Вчителі відмічають підвищену тривожність в учнів — результати дослідження освіти
Російсько-українська війна багато в чому змінила систему освіти в Україні, і насамперед в негативному сенсі. На жаль, весь процес довелося вкотре адаптовувати в дистанційний формат в умовах бойових дій.
Та попри це, система витримала, і всі учасники освітнього процесу продовжили роботу в нових умовах. Що, своєю чергою, вплинуло на їхню продуктивність, моральний стан та очікування.
Як саме і в яких масштабах, дослідили благодійний фонд savED, соціологічна компанія VoxPopuli Agency за підтримки Програми ULEAD з Європою та Міністерства освіти і науки України. Погляньмо на ключові результати дослідження «Війна та освіта. 2 роки повномасштабного вторгнення»!
Основне про дослідження
Аналіз складається з 2-х частин: 1) загальнонаціональне опитування; 2) аналіз кейсів доступу до освіти у прифронтових громадах.
Так, у вересні-жовтні 2023 року опитали:
- 1 397 школярів;
- 1 288 батьків;
- 1 141 педагога;
- 146 представників шкільних адміністрацій;
- 64 представники органів місцевого самоврядування в усіх областях України.
Окремо було проведено по 7-9 глибинних інтервʼю у 15 громадах областей, Дніпропетровської, Запорізької, Київської, Миколаївської, Сумської, Харківської та Чернігівської які мають руйнування освітньої інфраструктури та регулярно потерпають від обстрілів.
Яким є вплив 2-х років війни на освіту
Основний спільний барʼєр, який заважав усім групам опитаних — повітряні тривоги. Проте далі педагоги, школярі та батьки перелічили індивідуальні перешкоди:
- викладачі висловились про те, що їм не вистачає якісної техніки та інтернету, 55% опитаних вчителів а також проблемою є відсутність зосередженості 54% опитаних та нервовість і тривожність 43% опитаних в учнів;
- своєю чергою учні кажуть, що їм заважає те, що деякі предмети складніше вивчати, 44% їх надто багато, 41% а ще складно зосередитися 33% і перестати відчувати тривожність. 27% Також серед проблем є незрозуміле викладання 21% деяких вчителів та брак техніки. 17%
Водночас відповіді батьків схожі на ті, що давали учні.
Крім того, 44% вчителів та 47% представництв адміністрацій озвучили проблему збільшення робочого навантаження, якщо порівняти з періодом до повномасштабного вторгнення рф.
Основні причини збільшення навантаження, за словами педагогів та педагогинь: більше часу на підготовку до уроків у змішаному / дистанційному форматі, необхідність виділяти час на психоемоційну підтримку учнів та учениць, додаткове навантаження через безпекові виклики, зниження власної продуктивності через психоемоційний стан.
Ось ще кілька цікавих фактів з дослідження:
- 69% вчителів говорять про зниження мотивації до навчання в школярів;
- про погіршення успішності навчання говорять 64% педагогів та лише 21% учнів;
- попри це 61% викладачів кажуть, що задоволені успіхами своїх підопічних. Такої ж думки батьки та самі учні — 57% та 61% відповідно;
- 40% школярів із тих, які говорять про прогалини в знаннях, а таких 75% від усіх опитаних, говорять і про допомогу від учителів, зокрема додаткові завдання, матеріали для самостійної роботи тощо.
Чого очікують від навчального року 2023-2024?
Опитування показало, що в 57% учнів навчання проходитиме в очному форматі. Зокрема, таких найбільше в західних регіонах країни. Ще 23% навчатимуться дистанційно, а в 11% випадків формат буде змішаним, що актуально для прифронтових областей.
У більшості шкіл, в яких навчаються та працюють респонденти, є укриття. Проте одним із головних викликів для подальшого навчання понад 25% вчителів називають нестачу технічних засобів.
Також вони називають такі проблеми:
- зниження мотивації серед учнів;
- перебої з електропостачанням;
- невміння навчатися самостійно;
- фізична небезпека через війну.
51% учнівства, 52% батьків і 58% учителів та вчительок очікують, що успішність навчання покращиться. Лише 6-9% очікують на погіршення успішності в новому році.
Відтак, попри складну ситуацію респонденти сподіваються, що навчання приноситиме результат і позитивно впливатиме на успішність. Водночас вони визнають, що в усіх учасників освітнього процесу є певні тривожні стани. А особливо, в дітей.
Зокрема, 26% учнів кажуть, що їм потрібна психологічна й емоційна підтримка.