Для того, щоб викладати англійську, лише знати мову недостатньо. Окрім опанування педагогічної освіти необхідно досліджувати сучасні тенденції, а також вивчати нові техніки та методики. У такому випадку ваші уроки будуть цікавими, різноманітними та продуктивними.
За останні десятиліття з’явилося чимало інноваційних рішень як можна навчатися, враховуючи вік, рівень, та персональні особливості учнів.
Тож у цьому блозі ми розглядаємо найпопулярніші та найефективніші підходи та методики викладання англійської мови. Отже, it’s time to wrap things up!
Комунікативна методика / Communicative Language Teaching
Підхід, який очолює сучасні методи викладання англійської мови. Його вважають найбільш дієвим, а все тому що він спрямований на:
- навчання завдяки комунікації та взаємодії саме англійською мовою;
- використання автентичних матеріалів, аудіо / відео, текстів, на занятті для відтворення реальних умов та досягнення ефекту справжньої комунікації;
- залучення учнями власного досвіду до процесу навчання, як важливого допоміжного ресурсу.
Крім цього, основні принципи комунікативної методики полягають у тому, що:
- У центрі навчального процесу стоїть саме той, хто вивчає мову — learner-centered approach.
- Ефективність комунікації досягається завдяки опануванню вільного мовлення — language fluency.
- Вивчення мови у класі базується на потребі використовувати мову поза класом.
- Ефективне спілкування забезпечується шляхом використання різних мовленнєвих навичок — language skills.
- Практика мовлення передбачає використання аудіовізуальних засобів, активностей на кшталт діалогів, рольових ігор, інтервʼю, дебатів, вирішення проблем та інших вправ, подібних до діяльності у реальному світі.
- Нові навички розвиваються завдяки роботі у парах, групах або індивідуально.
- Процес навчання є креативним, заохочує робити спроби та дозволяє допущення помилок — trial and error.
- Вчитель виконує роль організатора процесу та провідника, який спонукає та мотивує учнів висловлювати думки та ідеї.
Аудіолінгвальна методика / Audio-Lingual Method
Заняття за таким методом проводиться зазвичай цільовою мовою, а перевага надається розвитку саме навичок аудіювання та говоріння. ALM полягає у:
- вивченні граматичних структур і патернів,
- техніці слухання та усного повторення для досягнення точності відтворення мови,
- презентації матеріалу за допомогою діалогів задля запамʼятовування стандартних фраз та наслідування міміки.
До основних принципів аудіолінгвальної методики викладання англійської мови слід також віднести:
- постійне повторення мовленнєвих патернів для формування нових звичок в учнів,
- увага приділяється здебільшого вимові та практиці усних мовленнєвих навичок,
- граматика вивчається тобто на основі загальних висновків, пояснень або взагалі немає, або їх дуже мало
- обмежене використання рідної мови,
- уникнення помилок,
- заохочення правильних відповідей.
Лексичний підхід / Lexical Approach
Згідно з цим підходом, мова складається з лексичних одиниць. фрагментів, словосполучень і стійких фраз Саме тому він полягає у:
- вивченні певного набору фраз, лексики та лінгвістичних конструкцій,
- залученні технік, що передбачають дослідження тексту та виявлення лексичних одиниць, підбір відповідних словосполучень,
- повторення лексичних одиниць та співи, сторітелінг, рольові ігри з використанням фіксованих та частково фіксованих виразів, вправи з
- delexical verbs та вправи на формування узгоджень.
А до основних принципів лексичного підходу належать:
- першочерговість надбання словникового запасу, але не ізольовано, а у контексті;
- другорядність граматики, яка опановується за допомогою вивчення лінгвістичних конструкцій;
- підлаштування навчального плану відповідно до цілей, які переслідує вчитель, використовуючи цей метод.
Прямий метод / Direct Method
Використовуючи цей метод під час навчання, слід користуватись лише цільовою мовою. Це спонукатиме учнів думати й розмовляти саме англійською. Отож, прямий метод передбачає:
- усне представлення нової інформації або демонстрація вправ;
- навчання говорити та сприймати інформацію на слух;
- продукування правильної вимови та правильних граматичних структур;
- використання технік, що включають спілкування за допомогою питань та відповідей, читання вголос, письмо та виправлення власних помилок.
Головні принципи прямого методу своєю чергою спрямовані на:
- усну взаємодію лише цільовою мовою та спонтанне використання мовленнєвих навичок;
- індуктивне вивчення граматики — без аналізу або перекладу правил та структур;
- надбання лише практичного словникового запасу за допомогою зображень або обʼєктів для конкретних понять або ідей та асоціацій. для абстрактних понять
Підхід Test-teach-test / TTT
TTT — підхід у викладанні англійської мови, який орієнтований на навчальні потреби учнів. Він складається з трьох стадій.
1. Test
- Учні виконують тестове завдання на початку уроку без допомоги вчителя.
- Головна мета цього етапу полягає у виявленні помилок у цільовій мові, а також того, що учні вже знають і чому їх слід навчити, тобто провести аналіз потреб учнів.
- Прикладами активностей для етапу Test можуть бути вправи gap-filling, вправи на вибір правильної форми слова.
2. Teach
- Після тестового завдання й аналізу помилок, вчитель проводить навчальний етап, з огляду на конкретні потреби учнів.
- Головна мета полягає у тому, щоб закрити прогалини у навчанні та зробити акцент на правильному використанні цільової мови.
3. Test
- На останньому етапі перевіряємо як добре учні засвоїли нову інформацію.
- Головна мета другого «тесту» — покращити мовленнєві навички учнів та правильне використання цільової мови.
- Тут також зʼявляються вправи для перевірки розуміння, однак вони мають відрізнятись від першого тесту і бути складнішими.
Інтегроване вивчення мови / Content and Language Integrated Learning
Ця методика викладання англійської мови є комбінованою та поєднує вивчення певного предмета цільовою мовою. Тобто, вивчаючи необхідну дисципліну, учні також вивчають й англійську.
Переваги такого методу полягають в осмисленому використанню мови, розумінні міжкультурних особливостей та розвитку навичок, необхідних у реальному житті.
А до принципів CLIL можна віднести:
- занурення у мову, яка вивчається,
- виконання активностей, зумовлених предметом, що вивчається,
- практика усіх чотирьох мовленнєвих навичок.
Метод повної фізичної реакції / Total Physical Response
Завдяки цій методиці учні вивчають мову, повторюючи певні дії. Підхід включає використання міміки, жестів, імітування мовленнєвих одиниць.
Згідно з цим підходом учні навчаються краще за допомогою фізичних вправ, ніж аналізуючи мовні патерни. Принципи навчання за методом TPR включають:
- практику повторення дій та формування навичок за вказівками вчителя,
- покращення навички сприйняття на слух,
- спостереження, виконання та вивчення інструкцій,
- вивчення нових слів під час виконання активних вправ, зміна діяльності, вивільнення енергії
- розвиток навички фокусування.
Підхід, заснований на виконанні завдань / Task-based Language Teaching Approach
Метод навчання, що полягає у виконанні завдань цільовою мовою. Цікаво, що завдання напряму повʼязані з інтересами та сферою діяльності учнів. Підхід фокусується на:
результаті після виконання завдання,
розвитку вільного мовлення та впевненості під час спілкування,
техніках, що включають автентичне використання мови, наприклад, телефонна розмова, проведення співбесіди, замовлення товару, обговорення фільму та подібні.
TBLT поділяється на 3 етапи: Pre-task phase, Doing of the task, Post-task phase, під час яких дотримуються таких принципів:
- фокусування на комунікації, а не на структурі,
- лексика та граматика вивчаються індуктивно та слугують лише засобами для досягнення кінцевого результату,
- виконання завдання в умовах, наближених до реальних обставин,
- роль вчителя — скеровувати учнів за допомогою інструкцій та зворотного зв’язку.
Залежність методик від різного віку та рівня
Варто розуміти, що ідеальна формула викладання — це синтез сучасних підходів та методів. Кожна з вищеописаних методик може підійти для учнів молодшого, підліткового та дорослого віку при правильній інтерпретації. Ба більше, ці методики можуть працювати з будь-яким рівнем знань, від Beginner до Proficiency.
Вчителю варто експериментувати та дізнаватись більше про той чи інший метод викладання англійської з надійних та професійних джерел.
Тож замість висновку ми узагальнимо основну інформацію про методи, описані вище.
Метод | Опис |
---|---|
Communicative Language Teaching | Акцентує на спілкуванні як головній частині навчання. Вчителі створюють такі умови, щоб студенти використовували мову в ситуаціях наближених до реальних. |
Audio-Lingual Method | Використовує багато аудіозаписів та мовних патернів для навчання. Студенти повторюють імітуючи носіїв мови та використовують мову на практиці. |
Lexical Approach | Метод, який приділяє основну увагу словниковому запасу та фразам. Студенти вивчають слова та вирази в контексті та навчаються будувати мовлення на основі готових фраз. |
Direct Method | Вчителі уникають використання рідної мови та стимулюють студентів мислити й виражати думки безпосередньо англійською. |
Test-teach-test / TTT | Студенти спочатку проходять тест, щоб визначити рівень знань, а потім отримують відповідні інструкції для навчання перед повторним тестуванням для оцінки успіху. |
Content and Language Integrated Learning | Мова вивчається через уроки з конкретного предмета або теми. Студенти розвивають мовні навички, одночасно вивчаючи новий матеріал. |
Total Physical Response | Студенти виконують дії відповідно до команд вчителя. Мова вивчається через фізичну активність та повторення дій. |
Task-based Language Teaching Approach | Метод, який базується на виконанні практичних завдань та проєктів, що сприяють навчанню мови в реальних ситуаціях та контекстах. |
Методи навчання англійської мови не обмежуються лише тими, які ми згадали у цьому блозі. Дізнатися про них більше, зокрема про Cooperative Language Learning, Grammar-Translation Approach, The Silent Way та The Natural Approach ви можете за посиланням.
Отже, тепер ви знайомі з усіма популярними підходами у викладанні англійської мови. Наша порада: спробуйте кожен, комбінуйте, експериментуйте на заняттях і знаходьте ті методики навчання, що підійдуть вашим учням і дадуть змогу отримати найкращі результати.
Крім того, щоб актуалізувати свої знання та досягати нових кар’єрних вершин ми рекомендуємо курси для вчителів англійської мови в нашому центрі. Розвивайте свою педагогічну майстерність разом із Grade Education Centre!
Дякуємо за ваш коментар! Після модерації ми опублікуємо його на нашому сайті :)