Учителі розповіли, які твори зарубіжної літератури цікавлять учнів

Учителі розповіли, які твори зарубіжної літератури цікавлять учнів
28.06.2024

«Сучасний, короткий, позитивний» — ось перелік характеристик для твору із зарубіжної літератури, який зацікавить середньостатистичного учня 5-9 класів.

Це показало опитування, яке редакція «Нової української школи» провела серед освітян у квітні 2024-го року.

199 вчителів описали літературні вподобання своїх учнів, тож розповідаємо: «Які твори із програми зарубіжної літератури діти сприймають найкраще?».

Які твори найбільше люблять школярі?

За описами вчителів твір, який сподобається учням 5-9 класів, повинен мати такий набір характеристик:

  • Короткий. Найбільше дітям подобається читати поезії, новели та оповідання. Водночас є тенденція, що вони віддають перевагу прозі, а от вчити вірші напамʼять — взагалі не люблять;
  • Сучасний, орієнтований на дітей. Увагу привертають ті тексти, де описані життя та переживання однолітків;
  • Твори з екранізаціями. Причина цього в тому, що дітям подобається порівнювати оригінальні тексти із фільмами, знятими на ці сюжети;
  • Позитивні. Водночас одна з відповідей показала, що учні гостріше і тонше сприймають твори про війну;
  • Антиутопії та тексти з морально-етичними проблемами. Цей пункт стосується старших учнів школи.

Крім того, вчителі виділили також жанри, які найбільше захоплюють дітей. Це, зокрема, казки, міфи, фентезі, детективи, твори про життєві випробування, твори про тварин.

Список творів, які подобаються учням

5 клас

Вчителі назвали такі твори, що входять у топ уподобань їхніх учнів:

  • Ернест Сетон-Томпсон «Лобо»;
  • Елеонор Портер «Полліанна»;
  • Роальд Дал «Чарлі й шоколадна фабрика»;
  • Ернст Теодор Амадей Гофман «Лускунчик і Мишачий король»;
  • казки Ганса Крістіана Андерсона;
  • Марк Твен «Пригоди Тома Сойєра»;
  • Редьярд Кіплінг «Мауглі»;
  • Льюїс Керролл «Аліса в країні Див».

6 клас

У цей список увійшли:

  • Ульф Старк «Маленька книжка про любов»;
  • Джек Лондон «Жага до життя»;
  • Чарльз Дікенс «Різдвяна пісня в прозі»;
  • Анна Гавальда «35 кіло надії»;
  • Роберт Шеклі «Запах думок»;
  • Астрід Ліндгрен «Міо, мій Міо»;
  • Міхаель Енде «Джим Гудзик і машиніст Лукас»;
  • новели О. Генрі.

7 клас

Тут є лише декілька книжок, це:

  • Ульф Старк «Диваки та зануди»;
  • Джон Бойн «Хлопчик у смугастій піжамі».

8 та 9 клас

Тут опитані педагоги дали лише кілька назв. Зокрема, у 8 класі діти полюбляють читати «Ромео і Джульєтту» Вільяма Шекспіра. А от девʼятикласникам подобається «Ляльковий дім» Генріка Ібсена.

Водночас вчителі назвали й кілька проблем.

Насамперед діти не дуже люблять читати, і в них не випрацювана звичка читати самостійно. Саме тому деякі вчителі обирають для опрацювання коротші твори.

Крім того, часто учням не вистачає терпіння дочитувати твори до кінця, а також вони не здатні аналізувати та розуміти тексти. Один з респондентів відмітив, що інколи бажання читати відбивають незрозумілі слова зі старих текстів, а ще один зазначив, що інтерес до предмету зʼявляється, якщо дітям подобається сам вчитель.

У 8-х класах виникає проблема з побудовою програми, адже на цьому етапі літературу читають за хронологією та з погляду історії.

Кілька вчителів зазначило, що історико-літературний метод не працює з підлітками, адже їх не цікавлять Античності, Відродження чи Середньовіччя. Книжки краще сприймаються за темами.

Також педагоги відмічають, що багато залежить і від того, як вчителі презентують твір.

Отож, аби вас більше цікавлять результати дослідження та які ще проблеми виникають з викладанням зарубіжної літератури, переходьте за посиланням.