☝ Якщо у класі чи групі, яку ви навчаєте, є дитина з дислексією, викладач англійської і не лише має докладати певні зусилля аби ця дитина стала успішною у засвоєнні мови. “Dyslexia is not a disability, it’s a different ability” — девіз викладачки нашого центру Олени Української, яка спеціалізується на викладанні англійської для дітей з дислексією. Сьогодні ми разом з нею ділимося порадами щодо навчання різних мовних навичок дітям з дислексією, перевірки аудіювання, читання, письма та граматики, а також секретами складання мовних іспитів для таких дітей.
ЯК ТРЕНУВАТИ ТА ПЕРЕВІРЯТИ АУДІЮВАННЯ?
При плануванні роботи із розвитку навичок аудіювання, варто пам’ятати, що коли люди з дислексією сприймають мову на слух, то у них виникає одна типова проблема: якщо в тексті для аудіювання зустрічаються нові слова, вони миттєво втрачають розуміння всього речення або й навіть тексту. Це відбувається через те, що діти з такою особливістю фізично не здатні розуміти слова із контексту. У звичайної дитини це не викликає труднощів, адже слухаючи чи читаючи текст, вона може зрозуміти значення того чи іншого слова з контексту. Інша причина того, що вони не розуміють незнайомих слів, — брак часу. Під час читання діти можуть зупинитися, подумати, здогадатися чи навіть знайти це слово у словнику, натомість під час прослуховування такого часу немає.
Як може допомогти викладач? По-перше, перед тим як приступити безпосередньо до виконання завдання з аудіювання, варто заздалегідь навчити дітей певних слів — pre-teach vocabulary. На допомогу прийдуть зображення, які є безпрограшним варіантом у випадку з дислексиками.
По-друге, мінімізуємо у тексті кількість слів із схожим звучанням, наприклад, eight та ate, no та know і т.д. Навіть якщо дитина знає обидва слова, вона може збитися з пантелику.
Труднощі виникають і з завданнями, в яких потрібно слухати та читати одночасно. Тому найкращим рішенням буде застосування малюнків, один з яких є відповіддю на запитання. Тоді дитині потрібно буде вибрати відповідь просто дивлячись на малюнок. Це має полегшити виконання завдання. Наприклад, на іспитах Cambridge YLE, є подібні завдання:
Якщо ж неможливо використати малюнки, і потрібно, щоб дитина все ж таки прочитала варіанти відповідей, необхідно робити ці відповіді максимально короткими: одне або два слова. Наприклад:
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: 4 лайфхаки, які допоможуть скласти будь-який іспит з англійської
Часто, коли у групі є діти з дислексією, викладачу потрібно вмикати аудіозапис 2 і більше разів – тобто стільки скільки потрібно. Якщо текст занадто довгий, вчитель може ділити його на частини, зупинятися, і давати дітям можливість відповідати на запитання до нього.
На іспитах для дітей Cambridge YLE, якщо дитина має специфічні труднощі з навчанням, такі як дислексію, авторизовані центри допомагають складати такі іспити з англійської мови. А саме: ви можете заздалегідь попросити спеціальну версію тесту з аудіювання, що дасть дитині можливість отримати додатковий час на тестування.
Працівник центру на ваше прохання може:
- зупиняти аудіозапис перед кожною частиною тесту, щоб дати дитині достатньо часу для того, щоб прочитати запитання;
- зупиняти аудіозапис у певні моменти протягом кожної частини тесту, щоб дати дитині достатньо часу для написання однієї або декількох відповідей;
- зупиняти аудіозапис після кожної частини, щоб дати дитині достатньо часу на перевірку відповідей.
ЧИТАННЯ — ГОЛОВНА ПРОБЛЕМА ДІТЕЙ З ДИСЛЕКСІЄЮ
Для того, щоб дитина-дислексик комфортно працювала з текстом, він має бути цікавим. Завдання для вчителя — підібрати текст, що буде мотивувати дитину дочитати його до кінця. Це не означає, що текст має бути коротким. Звичайно, спочатку ми читаємо коротші за обсягом тексти, проте, коли вони стають довгими, потрібно обов’язково ділити їх на абзаци. Таким чином, ви зможете розбирати різні частини тексту на уроках, або починати на занятті та закінчувати працювати з ним вдома. Головне, робити це поступово — по частинах.
Якщо у тексті є нові слова, їх не має бути занадто багато. Якщо все ж таки, незнайомих слів досить багато, замініть їх синонімами лише для учнів з дислексією, або додайте їх переклад рідною мовою. Також наголосіть на вимові цих слів, адже дитині потрібно асоціювати їх значення із вимовою.
Якщо вчитель вирішує змінити текст для дитини-дислексика, варто також подбати про граматичні структури в ньому. Адже за наявності складних та ще й нових граматичних структур, дитині буде дуже важко зрозуміти такий текст.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Як побудувати заняття англійської, якщо студенти не вміють читати?
Коли говоримо про текст, який має читати дитина з дислексією, не зайвим буде подбати і про його зовнішній вигляд. Для того, щоб дитина мала змогу легше сприймати текст, готуйте його зважаючи на:
- розмір шрифту. Він не може бути меншим за 13 чи 14;
- між абзацами та між рядками потрібно робити відступи;
- не використовуйте курсив. Дітям з дислексією дуже важко читати такий текст;
- не підкреслюйте цілі речення. Можна підкреслити слово чи фразу;
- якщо є необхідність виділити слово, фразу чи важливу інформацію в тексті, використовуйте жирний шрифт чи кольорові хайлайтери;
Найкращими вправами для тренування читання є вправи, де дитина чує та читає текст одночасно. Це допомагає розвивати навички технічного читання та сприймання тексту на слух. Якщо немає можливості чи підручники не передбачений аудіозапис до тексту, запишіть на диктофон чи телефон дитини вимову незнайомих слів, щоб вона мала змогу їх послухати та вивчити.
Коли ми закінчуємо читати текст, як правило, переходимо до завдань, що перевіряють його розуміння. Тут, безумовно, найкращим завданням для дітей-дислексиків, є запитання True/False, коли дитина обирає чи правдиве твердження чи не правдиве, або multiple choice, коли дитина має вибрати варіант відповіді A, B, C. Не варто давати запитання із відкритою відповіддю, де дитині потрібно самостійно відповідати.
Кембриджські іспити для дітей (YLE), до прикладу, мають завдання, що містять малюнок, речення, що його описують, і варіанти відповідей Yes/No. Такі завдання також під силу дислексикам, адже залучають різні органи чуттів і перевіряють розуміння прочитаного:
Також на завдання з читання потрібно давати дитині додатковий час. Він потрібен для того, аби, наприклад, прочитати самі питання чи тексти або написати відповіді. Іспити Cambridge YLE передбачають, що дислексики можуть отримати додаткові 25% від звичайного часу. Отже, якщо тест займає одну годину, дитина отримає додаткові 15 хвилин. Втім, дитина може попросити більше ніж 25% додаткового часу, або якщо вчитель вважає, що він знадобиться, екзаменаційний центр надає такий час.
Також якщо дитина з дислексією складає іспит, вона може отримати збільшені друковані копії бланків із завданнями. Тоді бланк із запитаннями модифікується, і все, що не потрібно для відповіді на запитання, наприклад, рамки навколо текстів, видаляється. Усі слова в цих бланках мають однаковий розмір шрифту.
ОПАНОВУЄМО НАВИЧКИ ПИСЬМА
Якщо на початку вивчення мови, ми звертаємо увагу на правопис — spelling, то далі дітям потрібно навчитися письму у різних його формах: листи, записки, листівки, есе та ін. Правда полягає у тому, що це найбільш важкі завдання для дітей з дислексією. Вони роблять багато орфографічних помилок, а також їм надзвичайно важко побудувати сам текст.
Дитині без цієї особливості достатньо показати зразок письмового твору, розібрати його структуру, і вона зможе написати свій лист, то дитина з дислексією цього зробити не може. Тому вчителю потрібно підготувати шаблони, в яких дитина має заповнити пропуски. Дитині з легкою чи середньою формами дислексії можна дати завдання у вигляді тексту з пропущеними словами. Ці слова розмістити в окремій таблиці, і дитина повинна буде вибрати потрібні слова, щоб заповнити ці пропуски.
У складнішому випадку на кожен пропуск запропонуйте 3 варіанти відповідей, наприклад, A,B чи С. Тоді дитина зможе обирати правильну відповідь серед трьох.
Іспит Cambridge YLE Starters для наймолодших, наприклад, містить ще і малюнки до кожного слова.
На превеликий жаль є діти, які не можуть опанувати письмо. Проте є вихід — дозволити їм користуватися комп’ютером та друкувати текст замість написання, особливо якщо страждає почерк, і неможливо розібрати, що дитина пише. Тобто мається на увазі дисграфія, яка часто супроводжує дислексію.
Це ж саме стосується й іспиту для дітей, на якому вони можуть писати відповіді за допомогою комп’ютера або текстового процесора. Проте не можна використовувати перевірку правопису, граматики чи функції тезауруса. З міркувань безпеки тестування, в першу чергу, буде використовуватися апаратне забезпечення екзаменаційного центру, наприклад, ПК чи ноутбук. Однак використання власного ноутбука також може бути дозволено за умови дотримання всіх правил тестування.
Коли немає можливості скористатися комп’ютером з клавіатурою, можна звернутися до спеціальних технологій, за допомогою яких дитина просто записує свій голос на диктофон, а згодом програма переводить текст у письмову форму. На жаль це неможливо зробити на іспиті, втім якщо почерк дитини дуже важкий для читання, ви можете попросити екзаменаційний центр скопіювати (зробити розшифровку) такої роботи. Що це означає? В кінці іспиту дитина прочитає свої відповіді копіювальнику — працівнику центру, включаючи всі розділові знаки. Він запише точну копію відповідей, включаючи помилки в граматиці, орфографії чи пунктуації.
ГРАМАТИКА ТА ЛЕКСИКА
Дитина-дислексик має дві основні проблеми під час вивчення граматики: використання термінів для пояснення граматики та брак часу. По-перше, вчитель пояснює граматичне правило за допомогою використання понять, наприклад, назв членів речення та частин мови, втрачається увага дитини. Тому краще навчати граматиці за допомогою прикладів. По-друге, дислексику потрібно набагато більше часу для того, щоб вивчити нову граматичну структуру. Втім все можливо.
Не починайте навчання граматики із пояснення правила. Це буде корисно не лише дислексикам, але й іншим учням. Сучасні підручники, все більше використовують техніку “guided discovery”, що базується на використанні напередодні прочитаного тексту чи прослуханого аудіозапису. Для дітей з цією особливістю потрібно зробити так, щоб вони спочатку самі побачили чи помітили цю структуру в тексті – noticing. Дитина її підкреслює, знаходить багато прикладів цієї структури. Втім пам’ятайте, якщо в тексті багато нових слів, зробити це буде неможливо. Якщо використовується текст з аудіювання, дайте дитині script і попросіть знайти і підкреслити нову структуру самостійно.
Далі, коли ми пояснюємо правило, слід використовувати, як вже йшлося в попередній статті, мультисенсорний підхід. В даному випадку використовуємо різні кольори для різних частин мови, наприклад, червоний – підмет, зелений – присудок. Таким чином вдасться уникнути помилок з порядком слів у реченні.
Також вчителю слід готувати різноманітні практичні завдання. Найперше завдання має завжди бути усним. Наступне – з мінімальним використанням письма. Тому підійдуть multiple choice та matching.
Стосовно вивчення нової лексики, не потрібно вчити слова, які схожі між собою, в один день. Будь-які слова схожі за звучання вивчаються окремо.
Відомо також, що для того, щоб звичайна людина запам’ятала нове слово, вона має зустрітися з ним як мінімум 7 разів. Втім дитині з дислексією це потрібно зробити не менше 100 разів: десь почути, прочитати, сказати, використати в реченні, написати, обвести, виліпити або опрацювати будь-яким іншим чином.
Інша проблема полягає у тому, що навіть якщо дитина знає це слово, вона може його забути, і її потрібен час, щоб його згадати. Під час говоріння та слухання діти мають труднощі через це.
За один урок рекомендується вчити не більше 7 нових слів та особливу увагу звертати на вимову. У початковій школі нові слова завжди вчимо із малюнками чи флеш-картками, які також обов’язково вклеюємо дітям у зошит.
Ви також можете використовувати рідну мову дітей. Діти досить часто вигадують смішні асоціації рідною мовою і таким чином їх запам’ятовують, адже це викликає певні приємні емоції. Також хороший спосіб – писати слова на піску або ліпити їх з пластиліну, грати в ігри, показувати жестами, показувати маленькі шматочки малюнка і відгадувати, писати пальцем на долоні чи на спині, проспівати. Щонайменше слід використати 6 різноманітних завдань.
Діти з дислексією безумовно потребують додаткової підтримки, а ще їх не слід оцінювати на рівні з іншими дітьми, адже вони – особливі. Як вже йшлося вище, Кембриджський університет розробляє іспити таким чином, щоб їх міг скласти кожен. Ці ідеї також можна використати і під час навчання.
Нагадуємо, що нещодавно ми також писали про те, як правильно розпочинати заняття англійської.
Дякуємо за ваш коментар! Після модерації ми опублікуємо його на нашому сайті :)