Практично будь-який вид роботи — аналіз відео, заповнення таблиць, опис ілюстрацій чи тексту — відбувається у контексті. Але на що він впливає?
Пропонуємо провести експеримент. Подумайте, що можуть означати наступні фрази:
Tea?
Sorry, I don’t have any.
It’s boiling hot!
Коли думаєте над відповідями, уявіть хто промовляє кожну із фраз, що він/вона намагається сказати, чому людина говорить це, де саме він/вона це робить. Ось ймовірні відповіді (ваші варіанти можуть відрізнятися):
- Можливо, це бабуся пропонує чай улюбленому онукові, який прибіг з вулиці зимового дня, аби зігрітися у неї на кухні. А може, це ви сидите у кав’ярні, а офіціант приносить вам чай замість кави. І ви здивовано кажете: “Tea?”, намагаючись суворим поглядом пояснити, що ви не замовляли цей напій.
- Найпростіша ситуація: ви повертаєтеся ввечері з роботи, і тут до вас підходять двоє здорованів з проханням пригостити цигаркою. Ви впевнено відповідаєте: “Sorry, I don’t have any”. Або ж на касі в магазині одягу ви хочете взяти пакет, а продавець просить вибачення, адже всі вони закінчилися.
- Ви заходите до класу підлітків на 5 уроці. Вікна зачинені. Травень. Ви ледве не втрачаєте свідомість, і кажете учням: “It’s boiling hot!” А вони вам: “А в нас тільки що була фізкультура”.
Можливо, на перерві між уроками ви хочете випити кави. Приходите в кабінет, вмикаєте чайник, заливаєте водою каву. Її аромат наповнює приміщення…і тут лунає дзвінок на наступний урок. Знову доведеться пити холодний напій, тому що “It’s boiling hot!”, і вам ще потрібно бігти за журналом.
Відповіді на попереднє завдання цілком можуть слугувати контекстами для використання цих трьох фраз.
Як бачите, саме ситуація визначає, яких можливих значень може набувати кожна фраза. Тобто, якщо ви, наприклад, хочете на своїх уроках показати учням, як використовувати певну фразу аби щось у когось попросити, making requests вам потрібно помістити цю фразу в певну комунікативну ситуацію, щоб значення, яке ви запланували, було точним, і студенти могли його ідентифікувати. Це і є контекст, з якого все починається. Без нього значення слів, виразів, граматичних конструкцій — неоднозначні.
Саме двозначність викликає труднощі у наших студентів — хоча саме ця двозначність часто є джерелом гумору, жартів та цікавих мовних мемів. Знову ж таки, як правило, розуміння різних значень свідчить про досить поглиблений рівень використання мови.
Важливо: Кожного разу, коли ми використовуємо мову (лексику, граматику), вона перебуває в чітко встановленій ситуації. Ті, хто використовують мову, чітко знають, де вони розташовані й чому відбувається взаємодія.
4 види контексту
Реальний контекст real context — це щось справжнє, що можна обговорити. Наприклад, коли студенти приносять на урок свою улюблену іграшку, чи коли ви проливаєте на себе каву під час уроку.
Реалістичний контекст realistic context — це ситуації, з якими ми можемо зіткнутися в реальному житті, але вони не відбуваються під час уроку. Наприклад, похід в супермаркет чи ресторан, покупка одягу, прибирання або приготування їжі.
Потенційний контекст implied context — звичні теми або теми, які пов’язані з вашими учнями. Можливо, всі вони дивляться той самий серіал, і ви можете поговорити про його героїв.
Або це може бути кумедна ситуація у вашому класі, регулярні заняття, якими ви всі займаєтесь, чи звички, які ви маєте як учитель — усе це можна використовувати.
Уявний контекст imaginary context — ви також можете уявляти різні ситуації. Наприклад, хто переможе на Євробаченні або що буде, якщо ви виграєте в лотерею мільйон доларів.
Безперечно, ви можете використовувати поєднання цих контекстів. Головне, щоб це була захоплива ситуація, в яку занурюються студенти.
Важливо: Якщо всім зрозуміло чому вони говорять англійською — це хороший контекст.
Як створити контекст на уроках англійської?
Зазвичай, автори автентичних підручників, які ми використовуємо для навчання англійської, вже подбали про все. А втім, підручники написані для ідеальних умов, і, думаю, більшість погодиться, що не існує підручника, який задовольнив би всі потреби кожного студента.
Часто контекст у підручнику може не дуже підходити для студентів, або ж навіть бути відверто нудним. Нам це не потрібно, тож як викладачі, ми можемо створити потрібний контекст. Як це зробити?
Крок 1. Виберіть у підручнику форму, якої вам потрібно навчити студентів (лексика, граматика).
Крок 2. Уявіть, як ви використовуєте ці слова, вирази, чи граматику. Коли ви зазвичай використовуєте ці форми?
Крок 3. Уявіть себе в ситуації, де ви б природно використовували ці форми та ситуацію, яка була б цікавою студентам.
Крок 4. Використайте ці ситуації та мову на своєму занятті.
Нерідко контекст уроку нам може диктувати його тип: читання, аудіювання, письмо, говоріння, граматику чи лексику. В центрі наступних ідей — студенти, а ще всі способи задати контекст включають виконання певного завдання.
Читання / аудіювання
- Розмістіть на дошці зображення, які показують ключові слова з тексту, і попросіть студентів обговорити те, що вони бачать. Після цього — зробити прогноз щодо того, про що йдеться у тексті. Це добре працює пізніше: коли учні спочатку читають, вони можуть швидко сканувати й упорядковувати лексику, поки вона з’являється у тексті, і продовжувати уточнювати передбачення, які вони зробили раніше.
- Використайте заголовки та зображення з текстів. Студенти можуть обговорити їх та зробити власні передбачення щодо змісту тексту. А ще заголовки газет, наприклад, часто містять скорочені лексичні та граматичні форми, які відповідають унікальним граматичним правилам.
- Використайте малюнки з тексту та попросіть студентів обговорити, що вони можуть відчувати в кожній ситуації або поділитися, якщо з ними траплялося щось подібне.
- Створіть word cloud з тексту, та обговоріть зі студентами про що може йтися у тексті для читання/аудіювання.
- Дозвольте студентам прослухати/прочитати уривок матеріалу й уявити про що йтиметься далі.
Говоріння
- Використайте негативний приклад. Це часто викликає дискусію про те, що було б правильно сказати в такій ситуації.
- Покажіть відео чи фото ситуації та запитайте студентів, що вони зазвичай говорять в таких ситуаціях рідною мовою.
- Запишіть вираз на дошці й запропонуйте 4 різні ситуації. Студенти мають обговорити й дійти висновку в якому випадку цей вираз буде недоречний.
- Використовуйте діалоги, фільми, відеоролики.
Лексика
- Розпочніть з брейншторму. Запропонуйте студентам записати якомога більше слів з теми, які вони вже знають.
- Використовуйте візуальні підказки: фото, зображення, малюнки на дошці.
- Для того, щоб пояснити значення, використовуйте синоніми, дефініції.
- Покажіть слово, обіграйте ситуацію жестами, мімікою.
- Використовуйте діалоги, тексти, в яких студенти можуть впізнавати нову лексику.
Граматика
- Використовуйте речення з неправдивою інформацією. Наприклад, якщо ви збираєтеся вивчати ступені порівняння прикметників запропонуйте студентам обговорити речення, в яких є ця конструкція (Are people today luckier than they were 50 years ago? Is it better to study English in class or online? What things are you better at than your best friend?)
- Запропонуйте студентам вікторину, де вже є граматична структура, яку ви вивчатимете. Наприклад, вікторина про відомих людей для вивчення теми Past Simple of the verb TO BE.
- Малюнки — це чудовий спосіб викликати інтерес — особливо якщо у вас гарні художні навички. Ви можете спробувати малювати ситуацію або людей у різних місцях дуже поступово, заохочуючи учнів здогадатися, якою є остаточна картина.
Звичайно, способів донести до студентів значення тієї чи іншої мовної одиниці безліч. Наше завдання — зробити так, щоб студенти розуміли з якою метою та де потрібно використовувати різні слова, вирази чи граматику, а також, що ця мета виправдана. Тож обирайте тему, форму та контекст і не забувайте підтримувати цей контекст впродовж заняття.
Більше про контекст для кожного типу заняття ми говоримо на курсі CELTA! Понад те, наша школа англійської практикує це з реальними студентами під наглядом досвідчених тренерів.
Дякуємо за ваш коментар! Після модерації ми опублікуємо його на нашому сайті :)