✍🏼 Тим, хто тільки починає свій шлях у викладанні іноземної мови може здатися, що працювати з початківцями значно легше, ніж зі студентами вищих рівнів. Проте це хибне враження. Рівень Beginner може стати тим ще викликом, адже іноді він вимагає навіть ретельнішої підготовки до заняття.
У цьому блозі ми розглянемо кілька дієвих порад, технік та вправ для навчання студентів початкових рівнів: як створити правильні умови на уроці, на що звернути увагу, як поводитись та чого уникати. Сподіваємось, наші рекомендації стануть вам у пригоді, і ви з радістю і натхненням познайомите новачків з англійською мовою. Отже, почнімо!
Перше враження
Безперечно, перше враження має значення. Посмішка і тепле привітання завжди працюють. Посміхаючись, ви невербально повідомляєте студентам, що у класі безпечно і готуєте їх до позитивної взаємодії.
Обов’язково вивчіть імена і прізвища учнів та вимовляйте їх правильно. Так вони зрозуміють, що їх цінують. Наприклад, на початку знайомства можна пограти в ігри та “icebreakers” на тему імен та прізвиськ.
Без ускладнень
Часто-густо викладачі забувають та використовують занадто багато англійської лексики на заняттях для початківців. Не варто цього робити, адже ваші учні нічого не зрозуміють. Спростіть ваші вказівки, інструкції, похвалу та фідбек до найкоротшого варіанту, як, наприклад: “Good job!”, “Take out your workbooks” або “Listen, please”.
Кожну репліку підкріплюйте жестами. Вони допоможуть вашим учням зрозуміти запит, навіть якщо ті не розуміють слів.
Структуруйте урок та лексику
Логічний поділ інформації на частини значно покращить її сприйняття та засвоєння. Структуруйте план уроку, розбийте його на невеликі завдання та зрозумілі етапи.
Нову лексику початківці краще запам’ятають, якщо слова класифікувати за категоріями, наприклад: “Travel”, “Home”, “Restaurant”, “Space” та інші. А додаткові безкоштовні ресурси допоможуть спланувати заняття та зробити його ще цікавішим.
Повторити = запам’ятати
На початку вивчення мови для студентів важливо звикнути до умов у класі та процесу навчання. Використовуйте просте привітання: “Hello, how are you?”
А також інструкції з використанням загальновживаних слів:
- stand up,
- sit down,
- read,
- write,
- look.
Часте повторення однакових фраз та жестів допоможе вашим студентам швидше зрозуміти завдання та запам’ятати ключові фрази й слова.
Кожен урок можна починати з повторення лексики з минулих занять або граматичних правил, а закінчувати — грою чи переглядом наступного домашнього завдання.
Реквізит
Використовувати слова для пояснення будь-якого поняття студентам, які не володіють жодним запасом іноземної лексики навряд чи буде ефективним. Замість цього можна використати зображення або малюнки на дошці. Тоді, наприклад, коли учні почують слово train та побачать його зображення, вони одразу зрозуміють, про що йдеться.
Так само можна надрукувати малюнки предметів, про які часто згадують у класі або написати на дошці запитання, які можна використовувати під час заняття, наприклад:
- Can I ask a question, please?
- Can you repeat, please?
- Can I go to the dressing room, please?
Запам’ятати базові поняття та речення буде таким чином значно простіше.
Не кажи, просто покажи
Якщо ви не маєте під рукою світлин або місця для малювання, тоді увімкніть внутрішнього міма та «покажіть» слово train: як рухаються колеса, йде пара, які звуки він видає. Так, це може бути смішно. Однак, сміх та гумор навпаки налаштують учнів на позитив, а імітація занурить у контекст і допоможе зрозуміти значення.
Шаради насправді дуже популярні, і, скоріш за все, ваші студенти вже практикувалися у цій грі та охоче зіграють у неї один з одним. Це буде чудовим способом закріпити нові слова. А поза грою жести допоможуть простіше їм висловлювати свої думки й почуття.
Зрозуміло?
Завжди перевіряйте як добре зрозуміли матеріал уроку ваші учні. Часто вони соромляться запитати або уточнити інформацію.
Вихід з цієї ситуації — CCQs або Concept Checking Questions, питання, які допоможуть збагнути чи всі студенти зрозуміли, про що йдеться. Наприклад, ви даєте завдання заповнити пробіли у реченнях, використовуючи надані варіанти. Тоді ваші CCQs можуть звучати так:
- Do you have to talk or to write in this task?
- How many variants do you have to choose for one sentence?
- Will you work alone or in pairs?
Відповіді учнів дадуть вам розуміння того, чи всі були уважні та знають, що робити далі.
Заохочення
Підбадьорювання надзвичайно важливе на цьому етапі навчання. Коли тільки починаєш вивчати мову, помилки трапляються на кожному кроці, а це, звісно, засмучує.
Проте без помилок не буває прогресу. Неодмінно заохочуйте своїх студентів робити нові спроби. І хваліть їх навіть за найменші досягнення: як то правильна вимова, використання нового слова у реченні або відсутність помилок у реченні.
Ви можете підбадьорювати учнів словами “Good job!”, “Well done!” або просто показавши великий палець вгору чи жест “Давай п’ять!”
Не будьте нудними!
Викладання лише за підручником обмежує фантазію. На початковому етапі особливо важливо втримати увагу та цікавість студентів. Використовуйте ігри, зображення, відео, вправи та ідеї з інтернету.
Поцікавтесь інтересами ваших учнів та зробіть акцент на них. Залучайте учнів у контекст, впроваджуйте рольові ігри, змінюйте темп уроку та характер завдань. Наблизьте умови навчання до реального життя!
Ігри
Ось кілька ідей для ігор, які ви можете впровадити у план уроку на перших етапах навчання студентів початкового рівня. Ігри прості та відомі, а отже, не викличуть труднощів, створять правильну атмосферу у класі та допоможуть попрактикувати мову.
Chinese Whispers
Окрім добре знайомих “Charades”, “Stop the bus” і “Simon Says”, спробуйте “Chinese Whispers”, її ще називають “Telephone,” “Gossip” або “Pronunciation whispers”. Гра добре підійде для початкових рівнів для практики вимови та сприйняття на слух.
Поділіть групу на дві команди. Учні стають у ряд. Прошепотіть першому учню кожної команди по одному слову. Учні мають по черзі промовити почуте слово один одному до кінця ряду. Останній учень вимовляє слово вголос. Якщо це слово і його вимова правильні, команда отримує бал.
З кожним раундом міняйте порядок учнів у ряду. Ускладнити умови можна, написавши ключове слово на папері. Для гри підійдуть слова, які ви нещодавно вивчили, або слова з характерною вимовою, наприклад ті, у яких не вимовляється літера “k”: “knife”, “knee”, “knowledge”.
Shiritori
“Shiritori” — це лексична гра японського походження, що означає «брати сідниці». Насправді йдеться про те, що у грі мають значення саме закінчення слів.
У таку гру можна грати командами біля дошки. Вчитель пише перше слово, а учні по одному продовжують. Кожне слово має починатися з останньої літери попереднього слова. Наприклад: Train — Notebook — Knee — Enjoy. Гру можна ускладнювати залежно від рівня ваших студентів. Наприклад, перший рядок може бути довільним, другий — лише іменники, третій — лише прикметники і так далі.
Find someone who
Це активна гра, яка практикує комунікативні навички, аудіювання, письмо та читання. “Find someone who” найкраще підійде для підлітків та дорослих. Вам необхідно буде підготувати аркуші з категоріями. Вони можуть бути найрізноманітніші, залежно від того, яку лексику і структуру мови ви хочете попрактикувати. Наприклад, state verbs:
- Someone who hates washing dishes;
- Someone who owns a car;
- Someone who admires horror movies;
- Someone who seems to be upset;
- Someone who smells nice;
- Someone who cares for animals.
Для кожної категорії учні повинні знайти хоча б одного одногрупника і записати його імʼя. Виграє той, хто перший заповнить усі категорії або знайде більшу кількість людей для кожної.
Якщо залишились запитання…
1. Як діяти, якщо після надання інструкцій учні не розуміють, що треба робити?
По-перше, ваші інструкції повинні бути прості та короткі. Основні терміни та вказівки можна написати на дошці. Перевірити, чи учні зрозуміли завдання можна за допомогою кількох CCQs.
2. Як пояснити поняття, якщо учні не мають достатнього словникового запасу?
Використовуйте зображення, відео, малюйте на дошці, покажіть слово за допомогою жестів, звуків та міміки.
3. Як мотивувати сором’язливих учнів?
Початківці потребують більше часу для практики нових слів та правил. Забезпечте для цього належні умови. Дайте можливість потренуватися спочатку у групі або у парі, а потім вже індивідуально.
Крім того, обов’язково підбадьорюйте їх та заохочуйте будь-яку спробу, навіть невдалу. Придумайте невеликі винагороди за певні успіхи. Встановіть правила поведінки у класі, які дозволять учням почуватися впевнено та відчувати підтримку один одного.
І наостанок: не бійтеся нових викликів та пробуйте викладати як для початкових, так і для вищих рівнів! Для цього продовжуйте розвиватись самі, вдосконалювати свої знання та вміння, знаходити нові ресурси, урізноманітнювати свої уроки та прагнути бути кращим у своїй справі.
А допоможе вам у цьому Grade Education Centre — центр англійської мови — та зокрема курс підготовки до TKT для викладачів. Він точно підійде тим, хто прагне дізнатися більше про комунікативну методику, які матеріали використовувати та як впроваджувати її на заняттях. Всю інформацію можна отримати на сайті. Реформуймо систему освіти разом!
Дякуємо за ваш коментар! Після модерації ми опублікуємо його на нашому сайті :)