👋🏻 Писати — це не тільки велика майстерність, а й необхідність. У сучасному світі, де комунікація відбувається через електронні листи, месенджери та соціальні мережі, вміння висловлювати свої думки чітко та грамотно стає базовою потребою.
Саме тому частиною майже кожної програми англійської мови є письмо та граматичні теми. Як навчити цих навичок дітей говорять багато, а як щодо дорослих? Розповімо в цьому матеріалі!
Чому студенти так не люблять писати?
Для більшості студентів, котрі вивчають англійську мову, набагато складніше навчитися правильно писати, аніж вільно говорити. Чому так відбувається?
Насамперед це повʼязано з тим, що письмове мовлення потребує від студентів уважності та глибших знань з граматики. Якщо в усному мовленні граматичну помилку можуть навіть не помітити, то в письмовому вона може стати значною проблемою.
Також причиною закономірності є те, що письмове мовлення не має візуалізації. Тобто, в усному форматі деякі слова можна заміняти мімікою та жестами або взагалі пропускати, бо вони зрозумілі завдяки контексту. У письмовому ж — прописувати треба кожне слово та розділовий знак, аби правильно донести думку до співрозмовника.
До речі, під час практики письма з проблемами стикаються не тільки студенти, а й викладачі. А це багато говорить про можливі труднощі!
Проте немає приводів для хвилювань. Для того, аби натрапляти на меншу кількість труднощів під час викладання письма дорослим студентам у Grade University існує спеціалізована програма!
«Teach IELTS Academic Writing» — це мікрокваліфікація, яка охоплює всі аспекти викладання writing! Вона дозволить вам підвищити рівень професійних знань та стати сертифікованим інструктором з академічного письма IELTS!
Проблеми навчання дорослих студентів
У процесі навчання саме дорослих людей такої базової навички володіння англійською мовою, як письмо, викладачі часто стикаються з проблемами, зокрема:
- страх помилок,
- сформовані звички,
- неправильно завчені правила та конструкції,
- обмежений час, адже в кожної дорослої людини окрім навчання є купа невідкладних справ,
- недостатня практика, через відсутність вільного часу.
Через вищевказані пункти навчання дорослих людей письма є процесом, який потребує особливої підготовки, уваги та підходу.
Загальні поради
Перед тим як говорити про методи навчання письма, варто поговорити про загальні поради щодо навчання дорослих студентів.
Терпіння
Проста, але дієва порада. Як і в роботі з підлітками, під час навчання дорослих людей варто зберігати спокій та терпіння.
Теми уроків
Залучення інтересів студентів дозволяє зацікавити їх у процесі навчання та урізноманітнити заняття.
З огляду на вік учнів, обирайте відповідні теми: сімʼя, робота та карʼєра, подорожі, суспільство та новини, здоровʼя та добробут, саморозвиток, фінанси.
Дистанція
Не варто бути надто мʼяким або, навпаки, дуже суворим вчителем. У роботі з дорослими студентами варто віднайти рівновагу між близькістю та дисципліною.
Демонстрація результатів
Діти можуть навчатись заради оцінок, а от дорослі працюють на результат. Саме тому в роботі з ними важливо говорити про прогрес та успіхи.
Процес та продукт
Перейдемо до вузькоспрямованих порад. Насамперед важливо зазначити, що під час навчання письма ми можемо зосередитися на кінцевому результаті, а можемо — на всьому процесі.
Традиційним підходом є орієнтація на продукт або product-oriented approach. Він наголошує на механічних аспектах письма, таких як зосередження уваги на граматичних і синтаксичних структурах та імітації моделей.
Основна мета такого підходу — відтворити зразок тексту. Він спрямований насамперед на правильну форму кінцевого продукту.
Другий підхід — орієнтований на процес або process-oriented approach. Він підкреслює, що письмо — це процес, за допомогою якого створюється сенс. Іншими словами, письмо значною мірою стосується способу розвитку та висловлення ідей.
Замість того, щоби перейматися формою, студенти зосереджуються на тому, наскільки чітко та ефективно вони можуть висловлювати й організовувати свої ідеї.
Авторка Ванесса Стіл дає докладніше порівняння продуктивного та процесуального підходів до навчання письма та описує етапи таких уроків. Ось основні відмінності:
Знання обох підходів та їх використання у процесі навчання допомагають учням систематизувати думки перед написанням тексту.
Наприклад, офіційні листи мають дуже фіксовані риси. Отже, найімовірніше, ви застосуєте підхід, орієнтований на продукт, який буде зосереджений на викладі, стилі, організації та граматиці.
Інші жанри, такі як дискурсивні есе та оповіді, можуть піддаватися процесуальному підходу, орієнтованому на ідеї учнів.
Спробуйте використати цю методику в процесі навчання письма дорослих людей!
Роль вчителя
За інформацією автора Джеремі Хармера, яку він виклав у книзі «The Practice of English Language Teaching», коли учні знаходяться в процесі написання тексту, викладачу необхідно виконувати деякі важливі ролі.
Мотиватор
Завдання викладача – мотивувати учнів. Як саме?
Намагайтеся створити належні умови для генерування ідей, переконати в корисності їхньої діяльності та заохотити докласти максимальних зусиль для максимальної користі.
Джерело інформації
Викладач має бути готовим надавати інформацію та необхідні мовні структури слова чи граматичні конструкції, переклад там, де це потрібно.
Студенти мають бачити, що ви готові допомагати, переглядати їхні роботи під час написання, давати поради та робити конструктивні пропозиції.
Фідбек-провайдер
Реагуйте позитивно на написаний учнями контент. Надаючи відгуки за змістом чи правильністю, слід обрати, на чому саме зосередитися. Це може залежати від потреб учнів на даному етапі та завдання, яке вони виконують.
Намагайтеся фокусувати увагу на позитивних моментах, але не забувайте вказати й на помилки, на які варто звернути увагу. Наголошуйте на тому, що вони є обовʼязковим етапом процесу навчання та здобуття нових знань.
Як навчити дорослих писати: вправи
Розтягування речень
Запишіть на дошці просте речення, наприклад: «A man was playing the guitar». Завдання учнів — розширити його, використовуючи якомога більше прикметників, зворотів тощо, але так, щоби речення не втратило сенс. Наприклад:
- «A middle-aged man was playing the guitar».
- «A middle-aged man was playing the old guitar».
- «A middle-aged but goodlooking man was … etc».
50 слів
Перед початком вправи прочитайте та обговоріть з учнями деякі історії з сайту «50-Word Stories».
Історія на 50 слів — це вигадка, яка містить рівно 50 слів. Як і будь-яка інша форма художньої літератури, таке оповідання має початок і кінець, розвиток сюжету та персонажів, а також тему, мораль чи певну мету.
Запропонуйте учням кілька тем, наприклад, «A day to remember», «Holiday romance». Це може бути пов’язано з тим, що вони нещодавно вивчили.
Розділіть учасників на пари. Вони вигадують ідеї для своєї історії. Після цього студенти пишуть чернетку розповіді без обмежень за кількістю слів.
Після цього пари учнів обмінюються чернетками одне з одним. Дайте їм нове завдання — відредагувати розповіді так, щоби в них було рівно 50 слів.
Ви можете встановлювати додаткові критерії для цієї діяльності, наприклад: історія має містити 2 прислівники, ступені порівняння, певну лексику.
«Між рядків»
Дуже просте, але цікаве та корисне завдання.
Дайте учасникам перший та останній рядки оповідання. У групах вони повинні написати історії, які відбуваються між цими рядками.
Портрети
Покажіть учням портрети різних відомих людей. Розподіліть їх на пари та дайте завдання написати лист від однієї з цих осіб до іншої.
Музичні описи
Приготуйте різні мелодії та увімкніть їх студентам. Попросіть написати те, що, на їхню думку, описує композитор.
Тобто, студенти повинні переробити музику в слова. Цікаво, чи не так?
«Своїми очима»
Перегляньте зі студентами коротке англомовне відео, де буде кілька дійових осіб. Потім розділіть учнів за ролями та дайте завдання описати показану у відео історію зі сторони обраного персонажа. Нехай студенти в деталях розпишуть почуття та емоції героя.
Наприклад, історію, описану в мультфільмі «В пошуках Немо» можна розказати зі сторони Марліна, Дорі та самого Немо.
Кулінарне шоу
Підготуйте картки з зображенням популярних страв та дайте студентам можливість обрати їх наосліп. Завдання — написати власний рецепт страви та розповісти про це усій групі.
Цікавіше буде, якщо студенти намагатимуться вгадати страву, рецепт якої їм розповідають.
Узагальнюючи, навчання дорослих письму є складним, але абсолютно реальним процесом. Враховуючи особливості студентів такого віку, їх досвід та темп засвоєння інформації, ви обовʼязково отримаєте бажаний результат!
Памʼятайте, що головне — це створити комфортне середовище, де студенти відчувають впевненість у своїх силах і можуть вільно висловлювати думки.
Впевнені, завдяки вправам та методикам від Grade Education Centre у вас все вийде!
Дякуємо за ваш коментар! Після модерації ми опублікуємо його на нашому сайті :)