Кількість годин, яку працюють вчителі в Україні та за її межами — гостра тема. Навколо теми навантаження освітян точаться дискусії роками. Тож головна тенденція у світовій освіті — створити визначені рамки для роботи вчителів, які не перевищують норми законодавства, а також зменшити кількість так званої «паперової роботи» на користь роботи безпосередньо в класі, з учнями.
В Україні законодавством передбачено, що трудовий тиждень складає 40 годин. Це навантаження поширюється і на вчителів, однак на практиці освітяни працюють більше, а робочий день стає абсолютно ненормованим.
Сьогодні пропонуємо поглянути на кількість робочих годин в різних країнах світу та дізнатись їхній досвід щодо нормалізації робочого дня для вчителя!
У своєму аналізі ми спирались перш за все на щорічне дослідження Організації економічного співробітництва та розвитку «Education at a Glance 2023». Тож ви можете самостійно переглянути першоджерело і знайти ще більше цікавих фактів щодо функціонування шкіл у різних країнах! Ну, а ми розпочинаємо з України.
Україна
Педагогічне навантаження, тобто кількість годин проведених безпосередньо на уроках, в Україні складає 18 годин, однак є також опції 0,5 ставки — 9 годин і 1,5 ставки — 27 «урочних».
Кількість робочих годин поза уроками українським законодавством, на жаль, не регулюється, що призводить до перевантаження викладачів.
Згідно з трудовим кодексом — робочий тиждень має тривати не більше 40 годин. Тобто, викладач має 22 години на тиждень для:
- підготовки до уроків,
- календарного планування,
- перевірки робіт учнів,
- заповнення документації,
- класного керівництва,
- батьківських зборів,
- додаткового спілкування з учнями, яким потрібна допомога,
- нарад,
- підвищення кваліфікації,
- та ще безлічі обовʼязків, які опосередковано належать до навчального процесу.
Чи достатньо 20 годин на все це — питання риторичне. Через відсутність адекватного розрахунку часу на «позаурочні» справи, сказати скільки реально працює український вчитель неможливо. За даними деяких опитувань кількість робочого часу сягає 90 годин на тиждень.
Вже не перший рік йдеться про реформування підходу до роботи вчителя. Звучали пропозиції змінити кількість «урочних» годин, підрахувати загальну кількість годин та інші. Однак, поки все залишається як є.
Години, які витрачають вчителі у всьому світі
Почнемо порівняння з найближчого сусіда — Польщі. Згідно з дослідженням за рік вчитель у Польщі має 483,3 години педагогічного навантаження, що складає приблизно 12 «урочних» на тиждень. Однак, загалом вчитель відпрацьовує 1432 години в рік.
Для порівняння — український вчитель працює приблизно 1400 годин в рік, якщо рахувати тривалість тижня за законом.
В Угорщині тим часом учитель витрачає 640 годин/рік на викладання у класі, а загалом викладацька діяльність займає 1656 годин в рік.
Країни Балтії мають іншу систему.
- Зокрема в Латвії викладач 63% всього часу витрачає саме на викладання в класі — це цілих 832 години за рік із 1320 загальних робочих.
- В Литві результат трохи гірший. Тут викладач 854 години на рік витрачає на роботу в класі, а загалом робота займає 1512.
- Ну і найгірша ситуація в Естонії, де лише 37% або 574 години вчитель приділяє урокам, тоді як загальна сума робочих годин складає 1540.
Погляньмо на інші цифри:
Країна | Загальна кількість робочих годин на рік | «Урочний» час в годинах | Відсоток від загального робочого часу, витраченого на викладання |
---|---|---|---|
Люксембург | 1228 | 739 | 60% |
Ізраїль | 1267 | 649,6 | 51% |
Португалія | 1368 | 667,3 | 48,8% |
Колумбія | 1720 | 836 | 48,6% |
Іспанія | 1425 | 665 | 46,7% |
Франція | 1607 | 720 | 44,8% |
Нідерланди | 1659 | 720 | 43,4% |
Словаччина | 1560 | 561 | 36% |
Корея | 1520 | 543 | 35,8% |
Швейцарія | 1866 | 637,5 | 34,2% |
Німеччина | 1759 | 610 | 34% |
Чехія | 1688 | 573 | 33,9% |
Туреччина | 1576 | 520 | 33% |
Норвегія | 1687 | 552 | 31% |
Японія | 1728 | 507,5 | 29% |
Шотландія (UK) | 1365 | 855 | 62% |
Хоча час викладання є суттєвим компонентом робочого навантаження вчителів, інші види діяльності, такі як оцінювання учнів, підготовка уроків, перевірка учнівських робіт, підвищення кваліфікації та збори колективу, також слід брати до уваги аналізуючи вимоги до них у різних країнах.
Попри те, що викладання є основним видом діяльності для вчителів, у багатьох країнах вони витрачають більшу частину свого робочого часу на інші види діяльності, окрім викладання.
У 21 країні, які надали дані як щодо викладання, так і щодо загального робочого часу вчителів старшої школи, 43% робочого часу вчителів у середньому витрачається на викладання, причому ця частка варіюється від 34% у Чехії, Японії, Норвегії, Польщі та Туреччині до щонайменше 50% в Ізраїлі, Латвії, Литві, Люксембурзі та Великій Британії.
Хоча частка робочого часу, витраченого на викладання, має тенденцію до збільшення зі збільшенням кількості навчальних годин на рік, існують певні відмінності між країнами.
Наприклад:
Колумбія і Латвія мають схожу кількість навчальних годин — 836 та 832 години відповідно, але у Колумбії 49% робочого часу вчителів витрачається на викладання, тоді як у Латвії цілих 63%.
У деяких інших країнах вчителі приділяють аналогічну частку свого робочого часу викладанню, попри те, що кількість годин викладання значно відрізняється. Наприклад, і в Колумбії, і в Португалії вчителі старшої школи витрачають на викладання близько 49% свого робочого часу, але в Португалії вони викладають 667 годин, тоді як у Колумбії — 836.
Згідно з дослідженням найнесприятливіша картина складається в Японії, де не тільки рекордна кількість робочих годин, а й найменший відсоток часу на уроках від загальної кількості.
Це призводить до вигорання, незадоволення та зниження якості освіти.
Досвід Британії та США
Британські вчителі стикаються з перевантаженням на роботі та це гостра проблема. Все тому, що кожен педагог має аж 20-25 годин «урочного» часу.
А крім уроків, британські колеги мають ті ж задачі, що й українські освітяни — планування уроків, перевірку завдань, підготовку матеріалів, проведення зустрічей з батьками, нарад, участь у заходах з постійного професійного розвитку.
Згідно з законом на іншу позаурочну діяльність викладачам залишається 17 годин на тиждень, однак в реальності ця цифра варіюється залежно від предмета та досвіду кожного конкретного фахівця.
Дослідження показує, що в середньому викладач в Британії працює 57 годин на тиждень, а викладання займає менше половини загального часу. Основний ресурс забирає адміністративна діяльність.
Вчителі часто страйкують, отож уряд вимушений оперативно реагувати на проблеми педагогів. Наразі ініціативна група сформована урядом і працює над зменшенням навантаження на викладачів.
Таким чином ви можете побачити, що проблема понаднормової роботи у викладачів є глобальною і тут ми мало чим відрізняємось від Британії. А що ж у США?
За даними освітньої профспілки США National Education Association вчителі за 2022-2023 рік працюють близько 53 годин на тиждень. Це здебільшого аж на 15 більше, ніж передбачено контрактом.
У профспілці запевняють, що навіть збільшення заробітної плати не покращить умови праці та загальний настрій вчителів. Потрібні більш фундаментальні зміни, тож рекомендовано:
- розширити перелік доплат за додаткові види діяльності, пов'язані зі школою, і забезпечити справедливий розподіл суми компенсації,
- покращити умови праці, щоб суттєво змінити рівень задоволеності вчителів,
- виділити більше часу для виконання вчителями завдань, які вони зазвичай виконують у неробочий час, або зменшити кількість часу, який вчителі витрачають на надання соціальної, емоційної та поведінкової підтримки учням, збільшивши кількість шкільних консультантів, медсестер чи психологів.
Досвід Фінляндії
Система освіти у Фінляндії всесвітньо відома своїм актуальним та комфортним підходом до кожного учня. Умови, в який навчаються школярі в цій країні є прикладом для інших. Однак, як працюють вчителі?
Кількість годин, які вчителі повинні проводити в школі, визначається їхніми урочними годинами. Однак, вчителі зобов’язані бути доступними 2-3 години на тиждень на тиждень конкретно для співпраці з батьками та колегами.
Фактичний тижневий робочий час фінських вчителів, згідно з дослідженнями, є одним з найнижчих серед інших країн.
Середній показник для більшості становив 38 годин на тиждень, тоді як у Фінляндії середній тижневий робочий час вчителів — всього 32.
Найбільше часу фінські педагоги витрачають на викладання та підготовку уроків, що також є позитивним фактором та виділяє країну з-поміж інших.
У порівнянні з іншими країнами, фінські вчителі менше часу витрачають на адміністративні завдання, співпрацю з колегами та консультування учнів. Позакласні заходи, наприклад, у фінських освітян займають максимум одну годину на тиждень, тоді як у Японії цей показник становить майже вісім годин.
За результатами опитування більшість вчителів у Фінляндії дуже задоволені своєю роботою — ця частка становить аж 91%.
Ба більше, фінські педагоги набагато рідше змінюють свою професію ніж представники інших галузей.
Зокрема цього результату вдалось досягти завдяки високій оплаті, реформам та зменшення кількості «паперової роботи» на користь уроків та підготовки до них.
Що можна змінити?
Проблеми та досягнення інших країн, описані вище, є актуальними й для України. Вчителі скаржаться і на низьку зарплату, і на важкі умови роботи, і звісно ж на постійне перепрацювання. При цьому перепрацювання відбуваються не через кількість уроків, а саме через велике навантаження іншими обовʼязками.
Звісно, стратегії виходу з цього положення звучать гучніше, а обіцянок стає все більше. Відтак, нещодавно в інформаційному просторі зʼявилась новина, що кількість робочих годин для вчителів хочуть збільшити та законодавчо закріпити позначку у 36 годин, що спричинило шквал дискусій.
Однак, насправді влада наголошує, що 36 годин — це лише пропозиція, а також пояснює, що в цей час будуть враховані не лише уроки, а й підготовка до них, перевірка завдань.
Чому такий варіант був запропонований? Все просто:
цей час допоможе реально врахувати скільки годин витрачає вчитель на уроки, вийти з «сірої зони», бо закон наразі не регламентує кількість робочих годин у вчителів.
Окрім цифри у 36 годин звучать також пропозиції змінити «урочний» час на число, яке буде кратне 5, адже наявні зараз 18 годин — радянський рудимент, з часів коли навчання було шестиденним.
Щодо оплати праці пропозиції різняться:
- хтось пропонує збільшити базову ставку, але зменшити кількість додаткових виплат за певними категоріями. Особливо важливим це стане для молодих спеціалістів без категорії та інших заслуг.
- Також пропонують навпаки збільшити надбавки, а також створити додаткову систему винагород для молодих спеціалістів.
Який ще досвід може перейняти Україна?
- Скасування батьківських зборів. Натомість ввести обовʼязкові зустрічі з батьками кожної дитини для короткої розмови двічі на рік. Звісно, за потреби вчитель може ініціювати зустрічі частіше.
- Проблемами поведінки окремих учнів в класі має займатись шкільний психолог, прибрати цей пункт із зони відповідальності вчителя.
- Письмові завдання можуть перевіряти учні самостійно. Задача викладача показати це як гру, а також надати взірець, за яким здійснюється перевірка.
- Можна пропрацювати механізм за яким підготовкою роздаткових матеріалів та заповненням документації займатимуться спеціальні співробітники — ресепшн школи. Тоді викладач не займатиметься друком, сортуванням папірців, а також заповненням типових паперів.
- Створення спільної бази планів уроків, відео та аудіо, тестів та інших необхідних ресурсів спільно з іншими колегами. Потім всі викладачі можуть користуватись цими матеріалами, а раз на рік разом наповнювати та осучаснювати їх.
Насправді для покращення необхідно прислухатись до самих вчителів і почути їх думку, а також припинити ще більше навантажувати педагогів роботою. Отож, ми радо вислухаємо ваш досвід та думки щодо майбутнього в роботі українського вчителя! Можливо, саме ваша пропозиція може змінити теперішнє положення.
Дякуємо за ваш коментар! Після модерації ми опублікуємо його на нашому сайті :)