Чи помічали ви коли-небудь, що діти із різних вікових груп по-різному сприймають оцінювання? Наприклад, у середній школі вони набагато частіше очікують майбутнього випробування з нервозністю та страхом, тоді як молодші школярі виявляють певне хвилювання і навіть задоволення від можливості показати те, що вони вивчили.
Батьки також часто надають великого значення тому, наскільки успішними є їхні діти у вивченні англійської мови. Усі ці фактори ставлять перед викладачами та вчителями нові виклики, адже їх варто враховувати, коли ми перевіряємо рівень знань студентів.
Чому дітей не можна оцінювати як дорослих?
Ні для кого не секрет, що дитяча психіка відрізняється від дорослої. Їм потрібно приділяти більше уваги, з ними потрібно більше грати та займати їх вдома, у школі та на мовних курсах. Тож чому б не використати ці знання, коли ми оцінюємо їхні знання?
Young Learners або дитяча аудиторія — це зазвичай діти від 5 до 17 років. Погодьтеся, це досить широкий віковий діапазон. Отже, усі вони досить різні та поводяться по-різному. Тому варто поділити їх на ще три вікових підгрупи:
- від 5 до 8 років;
- від 9 до 12 років;
- старші 13 років.
У кожній із цих груп навички говоріння, тривалість уваги та поведінка можуть сильно відрізнятися. Усе впливає на результати оцінювання їхніх мовних навичок, а також на типи завдань, які їм можуть подобатися, і які вони здатні виконати.
Двоє дослідників запитали у вчителів, як вони зазвичай оцінюють своїх учнів. Тож що з цього вийшло:
- Grammar and vocabulary tests
- Single sentence exercises
- Gap-filling
- Vocabulary matching
- Restricted dialogues to test speaking
Чи ефективні такі методи оцінювання?
Відповідь очевидна, адже існує ризик того, що описані типи завдань та тестів можуть бути не найкращими з точки зору мотивації та стимулювання дітей. По-друге, вони можуть бути занадто складними для сприйняття. І, по-третє, ці завдання можуть бути нудними та можуть вплинути на задоволення від вивчення англійської мови.
Задоволення важливе для учнів будь-якого віку, і тому слід дуже ретельно думати, перш ніж використовувати методи оцінювання, створені для дорослих, у роботі з молодшими школярами та підлітками.
Оцінюємо відповідно до віку
Поглянемо на кожну вікову підгрупу окремо.
У віці 5-8 років діти вивчають світ навколо зокрема завдяки рідній мові. Вони також навчаються писати, говорити та правильно використовувати граматику рідної мови, вивчають багато нових слів. Їх можна порівняти з папужками, адже вони повторюють все, що ви говорите. Саме тому слова, які вони знають, — це те, з чого варто розпочинати перевірку знань учнів.
Оскільки діти у цьому віці запам’ятовують нову лексику через повторення, вони можуть продемонструвати свої знання — через говоріння або вказуючи на картинку зі словом. Якщо вчитель повільно діставатиме картинку та показуватиме дітям її по частинах, діти з радістю вигукуватимуть свої здогадки, серед яких і правильна відповідь. Чи здогадаються вони, що це перевірка знань? Звичайно, ні. Якщо ж діти почуваються розслаблено, вчитель може побачити наскільки добре вони володіють матеріалом.
У віці від 9 до 12 років словниковий запас дітей стрімко зростає. Вони також розуміють та можуть пояснювати складніші концепції. Так само швидко розвиваються їх знання про навколишній світ та збільшується тривалість уваги. Незмінним залишається лише те, що їм все ще подобається розважатися та грати в ігри. Отже, завдання для контролю мають бути розважальними та не занадто довгими.
Для дітей у цьому віці важливими стають їх друзі. Тому завдання можуть виглядати як робота в парах, обговорення з напарником, рольові ігри. Наприклад, учні можуть скласти список покупок разом, а потім пограти у продавця та покупця.
Якщо ігри, в які діти грають щодня стануть основою для проведення оцінювання, учні почуватимуться комфортніше та впевненіше. Це також вплине на їхню мотивацію виконати завдання тесту.
У тінейджерів відбувається дуже багато змін, про які ми інколи забуваємо. У віці старше, ніж 13 років, підлітків справді цікавить все навколо нас, їм подобається дізнаватися про різні культури, нові винаходи, ідеї, життя людей з інших країн. Такі теми чудово підходять для завдань з читання та письма.
Ще важливішими стають друзі та стосунки з однолітками. Іноді діти в такому віці бояться чи закриваються від дорослих. Отже, найкращим способом перевірити навички говоріння може стати завдання, де вони можуть говорити в парах чи групах, аніж відповідати на запитання вчителя.
Оскільки ми розвиваємо свої мовні навички маже до 30 років, багато слів та виразів все ще можуть бути незрозумілими для підлітків. А отже лексика, яку ми перевіряємо у цьому віці має відрізнятися від лексики, яку використовують дорослі.
Звичайно багато учнів у цьому віці вже можуть мати досить високий рівень англійської. Втім, для них краще, якщо у тесті чи контрольній роботі будуть завдання та активності, які вони зазвичай роблять у школі.
Чудовим прикладом є завдання іспитів Cambridge YLE, які призначені для дітей від 7 до 12 років, та іспити Cambridge English For Schools. Останні відрізняються від дорослих іспитів лише контентом. Тобто теми текстів, аудіо та завдання іспиту цікаві саме підліткам.
Крім того, підлітки не мають стільки життєвого досвіду як дорослі. Тому їм може бути важко говорити. Отже, вчитель має їм надавати більше підтримки, що допоможе виконати завдання.
Як перевірити знання та навички без тесту?
Чи можливо взагалі перевірити знання і навички без зайвого стресу та тестування? Як можна інтегрувати оцінювання у звичайну роботу на уроці?
Спостереження
Вчитель може спостерігати за учнями на заняттях. Це досить гнучкий спосіб перевірити знання та навички, що не вимагає втручання. Ви можете робити це, коли учні працюють самостійно чи в парах. Багато підручників мають чеклисти, за допомогою яких вчитель може перевіряти навички учнів.
Самооцінювання
Дітей можна заохочувати оцінювати себе. Це своєрідна частина підходу, орієнтованого на учня.
Портфоліо
Портфоліо — це колекція робіт учня. Таке портфоліо може бути фізичним або цифровим.
Цифрове портфоліо дозволяє дітям включати широкий спектр матеріалів. Важливо, щоб діти розуміли критерії відбору робіт для портфоліо. Створення портфоліо може бути дуже мотиваційним і також допомогти дітям оцінити те, що вони вміють. Портфоліо також здатне привчити дітей до самостійності у процесі навчання.
Проєкти
Проєктна робота може поєднувати всі чотири мовні навички і мотивувати слабших студентів через можливість повчитися в однокласників. Водночас це може мотивувати сильніших учнів, оскільки вони мають шанс показати знання та вміння.
Звичайно, кожна з вікових груп має різні потреби та розвивається з різною швидкістю. Проте їх об’єднує те, що усі вони хочуть, щоб завдання для перевірки їх навичок буди цікавими та веселими. Саме за таких умов, будьте певні, вони зможуть якнайкраще продемонструвати свої знання!
Дякуємо за ваш коментар! Після модерації ми опублікуємо його на нашому сайті :)