Процес здобуття знань — це постійний пошук відповідей на різні питання. І будь-який вчитель англійської був би щасливий, якби його студенти:
- відповідали частіше та з задоволенням;
- були впевненішими під час говоріння;
- давали розгорнуті відповіді;
- не боялись ставити під сумнів думку інших студентів та доводити свою;
- охоче пропонували та обговорювали альтернативні варіанти розвʼязання питань.
Звісно, досягти цього складно, але можливо, а саме завдяки «wait time». Тож сьогодні поговоримо про цю техніку викладання.
І якщо ви раніше не чули про неї, тоді читайте далі та дізнаєтесь, у чому її переваги, які бувають типи «часу очікування» та які корисні стратегії допоможуть навчитись застосовувати його в ESL teaching.
Що ж таке «wait time»?
Термін «wait time» або «think time» позначає проміжок часу, який вчитель дає учням на опрацювання поставленого питання та обдумування належної відповіді на нього.
Раніше освітній процес мав такий перебіг: вчитель говорить, учні слухають.
Більшість питань, які ставив викладач, вимагали від студентів відповідей, що містять чужу думку, а не оцінити, проаналізувати інформацію та сформулювати власну позицію.
Деякі дослідники називають таку форму навчального дискурсу IRE абревіатура від interrogate, respond, evaluate — запитувати, відповідати, оцінювати . Тобто вчитель ставить питання, учень відповідає, потім вчитель оцінює відповідь, а далі цикл повторюється.
Що ж стосується часу очікування, то ще в 1972 році науковиця Mary Budd Rowe провела дослідження «Wait-time and Rewards as Instructional Variables».
Вона виявила, що викладачі дають учню в середньому лише 1.5 секунди на відповідь, після чого вони одразу намагаються переформулювати питання або, навіть, відповісти самостійно.
Тож на противагу IRE, M.B.Rowe розробила власний концепт «wait time». Як він вплинув на сучасне викладання, розказуємо в наступному розділі.
Переваги «wait time»
Експерименти з використання методу «wait time» у викладанні довели, що збільшення часу очікування на відповідь має однозначно позитивний вплив на навчання учнів.
«Wait time», що триває від 3 секунд і більше, розвиває логічне мислення та покращує використання учнями target language, а також вдосконалює взаємодію між учителем і класом.
Крім того, збільшення часу очікування після того, як учень вже відповів на питання так само важливе, адже дає йому можливість доповнити свою відповідь, а іншим студентам додати власні думки або подискутувати на тему.
Інші відчутні зміни в перебігу навчання учнів також охоплюють:
- збільшення тривалості відповідей;
- збільшення кількості ініціативних влучних відповідей;
- провокування розмірковувань на тему;
- зменшення кількості пасивних учнів;
- збільшення ініціативи від невпевнених учнів;
- покращення результатів контрольних робіт;
Ба більше, навички викладання вчителів також покращились, про це свідчать дослідження науковців Tobin, K., Swift, J. N., Gooding, C. T.
Завдяки впровадженню «wait time» у свою практику викладачі мають змогу:
- урізноманітнити свої стратегії опитування;
- зменшити кількість та покращити якість своїх запитань;
- ставити додаткові питання, які вимагають детальнішої обробки інформації та вищого рівня мислення від студентів.
Авжеж, на початкових етапах подібні мовчазні паузи викликатимуть значний дискомфорт. Однак, будьте певні, що результати однозначно вартуватимуть цього.
Основні типи «wait time»
Ми вже згадували про два головні моменти навчального процесу, коли варто дати учням більше часу подумати. Однак, насправді їх може бути більше.
Наприклад, Stahl, R.J. у своєму дослідженні «Using «Think-Time» and «Wait-Time Skillfully in the Classroom», виділяє цілих 8 типів та схиляється до терміну «think time», адже, на його думку, він краще описує мету застосування цієї стратегії.
1. Post teacher’s question time — час очікування після питання, яке поставив вчитель.
2. Within students’ response pause time — час для роздумів студента — якщо він робить паузу під час відповіді, вчитель не втручається та не дозволяє іншим студентам це робити.
3. Post students’ response wait time — кілька секунд після того, як студент закінчив говорити, щоб дати йому змогу доповнити відповідь та дозволити іншим студентам опрацювати та відповісти на почуте.
4-5. Student and teacher pause time — загальне правило поваги під час розмови, коли кожен дає іншому час сформулювати думку.
6. Within teacher presentation pause time — під час пояснень та інструкцій вчитель робить паузи для того, щоб студенти мали час опрацювати інформацію.
7. Student task completion wait time — крім звичної роботи в парах, дати перед цим студентам час попрацювати над завданням самостійно.
8. Impact pause time — використати коротку мовчазну паузу для привернення уваги, щоб студенти були готові отримати наступну інформацію.
Цілком ймовірно, що «wait time» може бути для вас абсолютно новим концептом і ви тільки вчитесь застосовувати його у викладанні.
У такому разі ви можете скористатись альтернативним варіантом: дати учням конкретне завдання на час обмірковування.
Детальніше подібні ідеї обговоримо в наступному розділі.
«Wait time» на занятті
Ще один важливий фактор, чому учні потребують «wait time», — це індивідуальні особливості у навчанні.
Дехто готовий дати відповідь ще навіть коли не дослухав питання до кінця, а дехто потребує більше часу на обдумування.
І в будь-якому випадку кожному учню, незалежно від його здібностей, необхідно отримати «think time».
Першим — для того, щоб доопрацювати та вдосконалити свої висновки, а другим — щоб сформулювати відповідь.
Тож ми пропонуємо вам спробувати імплементувати для цієї мети кілька ідей.
Вони допоможуть учням впоратись з напругою, ретельніше попрацювати над своїми відповідями та розвинути таку цінну навичку, як «think-before-you-leap».
Організація простору
В аудиторії, де навчаються за принципом IRE, вчитель стоїть попереду, а студенти сидять обличчям до нього.
Таким чином вчитель є елементом, через який відбувається дискурс.
На противагу цьому — створіть простір, де студенти сидітимуть обличчям один до одного та матимуть зоровий контакт з кожним одногрупником.
Тоді акцент зміститься на динамічне міжособистісне спілкування.
Think-Pair-Share
Після того, як ви поставили питання, дайте учням час самостійно подумати над відповіддю.
Далі обʼєднайте учнів у пари для обговорення ідей.
Після порівняння учні можуть записати фінальні думки для того, щоб зрештою поділитися ними з класом.
Are you ready?
Коли активні учні завжди відповідають на всі питання, а інші не мають навіть часу на «подумати», це дуже демотивує останніх.
Тож варто застосовувати «think time» і для того, щоб пересвідчитись, що всі зрозуміли питання, обдумали та сформували відповідь.
Як це зробити? Наприклад, використайте таку команду:
«Thumbs up!»
Поставте питання та попросіть учнів підняти великий палець вгору або інший умовний знак, коли вони будуть готові дати відповідь. Почекайте всіх.
Для маленьких учнів можна застосувати техніку «світлофора» — коли відповідь готова, вони підіймають зелену картку.
Коли весь клас підніме палець/зелене світло, скористайтесь картками з іменами учнів. Перемішайте, витягніть будь-яку та назвіть учня для відповіді.
Схематичні відповіді
Учням початкових рівнів відповісти допоможуть спеціальні схеми. Підготуйте щось на зразок такого:
To my mind, X is _______ because _______; Y is _______, because _______; Z is _______, because _______ .
I find X/Y/Z _______ because of 3 factors:
First, _______.
Second, _______ .
Third, _______ .
One important reason why _______ is _______ .
Next, _______ , etc.
Як варіант, ви можете надати учням список ключових слів, які допоможуть їм оформити думки та побудувати змістовні речення.
Take it easy
Деякі учні ніяковіють, коли увага прикута до них. Вони соромляться та губляться, через що їхні відповіді стають невпевненими та недолугими.
Водночас у розслабленій атмосфері вони можуть бути рішучими та кмітливими. Для покращення подібної ситуації спробуйте інші стратегії!
- Всі разом
На рахунок «3» попросіть всіх учнів одночасно промовити свої відповіді.
Якщо ви почуєте неправильні варіанти, то зрозумієте, кому потрібні додаткові розʼяснення та час на засвоєння матеріалу.
- Із заплющеними очима
Призначте кожному учню в класі літеру або цифру. Попросіть всіх заплющити очі.
Назвіть цифру/літеру певного учня, він розплющує очі, обирає та зачитує одне з питань на дошці та знову заплющує очі. Повторіть процедуру з учнями B, C, D…/2, 3, 4.
Коли всі отримають свої питання, вони розплющують очі та обговорюють відповіді у групах.
Або ж учні можуть поділитися відповіддю з одногрупником, який сидить поруч.
Той повертається та ділиться своєю відповіддю з наступним учнем. І так продовжується, поки всі відповіді не будуть озвучені.
Як альтернатива, учні записують відповіді та прикріплюють нотатки до свого питання на дошці.
Інші учні можуть ознайомитись з усіма відповідями та поставити умовний «лайк» тим, з якими вони згодні.
- Обмін думками
Поставте питання та попросіть учнів написати 3 відповіді/ідеї. Далі проведіть «mingling», в якому учні обмінюються думками один з одним.
Вони повинні отримати в результаті 5 різних відповідей. Обговорити їх можна у парах або групах.
A bunch of ideas
Після того, як учні почули питання, вони можуть записати все, що приходить їм в голову.
Навчіть їх при цьому структурувати думки, наприклад, за допомогою графічного методу. Такі нотатки допоможуть організувати думки та майбутню відповідь найкращим чином.
Smart-репетиція
Учні будуть раді застосувати свої гаджети на занятті для покращення своїх відповідей.
Озвучте питання та дайте учням час обдумати, сформулювати або занотувати думки.
Потім попросіть їх зробити відеозапис своєї відповіді на телефон.
Вони можуть робити це індивідуально прямо в класі. Відео повинно тривати приблизно хвилину.
Далі учні передивляються запис та вирішують чи вони задоволені результатом.
Якщо — ні, вони можуть внести зміни та записати себе ще раз, аби фінальна відповідь звучала якнайкраще.
Ви також можете додатково переглянути відео на тему згаданих навчальних технік.
Сподіваємось, ви переконались у важливості застосування «wait-time» на уроці англійської та зможете покращити взаємодію з учнями та отримувати гарні, розлогі відповіді на питання, а також проводити ефективні обговорення на будь-які теми.
Ще більше теоретичних та практичних знань з сучасного викладання англійської ви можете здобути під час проходження курсу TKT.
Він занурить вас у комунікативну методику, а також підготує до наступного рівня сертифікації — CELTA. До зустрічі в Grade!
Дякуємо за ваш коментар! Після модерації ми опублікуємо його на нашому сайті :)