Чи знаєте ви, що всупереч поширеній думці, Шерлок Холмс ніколи не вимовляв фрази “Елементарно, Ватсоне!”? Він казав “елементарно” в кількох історіях і “Мій дорогий Ватсон” у більшості з них. Однак, як з’ясувалося, ця фраза не використовувалася в жодному з оригінальних творів сера Артура Конан Дойла!
За даними Longman Dictionary of Contemporary English, багато людей використовують вислів, який нібито Холмс повторював своєму враженому супутнику, доктору Ватсону, щоб із гумором сказати, як легко щось вирішити. Якщо ви шукаєте новий підхід до викладання граматики англійської мови, який дозволить вашим учням на деякий час стати детективами, тоді ця стаття про метод сугестивного відкриття або guided discovery – саме для вас.
“Сугестивне відкриття, відоме також як індуктивний підхід – це прийом, який полягає в тому, що вчитель спочатку дає учням приклади мовної структури та допомагає учням самостійно знаходити правила,” – йдеться на веб-сайті British Council. Скотт Торнбері у своїй книзі “How to Teach Grammar” наводить приклад того, що є сугестивним відкриттям (або індуктивним підходом): “Уявіть, що ви приїхали в раніше незвідану країну та спостерігаєте кілька випадків, коли люди труться носами під час зустрічі. Ви, напевно, зробите висновок, що це такий звичай, і самі будете так робити”. Але як застосувати це на заняттях англійської під час навчання граматики?
Оберіть граматичну структуру, якої ви би хотіли навчити. Якщо ви хочете скористатися підходом guided discovery, запам’ятайте 5 простих кроків:
Крок 1. Підберіть відповідний контекст.
Це можна зробити через прочитання тексту, статті чи блогу, публікації в Instagram, коміксів, прослуховування пісень (з текстами пісень), переглядання відео – тобто, підходить практично все, що може викликати інтерес у ваших учнів. Головне пам’ятати: це повинно містити приклади мови, якої ви збираєтеся навчати. Чим більше, тим краще.
Крок 2. Придивіться уважно та проаналізуйте значення, форму та вимову структури (MFP – meaning, form and pronunciation).
На даному етапі ви повинні допомогти своїм учням визначити та проаналізувати граматичну структуру. Це можна зробити, ставлячи питання, які допомагають вчителю визначити, чи студенти все ж зрозуміли суть лексичної або граматичної одиниці на уроці (CCQ — concept checking questions). Наприклад, до речення “I used to sleep for eight hours every night, but now I only sleep for six” можна поставити такі питання: “Are we talking about present or past?”, “Are you talking about habit?”, “Do you still sleep for eight hours?” тощо.
Альтернативою CCQ може бути:
Крок 3. Сформулюйте правило.
Використовуючи інформацію з кроку 2, запропонуйте учням сформулювати правило самостійно. Не забудьте написати все, що вони кажуть, на дошці. Студенти почуватимуться надзвичайно вмотивованими та впевненими, якщо зможуть правильно використовувати граматику, якої вони раніше не вивчали.
Крок 4. Практика.
Настав час практикувати використання нової мовної структури. Завдання можуть включати controlled practice (тобто під вашим пильним поглядом), такі як, наприклад, matching, filling in the gaps, close-ended questions. На даному етапі ви зможете відкоригувати використання граматичної структури учнями до дрібниць та зрозуміти, чи вони її добре засвоїли.
Крок 5. Підберіть відповідний контекст і переходьте до freer practice.
Це можуть бути більш комунікативні та змістовні завдання, такі як відкриті запитання для обговорення, рольові ігри, написання творів, інструкцій тощо.
Іноді сугестивні відкриття займають більше часу, ніж пояснення граматики вчителем. Проте студенти набагато частіше запам’ятовують речі, над якими їм довелося попрацювати та до яких вони додумуються самостійно.
Учителю складніше керувати аудиторією через те, що доводиться багато “моніторити” під час guided discovery, але це робить уроки активнішими, а рівень взаємодії учнів – вищим, оскільки даний метод використовує peer teaching, що сильно впливає на пам’ять і заохочує спілкування.
Часто викладачам доводиться самостійно розробляти завдання для guided discovery, що вимагає часу та досвіду. З іншого боку, ви створюєте власні ресурси з нуля.
І, мабуть, найголовніша перевага цього підходу полягає в тому, що діяльність на занятті стає орієнтованою на студентів.
Якщо ви бажаєте докладніше ознайомитися з цим підходом і способом його використання на різних рівнях, перейдіть за посиланнями нижче:
— G is for Guided Discovery (by Scott Thornbury)
— Guided Discovery for Language Instruction: A Framework for Implementation at all Levels
— Guided Discovery Grammar Instruction: A Review of the Literature with Original Teaching Materials
— Grammar teaching: The discovery technique (an example activity)
— Teaching ESL Students to “Notice” Grammar
Також рекомендуємо переглянути запис вебінару Work it out yourself – Helping students with grammar про використання методу сугестивного відкриття з Крісом Редстоном, автором підручника ‘Face2Face’. Ви дізнаєтеся про різноманітні практичні ідеї та їхнє використання на заняттях англійської.
Дякуємо за ваш коментар! Після модерації ми опублікуємо його на нашому сайті :)