Що таке “rapport” та як його будувати на уроках англійської

how-to-build-rapport1

Одним із найскладніших завдань для викладача англійської може стати пошук взаєморозуміння з учнями. Ніщо не може бути сумнішим за той факт, що ви приготували чудовий, на ваш погляд, урок, а зіткнулися з тишею у класі та порожніми поглядами. Викладачу англійської дуже важливо встановити зв’язок зі своїми учнями, адже у кожного з них є певний страх розмовляти іноземною мовою. І хто як не ми повинні допомогти їм побороти це почуття?

Пригадайте свої улюблені предмети з часів, коли ви вчилися в школі чи університеті. Що робило ці заняття такими особливими? Чому вони так запам’яталися? Я, наприклад, згадую свого вчителя. Він був суворий, але дуже справедливий; завжди влучно жартував, а ще знаходив якийсь дивний спосіб порозумітися з кожним. Можливо, завдяки йому, я і сама зараз у цій професії. 

“GOOD RAPPORT”

За визначенням Британської Ради те, що ми називаємо взаєморозумінням (rapport)  є “relationship built on trust and respect between teachers and students. It is one of the fundamental factors leading to students’ feeling capable, competent, and creative so that they can reach their potential in studying English.”

Отже, “rapport” описує позитивні стосунки, що розвиваються між вчителями та їх студентами. Ми можемо говорити про те, що вчитель має “good rapport” зі своїми учнями, якщо бачимо докази того, що учням подобається педагог, і вони поважають його професіоналізм. Автори різноманітних матеріалів для викладачів англійської визначають декілька факторів, які на їх думку, допомагають побудувати взаєморозуміння між вчителями та учнями. Так, наприклад, Скотт Торнбері, у своїй книзі “The New A—Z of ELT” говорить, що слід:

  • впізнавати учнів – включаючи їх імена;
  • проявляти повагу;
  • бути справедливими і неупередженими;
  • уміти слухати;
  • давати зрозумілий та позитивний фідбек;
  • бути самим собою.

Скотт Торнбері також зауважує, що здатність встановити “хороший зв’язок” є необхідною умовою ефективного навчання, але не може його замінити. 

СТРАТЕГІЇ

Декотрим вчителям вдається більш природно побудувати та підтримувати позитивні стосунки зі своїми учнями, ніж іншим. Втім більшість викладачів можуть виправити цей недолік, якщо застосовуватимуть кілька простих стратегій на своїх заняттях. Пропонуємо кілька стратегій, які варто спробувати.

  1. Запам’ятайте імена

Це може бути дуже легко або зовсім непросто, залежно від вашої навчальної ситуації. Коли я викладала англійську в Таїланді, мені довелося вивчити досить складні та незнайомі тайські імена (наприклад, Квантунг чи Кауот, Оунгфоунг чи Каохом).  Перше, що я подумала: «Я ніколи не запам’ятаю ці імена!».

За теорією Ніла Флемінга про стилі навчання, я – “візуальний” учень. Саме тому спершу ми з учнями навчилися писати їх імена. Кожен з них мав розмістити картку з іменем на своїй парті. До кінця першого тижня я вже знала, як звати кожну дитину. Коли зустрічала когось із них надворі чи у їдальні, я з легкістю пригадувала їх імена.

Запам’ятовування імен вимагає трохи додаткових зусиль з вашого боку, але це можна зробити. І це показує учням, що вам дійсно не все одно. Тож робіть те, що вам потрібно зробити, але вивчіть ці імена! (До речі, дехто з моїх колег так і не запам’ятав імен. На такий випадок у тайців, а також зі слів моєї колеги, яка працює у Китаї, кожному учневі присвоюють номер. Для опитування на уроках вчитель просто називає номер дитини).

Важливо не просто називати дітей по іменах, а й познайомити їх між собою. Це можна зробити за допомогою ігор. Якщо це молодші школярі, ми сідали в коло і називали своє ім’я та того, хто сидить ліворуч і так далі за годинниковою стрілкою, плескаючи в долоні та по ногах. 

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: 5 вправ, які допоможуть швидко вивчити імена учнів

  1. Структуруйте навчання

Більшість учнів позитивно реагують на структуровані уроки. Це надає їм почуття надійності та призводить до покращення навчання. Вчителі, які не мають чіткого плану, не лише витрачають дорогоцінний час, але й часто не здобувають поваги своїх учнів. 

Важливо задати тон від самого початку, повідомити учням про ваші очікування та подальші кроки. Встановіть правила та показуйте учням, що ви їх виконуєте, якщо хтось переступає межу. Нарешті, структурована аудиторія – це мінімум простоїв. Кожен день повинен бути наповнений захопливий навчальними активностями, а час простоювання зведено до мінімуму.

Створення плану уроку – для учнів є своєрідним доказом того, що вчитель присвятив час роздумам про них. Нагадаю, що раніше я вже розповідала про те, як ефективно планувати заняття з англійської мови.

Ways to build rapport

  1. Додайте трохи своєї особистості

Не обов’язково бути найкращими друзями зі своїми учнями, все ж неодмінно потрібно підтримувати атмосферу професіоналізму. Розповісти трохи більше про себе – прекрасний спосіб заохотити налагодження стосунків зі своїми учнями, а також дати їм подальше розуміння культури та мови, яку вони вивчають.

Ви можете створити слайд-шоу фотографій зі своїх подорожей і поговорити про деякі з ваших улюблених напрямків, або, можливо, поділитися якоюсь улюбленою музикою зі своїми учнями (трохи танців на уроці ще ніколи нікому не шкодили). Дозвольте своїм учням ставити вам запитання – звичайно, англійською мовою.

Поділіть учнів на пари або малі групи, запропонуйте написати три запитання, які вони хотіли б задати вам. Після цього кожна пара / група ставить вам питання, а ви відповідаєте лише в тому випадку, якщо питання є граматично правильним. Учні повинні уважно слухати, оскільки не можна повторювати запитання.

Ви також можете показати фотографії, які розповідають про ваше життя. Наприклад:

  • фото країн, в яких працювали / жили / подорожували,
  • фотографії вашої улюбленої їжі або їжі, яку ви вмієте приготувати,
  • числа, які відповідають кількості відвідуваних країн, братів і сестер або кількості пар взуття, які у вас є.

Потім учні працюють у групах, та відгадують, як ці зображення пов’язані з вами. Вони можуть ставити вам питання, щоб з’ясувати, чи правильні їх здогадки. Що б це не було, якщо ви розповідатиме про те, що для вас важливо, це спонукатиме ваших учнів почуватися комфортно і робити те ж саме, а також це шлях до побудови двосторонньої взаємодії.

Один вчитель, наприклад, зняв відео для своїх учнів, коли вони вивчали тему “My daily routines”. Дивіться, що з цього вийшло.

  1. Вивчайте ваших учнів та навчайтеся у них

У кожного учня є пристрасть до чогось. Чому б не використовувати ці інтереси та пристрасті на свою користь, включивши їх у свої уроки? Чудовий спосіб дізнатися про ці інтереси — це спитати. Коли ви дізнаєтесь, що цікавить ваш клас, ви повинні знайти творчі способи інтегрувати його у свої уроки. Вчителі, які витрачають час на це, спостерігають посилення участі, більшу зацікавленість та загальне покращення у навчанні. Студенти оцінять додаткові зусилля, які ви доклали, щоб включити їх інтереси до процесу навчання.

Зверніть увагу на те, які активності / тексти / вправи/ теми захоплюють їх, а які змушують опускати голову на парту. Візьміть на замітку те, чим вони займаються після школи, або яких співаків вони слухають. 

Я часто задаю учням такі питання:

How was your day today?

What did you do at the weekend?

Ці запитання допомагають мені підвести їх до певних тем. Наприклад:

Have you seen the latest Marvel film?

What did you think of it? 

Заплануйте п’ять хвилин на початку кожного уроку для проведення бесіди за допомогою таких питань. Це допоможе учням почувати себе комфортно та надасть їм можливість дізнатися більше один про одного і про  вас.

  1. Смійтеся (і над собою також)!

Ми звикли до досить строгої та традиційної системи освіти, де повага до вчителя є автоматичною і де залишається зовсім мало часу на те, щоб якось розфарбувати сіру рутину. 

Навчання не повинно бути нудним. Більшість людей люблять сміятися. Чому б не додати трохи гумору у свої щоденні уроки? Наприклад, відповідний жарт, пов’язаний із темою, яку ви будете викладати в той день. А як щодо перевтілення у якогось героя – одягнути чудернацький костюм? Можливо, посміятися над собою, коли робиш дурну помилку. Гумор може бути різним, і студенти на це відгукнуться. Вони із задоволенням приходитимуть на ваші заняття, тому що люблять сміятися та вчитися.

Нагадаємо, що нещодавно ми писали про те, як зробити навчання письму цікавішим: активності та поради.