Яка головна проблема НУШ, на думку вчителів? Результати дослідження
Наприкінці 2023 року ГО «Смарт освіта» з іншими партнерами організувала опитування українських викладачів щодо впровадження НУШ в Україні.
Ініціатори прагнули дослідити стан впровадження освітньої реформи для 5–6-ті класів та виокремити основні проблеми, з якими стикаються вчителі та учні.
Як проводили дослідження?
Щоб дослідити поточну ситуацію з впровадженням «Нової української школи» у 5-6-их класах, дослідники вирішили провести опитування серед учителів-предметників, які працюють у базовій середній школі.
Зокрема, у фокусі дослідження опинилися такі теми:
- підвищення кваліфікації,
- навчальні програми,
- методи навчання,
- чинники, які заважають впровадженню реформи,
- проблеми оцінювання досягнень учнів за новою системою,
- психологічний стан учасників освітнього процесу.
Вибірка опитаних охоплювала 600 респондентів з усієї України. Це вчителі та вчительки з міст та сіл областей України, які мають різний вік, підготовку та досвід викладання.
Так, серед опитаних були:
- 30% віком 40–49 років;
- 27% — 50–59 років;
- 20% — 30–39 років;
- 14% — понад 60 років;
- 9% — 18–29 років.
Найбільше у вибірці представлені вчителі, які викладають українську мову (20,5%) та українську літературу (16,5%), математику (19%), іноземну мову (17%).
Результати опитувань
Дослідження соціологів показали, що близько 70% вчителів викладають окремі предмети, а не інтегровані курси. Це може свідчити про відсутність бажання змінювати стандартні підходи до роботи, можливо, через перевантаженість та недостатню фінансову мотивацію.
Крім того, багато вчителів відчувають невпевненість у роботі з новим матеріалом, відсутність достатнього методичного або предметного інструментарію для викладання інтегрованих курсів.
З початку повномасштабної війни 78% опитаних відчули посилення:
- тривоги,
- страху,
- суму,
- гніву.
Поміж тим, 53,5% опитаних відповіли, що головною перешкодою впровадження НУШ є виснаженість через повномасштабну війну.
Серед інших причин:
- 51% — застаріла система оплати праці,
- 41,1% — скорочення навчального часу через тривоги й блекаути,
- 37,6% — недостатнє матеріально-технічне забезпечення реформи,
- 35,6% — брак якісних навчальних матеріалів,
- 27,4% — низька мотивація впроваджувати НУШ,
- 24,4% — брак якісного методичного супроводу.
Нагадаємо, що українські викладачі можуть взяти участь у Global Teacher Prize та виграти мільйон гривень. Деталі читайте за посиланням.