Руслан Шаламов — вчитель біології в науковому ліцеї «Обдарованість», переможець Global Teacher Prize Ukraine 2025 та автор інноваційних навчальних програм для Нової української школи.
Педагог, що з дитинства захоплювався наукою, а свою кар’єру розпочав у неспокійні 90-ті роки, коли країна переживала соціальні та економічні зміни. З того часу Руслан є невіддільною частиною життя своїх учнів.
Чому школярі називають вчителя «своїм однокласником»? Як йому вдалося побудувати такий сильний емоційний зв’язок з дітьми, яких він навчає? І, головне, чому методика викладання педагога стала джерелом натхнення для багатьох інших вчителів? Розберімось разом!
Про педагогічний шлях
У 90-х, коли Україну охопили складні соціальні й економічні зміни, Руслан став на свій педагогічний шлях.
Тоді Руслан і сформував правило: вчитель не може бути осторонь життя своїх учнів.
З перших років роботи педагог створював атмосферу, у якій кожен відчував себе рівним.
Коли я розпочав працювати, то відразу зрозумів, що потрібно більше, ніж просто навчати. Я взявся формувати з дітьми контакт, немов із друзями. Є учні, з якими ми разом справляємо свята, відпочиваємо влітку і досі підтримуємо зв’язок.
Руслан сміється, згадуючи, як колись сказав своїм випускникам, що у нього відчуття, ніби вони разом закінчили школу. Цей момент залишився в їхній пам’яті, бо для нього вони не просто учні — а справжні друзі.
Заходячи в клас, я завжди говорю: «Добрий день, мої хороші». Це одразу налагоджує відносини, і діти відчувають, що їх, звісно, навчать, але й приймуть такими, які вони є.
Він підкреслює, що цей особистий зв’язок і є тим, що дозволяє йому досягати результатів у професії.
Про педагогічні принципи та цінності
Моя мета — навчити дітей не просто теорії, а й практичних речей, які вони зможуть застосувати в реальному житті.
Руслан підкреслює, що для викладача найкраще навчання — не те, де діти тихо сидять за партами, а таке, де вони активно залучені в процес, експериментують і працюють руками.
Я завжди намагаюсь організувати уроки так, щоб клас і слухав, і брав участь у різних експериментах, проєктах. Біологія, як і будь-яка наука, має бути живою, а не суцільною теорією. Ми проводимо досліди, клеїмо, ріжемо, малюємо — все, щоб вони могли відчути та зрозуміти, як працює світ.
Він впевнений, що сучасна освіта повинна бути не лише академічною, а й прикладною.
Наприклад, викладаючи біологію, вчитель розповідає про молекули та клітинні процеси, але й не забуває пояснювати, як ці знання можуть бути використані для створення здорового раціону.
Якщо вивчаємо генетику, то чому б не розповісти школярам, як можна використовувати ці знання для поліпшення якості життя? Скажімо, що робити, якщо у тебе є проблеми з фертильністю, і які сучасні методи лікування можуть допомогти.
Про любов до предмета і до учнів
Руслан переконаний, що секрет успішного викладання в кожного педагога свій. Нам він розповів про власний.
Для того, щоб бути хорошим вчителем, треба закохатися у свій предмет, любити своїх учнів і вміти поєднувати ці дві речі. І це не якийсь слоган. Я справді вірю, що якщо ти любиш те, що робиш, і любиш людей, з якими працюєш, то успіх неминучий.
Результативність такого підходу підтверджують численні випускники Руслана, які сьогодні працюють у провідних лабораторіях світу. Це ще раз доводить ефективність його методу — знаходити індивідуальний підхід до кожного, враховуючи особисті інтереси та потреби.

Вчитель, який надихає на зміни
Руслан поділився з нами, що найкраща оцінка роботи вчителя — це коли колишні учні повертаються в школу, але вже не за парту, а за викладацький стіл.
Є в нас одна особлива історія. Мій випускник, математик. Закінчив Харківський університет, потім магістратуру в Берліні, аспірантуру в Марселі, захистив докторську з математики. Здавалося б, кар’єра у науці — відкрита, живи собі в Європі. Але у 2022 році він залишив усе й повернувся в Україну. Прийшов до нас у ліцей і каже: «Хочу вчити дітей тут».
Руслан на власному прикладі доводить, що вчитель — це робота, яка виходить за межі звичних уроків. Він передає знання й водночас встановлює контакт з учнями, виконуючи роль наставника та друга.
Його підхід до навчання — це живий процес, де кожен урок перетворюється на справжнє відкриття. Перемога в Global Teacher Prize 2025 — яскраве свідчення того, як сучасна педагогіка може бути покликанням, а професійність — поєднуватися з натхненням.
Дякуємо за ваш коментар! Після модерації ми опублікуємо його на нашому сайті :)