська філологія.
Тому англійська переважила медицину.
Студентське життя було типовим для того часу: після університету — обов’язковий похід до бібліотеки. Замовляєш підручники, сидиш із copy-books, записуєш нотатки. У доступі комп’ютерів не було, інтернету теж. Усе — від руки.
Коли я все це записувала, воно відкладалося в голові. А мої однокурсники були трішки ледачкуваті. У нас були щотижневі зустрічі вдома — я їм розповідала все, що надбала за тиждень. Особливо з літератури, компаративної лінгвістики, наприклад.
Розділ другий: коли викладачка ловить студентку на пропусках
І ось тут — один із найяскравіших спогадів, який міг би стати окремою ілюстрацією в книзі життя Катерини.
Паралельно з навчанням їй запропонували викладати двом групам. Вона погодилася, але раптом зрозуміла: вже три місяці не відвідує лекції. І тут за іронією долі, одного разу сталася зустріч — у ліфті.
Я випадково побачила свою викладачку з компаративної лінгвістики у ліфті. Ганна Володимирівна одразу зауважила мою тримісячну відсутність на заняттях і суворо запитала про це. Я, яка вже викладала дві групи, чесно пояснила ситуацію, сподіваючись на розуміння.
Викладачка здивувалася, бо ніхто її не попередив, але я запевнила: матеріал опрацьовую ретельно і готова скласти екзамен будь-коли. Похмурий погляд співрозмовниці змусив серце стиснутися, але після короткої паузи та лаконічного «добре», я вискочила з ліфта й побігла коридором.
Катерина досі пам’ятає той погляд — суворий, але справедливий. А потім — несподіванка: викладачка поставила їй екзамен автоматом.
Можливо, саме тоді Катерина зрозуміла, що справжній викладач цінує результат і старанність.
Цей досвід — один із тих, що формують підхід. Коли сама стаєш викладачем, розумієш: важливо не контролювати, а надихати.
Розділ третій: CELTA як вестерн
А тепер — перегортаємо до 2011 року. Катерина вже має досвід викладання, працює на кафедрі, але розуміє: потрібне самовдосконалення.
Подруга рекомендує CELTA — міжнародний курс, який відкриває двері в будь-яку країну світу.
Перші кроки були непростими: нові методики, інтенсивний графік, група міжнародних студентів — все це створювало атмосферу постійного виклику і пригод. Якби CELTA була фільмом, ця історія мала б відчуття справжньої екшн саги:
Це буде вестерн! Уявіть собі: ми всі ковбої, які хочемо навчитися скакати на коні, а у нас ніяк не виходить. Ми не можемо на нього залізти й нормально злізти, бо ще не знаємо як. Для мене це такий кислотний вестерн — усім було важко, але ми всі справилися.
Порівняння не випадкове. Викладачка обожнює вестерни — особливо кислотні, з непередбачуваними сюжетами. Вона передивилася їх десятки за своє життя, тому метафора виникла природно.
2011 рік. International House у Києві. Літній інтенсив. Формат — повний день, з дев'ятої ранку до вечора. Працювати паралельно неможливо — курс забирає весь час і всі сили.
Група — мультинаціональна. Люди з Аргентини, Мексики, Америки, України.
Тоді онлайн-навчання не було взагалі. Усе — паперові підручники, лекції, які треба було конспектувати від руки. Щоп'ятниці ми складали паперові звіти, де вписували кожну хвилину уроку. Планував урок у голові, нікому не допомагав AI.
Атмосфера — академічна, без панібратства. Хтось грав роль доброго копа, хтось — злого. Це було частиною методики: перевірити, наскільки студенти витримають тиск.
Розділ четвертий: коли warm-up перетворюється на втечу з класу
Серед усіх уроків, які Катерина провела на CELTA, один запам'ятався найбільше. Це було заняття з граматики — треба було презентувати другий умовний спосіб через пісню. І викладачка обрала Beyoncé «If I Were a Boy».
Катерина вирішила зробити нестандартний початок — щоб студенти відчули щось незвичайне, ажіотаж.
Я хотіла, щоб трапилася якась несподіванка. І сказала студентам: «Вийдім з класу, бо уроку не буде зараз». Вони здивувалися: «Як це не буде?». Я кажу: «No class at all». І це був мій warm-up.
Усі почали збирати речі й виходити. Навіть моя менторка здивувалася, що всі підкорилися. Вона побачила, що вони вже виходять, і каже: «Катю, стоп, стоп, what are you doing?». Вони почали повертатися, і я їм сказала: «Сьогодні урок присвячений нестандартній темі — і тому я хотіла, щоб ви відчули себе нестандартно на початку». Вони повернулися, сміялися. І цей урок був найуспішнішим — я навіть у тайм-менеджмент вклалася!
Тайм-менеджмент — один із наріжних каменів CELTA. Якщо на warm-up відведено 5 хвилин — це буде 5 хвилин. Якщо на презентацію 20 — то 20.
Нам показували технологію, як це робиться на прикладах побудови уроків інших спеціалістів: спочатку warm-up, потім презентація, контрольована практика, вільна практика. Викладачка слідувала розкладові чітко — і ми бачили, як має бути.
Та навіть попри це, момент з нестандартним підходом — ілюстрація того, що CELTA навчає не лише структурі, а й творчості.
Коли викладач ризикує, виходить за рамки — студенти відчувають це й відкриваються.
Розділ пʼятий: CELTA тоді vs зараз
Минуло 14 років відтоді, як викладачка пройшла курс. За цей час змінилося багато: з’явилося онлайн-навчання, платформи з готовими уроками, AI-асистенти для планування.
Але чи змінилася сама суть курсу? Чи стало простіше здобути цей сертифікат?
Пані Катерина має унікальну можливість порівняти — вона знає, як це було тоді, і бачить, як це відбувається зараз. Її погляд — це погляд людини, яка пройшла випробування в епоху паперових планів і офлайн викладань в аудиторіях, і тепер спостерігає, як курс адаптується до цифрової реальності.
Зараз вона легша емоційно. Тоді це був величезний стрес — треба було контролювати аудиторію повністю, брати урок у свої руки. Зараз можна вчитися онлайн, сидіти вдома, читати урок у Zoom. Це набагато простіше, ніж коли ти стоїш перед аудиторією віч-на-віч.
Але не тільки формат проведення змінився. Атмосфера, підхід викладачів, сама енергетика курсу стали іншими.
На той час викладачі були більш вимогливими, менше жартували. Зараз, я знаю, багато хто кидається дотепами, може веселитися. Формат подачі відрізняється. Але саме наповнення — таке саме, як 10 років тому. Воно базується на тому, що розробили ще у XX столітті.
Ще одна різниця — матеріали. Тоді всі лекції були в зошиті, додаткову літературу знайти було неможливо. Зараз можна відкрити будь-який урок на платформі, і це вже готовий варіант.
Викладач зараз не повинен так готуватися, як ми це робили раніше. Можна продивитися урок за три хвилини до заняття — і викласти його. Еволюціонувала подача, стало швидше все робитися.
Тож відповідь на питання «Чи змінилася CELTA?» — і так, і ні.
Зовнішньо — так, емоційно — так, технологічно — безумовно. Але по суті — ні.
Це досі той самий виклик, та сама перевірка на професіоналізм, той самий місток між тим, ким ти був, і тим, ким хочеш стати.
Розділ шостий: після CELTA — авторський коктейль із викладання
Що Катерина взяла з CELTA у своє викладання? Багато. Але за роки досвіду вона створила власний авторський підхід — коктейль із найкращих методик, адаптованих під реальність.
Дотепер я використовую обов'язковий warm-up — в університеті цього не навчають. До цього часу дотримуюся стадій уроку, тайм-менеджменту, хоч він у мене страждає, бо іноді виходжу за рамки. І в кінці уроку — опитувальник: швидко повторюємо, що пройшли.
Але є і власні напрацювання. Пані Катерина помітила, що уроки проходять значно жвавіше, коли вона викладає не сидячи. Так і увагу учнів легше втримати і динаміка додається.
Зрозуміла: треба стояти, рухатися, розмахувати руками. Енергія викладача передається студентам.
Ще одна тема — teacher talking time. термін з методики викладання англійської мови, який означає час, протягом якого вчитель говорить на уроці Катерина для себе вирішила: іноді треба говорити й українською.
Колись я показувала знайомій, як би я викладала «going to» за методикою CELTA. Вона подивилася й каже: «Катю, чи не краще швидко пояснити це українською, щоб людина просто продукувала те, що повинна?». Я подумала — вона має рацію. Іноді студент взагалі не розуміє, про що йде мова. І тоді краще перемкнутися.
Катерина також прийшла до того, що фідбек теж можна давати походу, а не тільки вкінці.
Якщо студент робить помилку — краще виправити одразу, щоб він не думав, що говорить правильно.
Серед улюблених інструментів:
- Kahoot — для ігор і квізів;
- Baamboozle — гра, де діляться на команди й вгадують слова;
- Wordwall — для інтерактивних вправ;
- Linguahouse— ресурс із готовими уроками;
- Live Worksheets — граматика й лексика онлайн.
Для неї викладач — це не суворий лектор, а ментор і коуч. Не тренер, який примушує бігти 200 кілометрів щодня, а той, хто показує правильний напрямок.
Це людина, яка показує, куди звернутися, щоб зрозуміти тему. Не хочеш — не будеш це робити. Хочеш — зробиш. Я просто навчаю, допомагаю. Маєш питання — задай. Я навіть записую голосові студентам у Telegram, щоб пояснити додаткову тему.
Розділ сьомий: DELTA, зварювання й аніме — життя поза викладанням
Катерина не зупиняється на CELTA. Влітку вона складатиме DELTA Module 1 — наступний рівень кваліфікації для викладачів. Вона вже пройшла підготовчий курс.
Я давно хотіла пройти DELTA, просто потрібен був час. Зараз у мене не дуже багато груп, і я присвятила час, щоб більше читати, практикуватися.
Поза викладанням Катерина — справжня авантюристка. Вона дивиться аніме. Зараз у неї на перегляді «Cowboy Bebop», також вподобала «Атаку Титанів». Обожнює вестерни й старе французьке кіно. любить таких режисерів, як Годар, Антоніоні
Також не менш цікава деталь: дівчина з дитинства щиро обожнює тварин, тож сьогодні її дім наповнений муркотінням аж семи котів.

Але найнесподіваніше хобі — зварювання. ми ж обіцяли вам напочатку, що розкажемо про це детальніше
Цього літа я ходила на курс зварювання. Варила труби, металеві предмети. Мені дуже сподобалось — дивишся на дугу, стоїш у масці. Я забуваю про всі проблеми й просто варю.

Ще вона малює — гіпсові фігурки, камінці. В її будинку дві кімнати, і скрізь стоять авторські малюнки, абстрактні композиції.

За таким ритмом життя та вподобаннями —яке б слово краще описало Катерину?
Adventurous. Я люблю пробувати багато чого, кидатися в різні напрямки. Але викладання залишається — це мій острівець стабільності серед хаосу.
Afterword: поради для майбутніх CELTA-студентів від інсайдерки
Що Катерина порадила б тим, хто вагається перед CELTA?
- Вивчіть preparatory papers: «Там усе чітко розписано й пояснено. Всі завдання описують, що тебе очікує».
- Підготуйтеся емоційно: «У тебе буде стресова ситуація кожен день. Доведеться вставати вранці й лягати вночі. Не витрачати час дарма та якісно відпочивати».
- Станьте time-oriented person: «У тебе все буде розплановано, як у бізнес-персони з секретаркою. Але це триватиме один-два місяці — це не дуже важко».
- Дізнайтеся про викладача: «Я хотіла б знати свого викладача заздалегідь — не особисто, а яким чином ця людина ставиться до теми, який у неї підхід. Це допомогло б знайти контакт».
Катерина Рубан — приклад того, як золота середина стає філософією. Як ковбой, який навчився скакати на коні, вона пройшла CELTA тоді, коли це було справжнім випробуванням, і тепер ділиться досвідом зі студентами.
Її історія надихає не боятися викликів, шукати баланс між суворістю й дружбою, і пам'ятати: викладач — це ментор, який показує шлях, а не примушує бігти.
Хочете відкрити свій шлях у викладанні? Долучайтеся до CELTA в Grade.ua! Залишайте заявку на сайті, консультуйтеся з менеджерами — і, можливо, ваша історія буде наступною!
Дякуємо за ваш коментар! Після модерації ми опублікуємо його на нашому сайті :)