📝 Навички мислення вищого порядку (HOTS) — популярне в американській освіті поняття. Воно відрізняє навички критичного мислення від результатів навчання нижчого порядку, що досягаються за допомогою запам’ятовування. HOTS включають синтез, аналіз, міркування, осмислення, застосування та оцінку (synthesizing, analyzing, reasoning, comprehending, application, and evaluation).
Переважно під час викладання англійської, а також у самих навчальних посібниках, викладачі та учні переходять від конкретного мислення (тут і зараз) до абстрактного мислення: складного та аналітичного; творчого та оціночного. Поговоримо про те, як викладачі можуть допомагати студентам розвивати LOTS та HOTS на заняттях англійської мови.
HOTS і таксономія Блума
HOTS базуються на різних таксономіях навчання, а особливо на тій, яку створив Бенджамін Блум у своїй книзі 1956 року “Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals”. Навички мислення нижчого порядку (LOTS) передбачають запам’ятовування, тоді як мислення вищого порядку вимагає розуміння та застосування цих знань. Тому навички мислення вищого порядку відображаються трьома основними рівнями таксономії Блума: аналіз, оцінка та творення.
Студенти, що здатні мислити, — це ті, хто може застосувати знання та навички, які вони засвоїли, у нових контекстах. Розглянемо кожен рівень та те, як мислення вищого порядку застосовується в навчанні.
- Аналіз — четвертий рівень піраміди Блума, що передбачає використання студентами власного судження для аналізу знань, які вони засвоїли. На цьому етапі вони починають розуміти основну структуру знань, а також здатні розрізняти факти та думки. Наприклад, студенти можуть вивчити форму і вживання теперішнього неозначеного часу, пояснити, чому ми використовуємо його у певних контекстах, ситуаціях, описати різницю між двома часами.
- Оцінка — п’ятий рівень таксономії Блума, вимагає від студентів зробити висновок про взаємозв’язки між джерелами, такими як есе, статті, художні твори, лекції викладачів і навіть особистими спостереженнями. Наприклад, студент може зробити висновок про зв’язок між тим, що він прочитав у статті, і тим, що спостерігав сам. Учні можуть змінювати речення так, щоб вони розповідали про них самих (make sentences that are true for you); або скласти речення у певному часі, використовуючи подані зразки, приклади тощо.
- Творення — найвищий рівень таксономії Блума — здатність генерувати, розробляти нові ідеї, концепції. Наприклад, студенти можуть описати свій розпорядок дня або розповісти про свій вихідний день, використовуючи той чи інший час.
Застосування на заняттях
Іноді вчителям не вдається застосувати HOTS для навчання іноземної мови, оскільки вони мають помилкове уявлення про те, що студенти не можуть виконувати завдання на вищих рівнях пізнання, поки їх рівень володіння англійською мовою не стане більш досконалим. Однак доступ до HOTS має більше спільного з типом представленої на занятті діяльності та наскільки ефективно вона проводиться, і набагато менше з тим, наскільки добре володіє мовою студент. За допомогою візуальних зображень, реалій, взаємодії з однолітками та більш масштабних завдань, розбитих на конкретні етапи, студенти можуть бути і будуть успішними на усіх рівнях.
Нижче пропонуємо три способи включити HOTS у свої плани уроків та, власне, заняття.
- Почніть спочатку. Коли ви пишете цілі уроку, обов’язково включіть action verbs таксономії Блума. Ми писали про них у статті про 6 найпопулярніших теорій у галузі викладання англійської. Використання таких дієслів, як list, recall, use, create, interpret, apply, та rank, зосередить увагу викладача та студента на когнітивних завданнях, а не на переліку видів діяльності, які потрібно відмітити як виконані після закінчення уроку. Діаграми дієслів Блума англійською чудово підходять для розміщення в класі або біля вашого столу під час планування уроків. Для використання з цифровими та технологічними завданнями перегляньте Global Citizen’s digital taxonomy verbs infographic.
- Розробляйте завдання, що задіють увесь спектр навичок. Використовуйте однакові дієслова у цілях уроку та мотивуйте студентів брати участь у заходах на різних рівнях протягом усього уроку. Студенти можуть сортувати картинки для класифікації предметів (аналіз), оцінювати роботу один одного за допомогою рубрики або контрольного списку (оцінка) або описувати поняття своїми словами (розуміння). Корисне колесо таксономії від Independent Educational Consultancy містить рівні, дієслова та запропоновані заходи для вирішення потреб кожного. Тут також є відповідні навички навчання / мислення для усіх.
- Ставте запитання. Замість “yes/no” questions або “What did you put for exercise 3?”, поставте питання, які вимагають від студентів різного мислення. Запитання про те, який винахід може бути найважливішим для групи людей, або якого персонажа з історії студент хотів би зустріти, спонукають їх оцінювати або синтезувати ключову інформацію, а не просто її повторювати. Якщо ви додасте більше запитань до дієслів та завдань, то залучите студентів до обговорень вищого порядку, які є критично важливими для використання мови.
Залучення HOTS на заняттях англійської може забезпечити здорові та захопливі виклики для учнів, а також зробить їх більш цікавими і для них самих, і для вас. А як ви використовуєте HOTS у різних контекстах?
Більше корисної інформації та курсів шукайте на Grade.ua!
Дякуємо за ваш коментар! Після модерації ми опублікуємо його на нашому сайті :)