Яка головна проблема НУШ, на думку вчителів? Результати дослідження

Яка головна проблема НУШ, на думку вчителів? Результати дослідження
21.03.2024

Наприкінці 2023 року ГО «Смарт освіта» з іншими партнерами організувала опитування українських викладачів щодо впровадження НУШ в Україні.

Ініціатори прагнули дослідити стан впровадження освітньої реформи для 5–6-ті класів та виокремити основні проблеми, з якими стикаються вчителі та учні.

Як проводили дослідження?

Щоб дослідити поточну ситуацію з впровадженням «Нової української школи» у 5-6-их класах, дослідники вирішили провести опитування серед учителів-предметників, які працюють у базовій середній школі.

Зокрема, у фокусі дослідження опинилися такі теми:

  • підвищення кваліфікації,
  • навчальні програми,
  • методи навчання,
  • чинники, які заважають впровадженню реформи,
  • проблеми оцінювання досягнень учнів за новою системою,
  • психологічний стан учасників освітнього процесу.

Вибірка опитаних охоплювала 600 респондентів з усієї України. Це вчителі та вчительки з міст та сіл областей України, які мають різний вік, підготовку та досвід викладання.

Так, серед опитаних були: 

  • 30% віком 40–49 років;
  • 27% — 50–59 років;
  • 20% — 30–39 років;
  • 14% — понад 60 років;
  • 9% — 18–29 років.

Найбільше у вибірці представлені вчителі, які викладають українську мову (20,5%) та українську літературу (16,5%), математику (19%), іноземну мову (17%).

Готуємо урок за методикою CLIL

Читати далі

Результати опитувань

Дослідження соціологів показали, що близько 70% вчителів викладають окремі предмети, а не інтегровані курси. Це може свідчити про відсутність бажання змінювати стандартні підходи до роботи, можливо, через перевантаженість та недостатню фінансову мотивацію.

Крім того, багато вчителів відчувають невпевненість у роботі з новим матеріалом, відсутність достатнього методичного або предметного інструментарію для викладання інтегрованих курсів. 

З початку повномасштабної війни 78% опитаних відчули посилення:

  • тривоги,
  • страху,
  • суму,
  • гніву.

Поміж тим, 53,5% опитаних відповіли, що головною перешкодою впровадження НУШ є виснаженість через повномасштабну війну.

Серед інших причин: 

  • 51% — застаріла система оплати праці,
  • 41,1% — скорочення навчального часу через тривоги й блекаути,
  • 37,6% — недостатнє матеріально-технічне забезпечення реформи,
  • 35,6% — брак якісних навчальних матеріалів,
  • 27,4% — низька мотивація впроваджувати НУШ,
  • 24,4% — брак якісного методичного супроводу.

Нагадаємо, що українські викладачі можуть взяти участь у Global Teacher Prize та виграти мільйон гривень. Деталі читайте за посиланням.