⌛ Два роки тому ми й подумати не могли, що так швидко доведеться навчитися застосовувати інтернет-технології в навчанні та до останнього опиралися чи то відкладали це питання “в довгий ящик”. Сьогодні вже майже кожен викладач спробував навчати студентів в режимах онлайн та офлайн, і цифрові технології завойовують все більше простору у навчанні. Змішане навчання стає повсякденням, тому сьогодні поговоримо про те, які бувають моделі змішаного навчання та як їх застосовувати на заняттях англійської мови.
Плюси змішаного навчання
Змішане навчання (з англ. blended learning) має й інші назви, наприклад, Hybrid learning, Flipping the classroom, Blended education, але всі вони свідчать про одне: всі вони передбачають метод навчання, який поєднує в собі попередньо сплановане класичне навчання в аудиторії та онлайн-освіту.
Навчання в аудиторії може включати навчання учителем цілого класу, індивідуальну роботу з учнем, та спільне навчання в групах. Онлайн-навчання може бути індивідуальним чи груповим, але воно передбачає використання учнями онлайн програм та ресурсів. Змішане навчання має на меті не замінити вчителя, а, навпаки, поглибити та розширити процес навчання. Ключова ідея змішаного навчання полягає в тому, що студенти мають певний контроль над часом, темпом, траєкторією та місцем. Студентам дозволяється контролювати своє навчання, і це підвищує їх мотивацію до навчання та дозволяє знаходити час, необхідний для опрацювання матеріалу.
Для студентів, які навчаються онлайн, змішане або гібридне навчання – це тип навчального середовища, що поєднує «синхронне» та «асинхронне» навчання. Синхронне навчання означає, що студенти та викладачі зустрічаються одночасно онлайн за допомогою віртуальної навчальної платформи, наприклад Zoom чи Teams. Таке навчання часто називають навчанням у «реальному часі». Можливо, студентам не доведеться виконувати будь-які завдання поза запланованим часом зустрічі. Наприклад, якщо ви проходите курс, в якому використовуєте відеозв”язок зі своїм викладачем, то ви перебуваєте в умовах синхронного навчання.
Асинхронне навчання не передбачає зустрічей з викладачем в певний час; студенти працюють в автономному режимі та виконують завдання у встановлений викладачем термін. Виконана робота подається в електронному вигляді. Наприклад, якщо ви проходили курс Delta Module 1, то тут відбувається саме асинхронне навчання. На цьому онлайн-курсі ви не зустрічаєтеся зі своїм тренером у певний час, а працюєте самостійно над завданнями у власному темпі. Тренери надають зворотний зв’язок, але не віч-на-віч, і не у режимі реального часу.
Використання змішаного підходу має ряд переваг. Найбільша з них полягає в тому, що цей підхід дозволяє поєднувати всі позитивні сторони як синхронного, так і асинхронного навчання, а також дозволяє опускати більшість недоліків. Гібридне викладання також допомагає оптимізувати час, який ви проводите з учнями в аудиторіях. Розглянемо переваги змішаного формату для занять англійської мови:
- Студенти відпрацьовують всі чотири мовні навички. Зазвичай краще практикувати говоріння та аудіювання під час синхронного уроку або в класі, а читання та письмо – давати як асинхронні завдання.
- Студенти краще розуміють складні концепції. Використовуючи асинхронні елементи навчання, де студенти певний час відпрацьовують нові концепції поза запланованим часом уроку, ви звільняєте більше часу для синхронної практичної роботи над цими концепціями. А це – ще й економія часу, адже і ви, і студенти, одразу ж обговорюєте проблему, а не навчаєте з чистого аркуша.
- Такий підхід залучає більшу кількість студентів. Адже є можливість давати завдання, що підходять для різних типів студентів, залежно від того у який спосіб вони краще засвоюють інформацію.
- Студенти отримують можливість взяти на себе відповідальність за своє навчання. Стати самовмотивованим, автономним добре звичка для кожного студента. Даючи асинхронні завдання для виконання поза звичайним заняттям, ви дозволяєте студенту взяти під контроль певну частину свого навчання.
- Такий підхід сприяє взаємодії студентів та побудові спільноти. Коли студенти навчаються онлайн, іноді може виникати відсутність взаємодії між ними Чи навпаки: у випадку навчання в класі студент може взагалі не мати взаємодії з іншими студентами! Хороший спосіб розвинути певну взаємодію між своїми учнями – це проводити веселі асинхронні заходи, які заохочують співпрацю, наприклад, discussion boards/ forums. Можливо, ваші студенти ніколи не зустрічатимуться, але це не означатиме, що вони не зможуть відчути себе частиною спільноти.
- Викладач має змогу взаємодіяти зі студентами на їх рівні та за допомогою інструментів, які вони використовують. Ви будете здивовані наскільки добре, наприклад, діти розбираються в технологіях.
- Викладач отримує миттєвий фідбек. Ви одразу ж можете бачити що працює, а що ні, і покращувати свою роботу.
Моделі змішаного навчання
Оскільки змішане навчання стає все більш популярні, розвиваються різні моделі гібридного навчання. Яка модель підходить саме для вашого класу залежить від потреб ваших учнів. Можливо, деякі з них потребують більшої уваги, тоді як інші випереджають навчальну програму. Нижче наведемо основні моделі змішаного навчання та поділимось деякими ідеями щодо того, як можна втілити їх в життя.
Ротаційна модель – це стратегія змішаного навчання, яку відносно легко реалізувати. Усі студенти можуть працювати на своїх рівнях, а навчання можна легко диференціювати. Вчитель створює різні станції. Студенти переміщуються від станції до станції і виконують завдання онлайн або в фізичному класі. Студенти мають виконати завдання на всіх станціях. Наприклад:
Станція 1. Робота студентів в групах. Наприклад, на цій станції може відбуватися тімбілдинг та зміцнюватися впевненість студентів. Ви можете поділити їх на групи. Роздайте кожній групі картки з написаними реченнями. Один студент зачитує текст на картці, інші мають відреагувати на нього жестом чи дією. Залежно від рівня учнів, картки із завданнями можуть бути простіші чи складніші.
Станція 2. Онлайн навчання. До прикладу, на цій станції відбувається візуальне та аудіальне навчання. Студенти мають подивитися відео чи прослухати діалог та виконати завдання. Вони можуть працювати як в парах, так і індивідуально.
Станція 3. Робота в групі з вчителем. Тут кожна група з однаковими потребами та рівнем. І ви працюєте зі студентами, виконуючи завдання, що відповідають їх потребам.
Модель Flex надає більшість контенту онлайн, але в традиційних шкільних умовах. Вчителі у процесі навчання виступають у ролі фасилітатора та надають допомогу індивідуально або невеликій групі студентів, коли це необхідно. Ця модель надає великі можливості для індивідуалізації з точки зору темпу та змісту. Доцільно використовувати таку модель у підготовці до іспитів, наприклад, ЗНО чи IELTS.
Модель Face-to-face Driver – хороший варіант для класів, де студенти мають різний рівень навичок та вмінь. Ця модель найближча до традиційного навчання, оскільки більшість уроків проводяться віч-на-віч. Онлайн-навчання проводиться для учнів, які відстають, для того, щоб доповнити звичайні уроки. Наприклад, ви можете давати завдання студентам, які мають труднощі з граматикою чи засвоєнням слів, а вони можуть працювати над практичними завданнями вдома. Таким чином ці студенти отримують необхідну практику та додатковий час, необхідний для засвоєння матеріалу.
Модель Online Driver покладається виключно на онлайн-навчання. Студенти працюють віддалено та отримують інструкції та завдання через онлайн-платформу. Педагог виступає у ролі фасилітатора і дає студентам можливість зареєструватися та долучитись до обміну повідомленнями онлайн, якщо вони потребують подальшої допомоги. Ця модель добре працює для студентів з хронічними захворюваннями, студентів, яким потрібна гнучкість щодо виконання інших зобов’язань, або учнів, які хочуть прогресувати набагато швидше, ніж це було б можливо в традиційних шкільних умовах.
У наступних публікаціях ми детальніше розповімо про активності, які найкраще підходять для змішаного навчання дітей та дорослих. А ви вже спробували змішане навчання? Яка модель, на вашу думку, найкраще працює?
До речі, нагадаємо, що зараз відкрито реєстрацію на курси підвищення кваліфікації від Grade Education Centre. Долучайтеся та отримайте найбажанішу викладацьку кваліфікацію у світі!
Дякуємо за ваш коментар! Після модерації ми опублікуємо його на нашому сайті :)