Чому молоді вчителі втрачають бажання працювати у школах: результати дослідження

Чому молоді вчителі втрачають бажання працювати у школах: результати дослідження
21.02.2024

В Україні щорічно зменшується кількість молодих вчителів, які прагнуть викладати у закладах освіти. Нині середній вік українського педагога — 46 років. Чому українські фахівці втрачають інтерес до професії?

Фахівці «Інституту освітньої аналітики» провели дослідження, яке виявило низку проблем серед українських вчителів. Саме ці питання є причиною зменшення кількості охочих працювати в школі.

Низька заробітна плата

Абсолютну більшість вчителів не влаштовує їхня зарплата. Бо наразі без надбавок молоді фахівці зі стажем роботи до 3 років отримують приблизно 11 200 гривень, а це близько 1,5 мінімальної заробітної плати в Україні.

До слова, надбавки можна отримати за

  • 27 уроків на тиждень, тобто півтори ставки протягом місяця,
  • класне керівництво,
  • перевірку письмових робіт.

Частина опитаних були вражені, що взагалі існує такий вид доплат.

Погана якість наставництва

Майже половині вчителів не призначили педагога-наставника на початку їхньої роботи.

Тобто у молодих спеціалістів не було людини, яка мала б допомогти адаптуватися у закладі освіти та поділитися досвідом про організацію навчання.

Близько 33% молодих освітян розповіли, що спілкування з наставником було суто формальним.

До того ж ментор «тиснув авторитетом» на нового вчителя, перекидав на нього свої завдання та лише критикував.

Водночас 17% опитаних сказали, що повністю задоволені підтримкою наставника.

Надмірна навантаженість

Лише чверть викладачів задоволені навантаженістю у закладах освіти. Тоді як інші відчувають протилежне. До слова, це не залежить від віку та стажу роботи в школі.

Молоді вчителі повідомили, що на початку роботи їм делегували роботу старші колеги:

  • вимагали ведення документації за них,
  • примушували до безоплатного ведення гуртків,
  • вимагали брати участь у конкурсах та написання наукових робіт,
  • змушували виходити на заміни без доплат,
  • просили долучатись до ремонтних робіт в освітньому закладі.

Крім того, вчителям телефонували у позаробочий час та доручали термінову роботу.

Як спланувати свою карʼєру викладачу?

Дієві поради від психолога та стратегії Grade

Дізнатись

Нерелевантна вища освіта

Більшість молодих освітян не задоволені знаннями, які вони отримали у вищих навчальних закладах. Вчителі кажуть, що розпочинали працювати «навпомацки», тобто здобували знання методом «спроб та помилок».

На їхню думку, крім профільних дисциплін варто було б навчити:

  • веденню документації,
  • методам роботи зі «складними» учнями,
  • комунікацію з батьками.

Водночас молоді фахівці зазначили, що їхні відносини з учнями переважно склалися нормально. 40% вчителів відчувають любов до дітей та близькість із ними. Тільки 2% опитаних мають проблеми зі школярами.

Нагадаємо, в Україні триває реформа освіти. Водночас впроваджуються корисні ініціативи. Наприклад, щоб спростити роботу викладачам, вже створили освітній помічник. Більше про онлайн платформу JustClass можна почитати за посиланням.