Іспити з англійської мови — це відповідальний крок, який відкриває перед студентами нові перспективи щодо навчання та кар’єри.
Вони стають орієнтиром для досягнення мети й водночас допомагають розвивати навички, що знадобляться у професійному житті чи буденності.
Для викладачів успіхи студентів — це завжди джерело гордості й натхнення. Але як правильно налаштувати учнів, з чого розпочати підготовку та як підтримати їх напередодні іспиту?
Поговоримо про це в матеріалі.
Наприклад, деякі викладачі, окрім основної роботи в школі чи іншому закладі, спеціалізуються на підготовці студентів до міжнародних іспитів з англійської, таких як IELTS, FCE, CAE, CPE тощо.
Якщо ви прагнете супроводжувати своїх учнів протягом цього шляху, ми підготували поради, з яких слід почати.
Наші рекомендації стануть у пригоді й тим викладачам, які планують скласти мовленнєвий тест самостійно. Це упорядкує підготовчий процес і зростить впевненість перед іспитом.
Допомагайте студентам визначати реальні цілі
Так звані SMART goals допомагають студентам рухатися до успіху, адже вони є:
- specific — конкретними,
- measurable — вимірюваними,
- achievable — досяжними,
- relevant — актуальними,
- time-bound — обмеженими в часі.
Завдяки цьому учні краще розуміють свої прагнення, бачать прогрес і не губляться в загальному масштабі підготовки. Кембриджські іспити з англійської враховують цю концепцію: поступові цілі надихають студентів і дають відчутний результат на кожному етапі навчання.
Застосовуючи підхід SMART, викладачі можуть значно структурувати навчання. Отже, для того, щоб побудувати ефективну програму, важливо поставити собі кілька ключових запитань.
- Які потреби у навчанні мають мої студенти? — Relevant
- Чого я хочу, щоб вони досягли в цьому році, семестрі чи навіть на конкретному уроці? — Specific і Time-bound
- Чи відповідають ці цілі їхньому рівню і як можна їх підтримати? — Achievable
- Як дізнатися, що прогрес справді відбувається? — Measurable
Нижче наведемо кілька прикладів SMART-цілей для учнів:
Короткострокова: до кінця уроку я зможу ставити та відповідати на основні запитання про свої уподобання й хобі.
Середньострокова: до завершення семестру я покращу результати у секції Reading and Writing іспиту A2 Key for Schools.
Довгострокова: до кінця року я складу іспит KET A2 Key for Schools і розпочну підготовку до B1 Preliminary for Schools.
Використовуйте checklists
Відштовхуючись від попереднього розділу, важливо навчити студентів брати відповідальність за власну освіту та забезпечити їх інструментами для відстеження розвитку.
Зробити це можливо таким чином:
- Goals checklist — ідеальний варіант для роботи з молодшими школярами, яких готуєте до Cambridge YLE. Це ефективний спосіб допомогти дітям зосередитися на меті та проаналізувати прогрес.
У наведеному нижче прикладі студентам потрібно лише відмітити, чого вони вже досягли. Для початкових рівнів доцільно писати інструкції рідною мовою, щоб усе було максимально зрозуміло.
Завантажити чеклист можна тут.

- Learning plan — інструмент для підлітків та старших студентів. Тут учні можуть детально розписувати свої плани, ставити дедлайни та відстежувати прогрес.
Перейдіть за посиланням, щоб завантажити шаблон.

Залучайте ресурси з підготовки до іспиту
Студенти повинні добре розуміти зміст і формат іспиту, часові рамки кожного розділу та критерії оцінювання. Тож допомагайте їм практикуватися різними способами, наприклад:
- виконувати завдання у стилі іспиту на заняттях,
- проходити практичні тести вдома,
- виконувати пробний іспит.
Не забудьте також перевіряти знання студентів щодо структури. Відпрацювання завдань на уроці дає змогу продемонструвати свої знання, застосувати отримані навички та використати стратегії, яким ви їх навчали.
Зокрема на сайті Cambridge English існує цілий перелік безплатних матеріалів для підготовки до іспитів, які допоможуть вам розпочати роботу, зокрема:
- handbooks,
- плани уроків,
- плакати та активності для роботи в класі,
- матеріали для самостійного вивчення.
Регулярно запитуйте про фідбек у студентів
Так звані check-ins допомагають зрозуміти, наскільки успішно студенти справляються з діяльністю на уроці. Є кілька простих технік, завдяки яким учні відчують вашу підтримку та впевняться у власних силах.
Картки світлофора — один із таких ресурсів. За допомогою них студенти різного віку можуть продемонструвати, як добре опановують матеріал.
Роздайте зелені, помаранчеві та червоні картки й поясніть, що:
Green = «Okay, I understand!»
Amber = «I might need a little help.»
Red = «Stop! I need some help.»
Учні можуть піднімати картки у визначений час уроку, щоб ви побачили їх зацікавленість. Або використовувати їх під час групової роботи — так ви зможете зрозуміти, хто потребує додаткової допомоги.
Вихідні квитки. Для старших або більш досвідчених студентів спробуйте метод «вихідних квитків».
Наприкінці уроку роздайте квитки й дайте учням кілька хвилин, щоб обдумати матеріал. Ви побачите індивідуальні та групові досягнення та зафіксуєте, над чим варто ще попрацювати.
Це чудова можливість для сором’язливих учнів звернутися за підтримкою, не привертаючи зайвої уваги. Викладач також знатиме, на чому закцентувати увагу під час планування майбутніх занять.

Завантажити зразок можна тут.
Рекомендуємо приєднатися до нашої активної спільноти викладачів у Facebook, щоб підготувати студентів до Кембриджських іспитів з англійської мови.
Тут ви будете отримувати щоденні поради та лайфхаки, а також зможете ставити запитання безпосередньо іншим професіоналам у галузі викладання англійської.
Звернімо вашу увагу, що в Україні після тривалої перерви відбулися перші Cambridge English Qualifications. Це значна подія для українських здобувачів. З цієї нагоди Grade розпочинає пошук нових екзаменаторів для Кембриджських іспитів.
Також відвідуйте наші вебінари та воркшопи для викладачів або переглядайте їх записи — вони містять безліч корисних порад, ресурсів і ідей для ваших уроків.
Дякуємо за ваш коментар! Після модерації ми опублікуємо його на нашому сайті :)