Як говорити про війну в Україні на уроках — новий посібник від МОН

Як говорити про війну в Україні на уроках — новий посібник від МОН
5.02.2024

Новий посібник для вчителів «Як говорити про російсько-українську війну в школі. Уроки стійкості, боротьби та перемог» презентували 5 лютого.

Це гайд від Міністерства освіти України для вчителів про те, які ресурси, методики та ідеї використовувати для уроків про російсько-українську війну.

Переглянути посібник можна за посиланням.

Зміст посібника

Насамперед порадник описує з якою метою його можна використовувати. Зокрема він актуальний для:

  • виховної години;
  • години спілкування з учнями або класної години;
  • уроків громадянської та історичної, мовно-літературної освітніх галузей тощо.

Загалом вчитель може організувати будь-яку активність з учнями на цю тему, однак головна мета — це допомогти формуванню громадянської позиції, навичкам медіаграмотності та стійкості до пропаганди ворога в умовах російсько-української війни.

Усі матеріали поділені на 3 блоки за змістом.

  1. Пояснення, чому ці уроки потрібні, що таке інформаційна війна, яка роль школярів у створенні певних наративів, та про які історії з війни їм потрібно знати.
  2. Ключові події війни, маніпуляції рф та протидія їм, а також розʼяснення що таке війна та народна війна, як вшановувати памʼять.
  3. Як обговорювати війну, передавати особисті історії, що таке персоніфікація війни та як досягти безпеки у воєнних умовах.

Відтак, МОН надає поради не лише щодо загальних понять, а й детально прописує механіку організації уроку, дає список корисних джерел та приклади занять.

Також багато ідей розділені за різними віковими категоріями, тому користуватися ними можуть вчителі початкової, середньої та старшої шкіл.

Говоримо про Україну на уроці англійської

Поради

Де дивитись презентацію?

Презентація посібника відбулась в онлайн-форматі, переглянути її можна на офіційному YouTube-каналі МОН. Під час заходу виступили різні експерти, зокрема психологи, кандидати історичних наук, автори підручників, а також міністр освіти й науки України Оксен Лісовий.

На презентації спікери порушували такі питання:

  • що саме варто розповідати школярам про війну, на чому акцентувати;
  • як під час бесіди не травмувати дітей;
  • як учителям налаштуватися на розмову;
  • які техніки, завдання і форми можна використовувати;
  • як це — писати про війну, якщо вона ще триває.

Діти, підлітки перебувають в тому ж інформаційному просторі, що й дорослі, і так само болісно переживають всі події навколо них. Але на противагу дорослій людині, яка вже сформована як особистість, має інструменти для самореалізації, може піти воювати, волонтерити, допомагати різними способами, знаходити роль для себе в цій біді, підліток чи дитина не мають цієї свободи.

Тому дуже важливо дати їм опору, допомогти сформувати психологічну стійкість і вийти з цього випробування сильнішим громадянином. Упевнений, що цей посібник стане у пригоді вчителям і в системі освіти загалом.

Оксен Лісовий

Раніше ми писали, що 10 лютого Міжнародний благодійний фонд savED та дослідницька агенція «Vox Populi» за підтримки МОН презентують результати дослідження «Війна та освіта. Два роки повномасштабного вторгнення».

Це опитування школярів, їхніх батьків та освітян про те, як війна вплинула на освіту в Україні та як організовувати навчання в таких умовах.

Читайте, як зареєструватись на захід та як відвідати онлайн.