Чому молоді вчителі втрачають бажання працювати у школах: результати дослідження
В Україні щорічно зменшується кількість молодих вчителів, які прагнуть викладати у закладах освіти. Нині середній вік українського педагога — 46 років. Чому українські фахівці втрачають інтерес до професії?
Фахівці «Інституту освітньої аналітики» провели дослідження, яке виявило низку проблем серед українських вчителів. Саме ці питання є причиною зменшення кількості охочих працювати в школі.
Низька заробітна плата
Абсолютну більшість вчителів не влаштовує їхня зарплата. Бо наразі без надбавок молоді фахівці зі стажем роботи до 3 років отримують приблизно 11 200 гривень, а це близько 1,5 мінімальної заробітної плати в Україні.
До слова, надбавки можна отримати за
- 27 уроків на тиждень, тобто півтори ставки протягом місяця,
- класне керівництво,
- перевірку письмових робіт.
Частина опитаних були вражені, що взагалі існує такий вид доплат.
Погана якість наставництва
Майже половині вчителів не призначили педагога-наставника на початку їхньої роботи.
Тобто у молодих спеціалістів не було людини, яка мала б допомогти адаптуватися у закладі освіти та поділитися досвідом про організацію навчання.
Близько 33% молодих освітян розповіли, що спілкування з наставником було суто формальним.
До того ж ментор «тиснув авторитетом» на нового вчителя, перекидав на нього свої завдання та лише критикував.
Водночас 17% опитаних сказали, що повністю задоволені підтримкою наставника.
Надмірна навантаженість
Лише чверть викладачів задоволені навантаженістю у закладах освіти. Тоді як інші відчувають протилежне. До слова, це не залежить від віку та стажу роботи в школі.
Молоді вчителі повідомили, що на початку роботи їм делегували роботу старші колеги:
- вимагали ведення документації за них,
- примушували до безоплатного ведення гуртків,
- вимагали брати участь у конкурсах та написання наукових робіт,
- змушували виходити на заміни без доплат,
- просили долучатись до ремонтних робіт в освітньому закладі.
Крім того, вчителям телефонували у позаробочий час та доручали термінову роботу.
Нерелевантна вища освіта
Більшість молодих освітян не задоволені знаннями, які вони отримали у вищих навчальних закладах. Вчителі кажуть, що розпочинали працювати «навпомацки», тобто здобували знання методом «спроб та помилок».
На їхню думку, крім профільних дисциплін варто було б навчити:
- веденню документації,
- методам роботи зі «складними» учнями,
- комунікацію з батьками.
Водночас молоді фахівці зазначили, що їхні відносини з учнями переважно склалися нормально. 40% вчителів відчувають любов до дітей та близькість із ними. Тільки 2% опитаних мають проблеми зі школярами.
Нагадаємо, в Україні триває реформа освіти. Водночас впроваджуються корисні ініціативи. Наприклад, щоб спростити роботу викладачам, вже створили освітній помічник. Більше про онлайн платформу JustClass можна почитати за посиланням.