☝ Життя в інтернеті насправді не дуже відрізняється від реальності: там досі існують культурні упередження, заборони та правила поведінки. Щоправда, відповідальність за їхнє порушення не така сувора, як в real life.
Власне, 17 травня у світі відзначають День телекомунікацій та інформаційного суспільства, а в такому суспільстві ми повинні бути обізнані у всіх тонкощах спільного існування в мережі з іншими людьми. Особливо в епоху диджиталізації та технологічного прогресу.
Тож як правильно комунікувати в інтернеті, попри те, що ми не знаємо, хто ховається за аватарками з котиками? Нумо розбиратись!
Що таке netiquette?
Netiquette — це слово, утворене від слів «net» та «etiquette».
Мережевий етикет описує правила поведінки для шанобливого і доречного спілкування в інтернеті. Вони не є обов’язковими, але забезпечують зрозуміле та доброзичливе спілкування між людьми в онлайн-форматі.
Складність інтернет-спілкування — це відсутність фізичного зв’язку, адже ми не бачимо емоцій нашого співрозмовника і нам важко зрозуміти, що відчуває або як реагує інша людина.
Однак варто зазначити, що правила поведінки відрізняються у кожній соціальній мережі, форумі чи вебсайті.
Їх формує безпосередньо компанія, яка надає послуги. Крім того, вона забезпечує дотримання цих правил, соціальну відповідальність та карає за порушення.
Нижче ми розглянемо кілька основних правил нетикету, які допоможуть вам та вашим співрозмовникам комфортніше почуватися під час взаємодії в онлайн-форматі.
The golden rule of netiquette
Найперше, що варто запамʼятати:
Don't do or say anything online that you wouldn't do or say offline.
Перш ніж публікувати коментар, писати повідомлення чи надсилати якусь інформацію, запитайте себе «чи зробив би я це, спілкуючись з людиною наживо?».
Ба більше, анонімність на певних платформах може лише здаватись вам надійним щитом від викриття вашої особистості. А тому варто обережно висловлюватись та обирати інформацію, яку ви шерите!
Комунікуючи онлайн, пам’ятайте про правила етикету, яких ви дотримуєтесь у повсякденному житті.
Утримуйтеся від образ insults , провокацій provocations та погроз. threats Поважайте думку своїх співрозмовників у чаті та висловлюйте лише конструктивну критику.
Prioritize real people
Чи є це правилом нетикету? Безумовно! Спілкуючись з людьми в інтернеті, не варто забувати про співрозмовників у реальному житті.
Погодьтеся, що гортання стрічки Instagram і хихотіння над смішними відео з котиками під час зустрічі з друзями може дратувати annoy і засмучувати upset їх. Такими діями ви ображаєте людей, які перебувають поруч і чекають від вас зворотного звʼязку.
Більшість повідомлень, чатів, голосових пошт та інших складових онлайн-світу можуть зачекати кілька хвилин. Відкладіть все, що вас відволікає, і знайдіть час для співрозмовника. Ви ніколи не знаєте, що може вийти з обміну ідеями в розмові віч-на-віч.
But if you're waiting for an important call, message or email, let your interlocutor know in advance and apologise for the delay.
Stay considerate
Під час спілкування в інтернеті будьте уважними до інших користувачів. Мова ворожнечі, та образливі висловлювання неприпустимі як на публічних форумах, так і в приватних розмовах та електронних листах.
Ваші образливі слова можуть мати зворотні наслідки. Модератори можуть видалити коментар з hate speech і забанити вас у соціальній мережі або групі.
Social and religious minorities, members of the LGBT community, children, and people with health problems are often the victims of offensive language online.
Якщо ви зіткнулися з образами, переслідуваннями або мовою ненависті щодо інших людей в інтернеті — повідомте про це адміністратору сервісу. Ви завжди можете втрутитися і продемонструвати володіння netiquette:
- refute the offender's allegations — спростуйте твердження кривдника,
- show him the flip side of the situation — покажіть йому зворотний бік ситуації,
- do not use hatred or insults under any circumstances — за жодних обставин не використовуйте ненависть та образи,
- try to turn the conversation into a positive direction — намагайтеся повернути розмову в позитивне річище.
Подумайте про людину, яка сидить за комп’ютером, коли пишете свої повідомлення. Ви спілкуєтеся не з машиною, а з реальною людиною.
The Internet never forgets anything! Скриншот ваших висловлювань швидко створюється і зберігається, навіть якщо ви згодом видалите повідомлення. Ба більше, в мережі є безліч сервісів, які зберігають вид будь-якої сторінки буквально щосекундно, і будь-хто може побачити, що було на сторінці до видалення.
Pay attention to grammar and punctuation
Знайдіть час, щоб ще раз перечитати свої повідомлення. Перевірте їх граматику, пунктуацію та орфографію. Для співрозмовника може стати проблемою розшифрувати погано написані речення та зрозуміти їхній зміст. Крім того, неправильна граматика відволікає від мети вашого повідомлення.
Під час створення електронних листів завжди пам'ятайте, що потрібно використовувати відповідні привітання та прощання. Вони також є частиною етикету в мережі.
Порада: утримайтеся від написання великими літерами, capital letters навіть якщо ви хочете надати цим фрагментам більшої виразності. Така манера спілкування в інтернеті означає крик і зазвичай вважається неввічливою, а декого навіть може злякати.
Check your facts before posting
Ви вже чули цю фразу — don’t trust everything you read online. не довіряйте всьому, що читаєте в інтернеті
Простори інтернету повні дезінформації, спаму та пропаганди, які мають на меті ввести людей в оману. І саме зараз, під час війни в Україні, кожен з нас міг пересвідчитись, що створити фейкову новину чи пост — справа кількох хвилин. Особливо, коли неабиякого поширення набули технології, що створюють deepfakes і здатні копіювати не лише голос реальної людини, а і її зовнішність, манеру говорити та міміку!
Намагайтеся не бути споживачем такої брехні та обов’язково перевіряйте факти, перш ніж публікувати їх у своїх соціальних мережах.
І як бонус пропонуємо зворотне правило:
якщо ви натрапили на користувача, що поширює фейкову інформацію на своїй сторінці, заявіть про це та надайте докази своєї позиції, але не вдавайтесь до відвертих образ і звинувачень.
Відтак, навіть якщо ви не допоможете відкрити очі автору допису, то застережете інших користувачів, які натраплять на нього!
Don’t abuse your power
В інтернеті, як і в реальному житті, деякі люди мають більше влади, ніж інші. Модератори на форумі, експерти в компаніях або системні адміністратори.
If you have more power than others, you have no right to abuse it.
Не шпигуйте за колегами або учасниками чату тільки тому, що у вас є для цього технічні засоби. Наприклад, системні адміністратори ніколи не повинні читати приватну електронну пошту або дізнаватися про структуру заробітної плати в компанії.
Help keep flame wars under control
Flame — це повідомлення, які містять агресивну особисту критику або нападки на людину. Часто такі меседжі виникають у групових чатах та дискусіях. Якщо ви потрапили в таку розмову — не варто в неї втручатися.
Profanity is not part of netiquette.
Також пам’ятайте, що образи та погрози в інтернеті можуть мати для вас юридичні наслідки. Тому не піддавайтеся спокусі писати такі коментарі, навіть у гарячих дискусіях.
Avoid bots
Так звані боти — це комп’ютерні програми, які автоматично виконують завдання, не потребуючи жодної взаємодії з людиною. У соціальних мережах боти часто публікують коментарі або навіть власні пости.
Крім того, вони часто спамлять на форумах або в коментарях під дописами. Це дратує і забирає багато часу, оскільки ці відповіді потрібно ідентифікувати та видалити.
Запамʼятайте: bots are not part of network etiquette and should be avoided if possible. боти не є частиною мережевого етикету, їх слід уникати, якщо це можливо
Respond quickly to emails and messages
Якщо це можливо, намагайтеся якомога швидше відповідати на вхідні листи та повідомлення. Вони, як правило, надходять від колег, навчального закладу, друзів та родини й часто містять важливу інформацію, тому важливо давати швидку відповідь.
Don't worry if the reply comes a little later. Keep the sender in the loop and let them know that you'll get back to them soon.
До речі, не соромтеся не відповідати на спам, на небажані чи нерелевантні повідомлення, які ви ніколи не хотіли б отримувати.
Respect the privacy of others
Цього правила слід дотримуватися не лише у повсякденному спілкуванні в інтернеті, але й у житті.
Do not forward information that has been sent to you without first obtaining permission from the sender.
Це правило застосовується також для обміну фотографіями чи відео, на яких зображені інші люди. Перш ніж поширювати такі приватні файли, обов’язково узгодьте це з людьми, яких вони стосуються.
Крім того, під час формального спілкування памʼятайте про слова ввічливості, які ви використовуєте у реальному житті, а саме:
- please — будь ласка,
- thank you — дякую,
- you're welcome — прошу, нема за що,
- pardon me / excuse me — вибачте,
- I'm sorry — мені шкода,
- may I help you? — я можу вам допомогти?
- I would like... / may I please have...? — я хотів би... / можна мені, будь ласка,...?
Якщо ви будете дотримуватися наведених вище правил спілкування, у вас не виникне проблем в комунікації онлайн у повсякденному житті, на заняттях чи на роботі.
Крім того, мережевий етикет допомагає покращити стосунки з людьми, які вам небайдужі, захищає вашу професійну репутацію та знижує рівень кібербулінгу.
А підвищити рівень знань англійської мови допоможе «Літній експрес-курс англійської» в Grade Education Centre. Лише за 2 місяці інтенсивних занять ви розширите свій лексичний запас та знання граматики, навчитеся краще комунікувати та сприймати мову на слух.
Між іншим, набір у групи вже розпочався, тож не пропустіть можливість стати кращою версією себе!
Дякуємо за ваш коментар! Після модерації ми опублікуємо його на нашому сайті :)