Чи пам’ятаєте ви своє навчання в школі? Певно, ви мали улюблених вчителів. Пригадайте, якими вони були?
Найімовірніше, ці викладачі, були цікавими й освіченими, вимогливими, але справедливими. Вони створювали в класі правильну атмосферу та ставилися до учнів з повагою.
Так, вони були старші та розумніші, але їхній авторитет був зумовлений професіоналізмом і особливим ставленням до учня, адже хороший вчитель це друг і наставник.
Безсумнівно, здорове середовище сприяє кращому навчанню, і завдання вчителя забезпечити відповідні умови, встановити адекватні взаємовідносини, мати гарний вплив і надавати необхідну підтримку.
Тож пропонуємо поговорити сьогодні про авторитет і способи ним стати!
Що таке дисципліна?
Коли ми говоримо про авторитет учителя, часто на думку спадає поняття дисципліни, яку ми здебільшого асоціюємо з суворістю й обмеженнями. Однак варто зазначити, що дисципліна не повинна сприйматися як покарання.
Насправді дисципліна покликана структурувати практику навчання і створити порядок у класі.
Не варто думати про неї як про втілення влади чи контролю або про те, що робить навчання складним і болісним.
Зовсім навпаки, — клас, де панує дисципліна, є активним і залученим, функціонує на основі взаєморозуміння і поваги, а не через страх або нав'язування правил.
Тож простий і логічний кодекс правил поведінки однозначно принесе користь усім.
Можливо, ви стикалися у своїй практиці з такими проявами браку дисципліни, коли студенти:
- використовують на занятті рідну мову (L1);
- часто відволікаються; не виконують домашні завдання;
- скаржаться на навчання;
- забувають принести навчальні матеріали;
- використовують мобільні телефони не для навчальної мети;
- засинають на уроці;
- відходять від теми заняття;
- поводяться неприйнятно;
- вдаються до дискримінації.
Якщо вище перелічене здається знайомим, тоді цей блог для вас, і далі ми розповімо, як стати для учнів авторитетом, налагодити з ними добрі стосунки та завоювати повагу.
Встановлення авторитету
Авторитет не з’являється сам по собі, його необхідно «заслужити».
Основою для цього стане повага студентів, яку можна отримати не шляхом контролю або тиску, а завдяки правильній поведінці. А саме:
Підготовка
Основою для поваги стане ваш професіоналізм.
Знання, розуміння і майстерність є невід'ємною складовою побудови авторитету у студентів.
Повірте, вони дуже добре відчувають, коли ви не впевнені у своїй позиції.
У цьому немає нічого поганого: навіть якщо ви не можете одразу відповісти на запитання або надати достовірну інформацію просто скажіть про це.
Однак, запишіть запитання, підготуйтеся і поверніться з відповіддю наступного разу.
А щоб таких ситуацій виникало менше, заповнюйте свої прогалини у знаннях, постійно навчайтеся і цікавтеся своїм предметом.
Також запам’ятайте імена ваших учнів. Іноді це може бути складно, але надзвичайно важливо для налагодження добрих стосунків і плідної комунікації.
Стійкість і справедливість
Залишатися рішучим і водночас справедливим викладачем завдання не з легких.
Для цього необхідно розуміти, що авторитет — це не жорсткість, а доброта не означає слабкість.
Такий підхід передбачає створення умов, за яких учні поважають, а не бояться вчителя, де кожен із них відчуває себе значущим і почутим.
Who’s the boss?
Завжди пам’ятайте, хто головний у класі.
Будь-яка група, яку ви навчаєте, складається з різних індивідів: із лідерів і послідовників, із тих, хто приймає рішення і активно бере участь у процесі та тих, хто сором'язливо мовчить.
І може трапитися, що деякі студенти будуть намагатися конкурувати з вами і навіть підірвати ваш авторитет.
Тому завжди пам’ятайте, що саме у вас є освіта, досвід, професійні навички, тисячі годин практики та напрацьовані вміння вирішувати будь-які проблемні ситуації. У жодного учня немає такого багажу, тому авторитет у класі належить тільки вам.
Встановлення правил і меж
Почніть із встановлення чітких, прийнятних меж, що відповідають вашим навчальним цілям.
Повідомте про них із самого початку, окремо вказавши пункти, які не підлягають обговоренню.
Однак пам'ятайте про індивідуальні потреби ваших учнів і залишайтеся справедливим, встановлюючи правила.
Студенти мають розуміти, що правила існують не для того, щоб обмежувати, а для створення безпечного і продуктивного навчального середовища, де панує взаємоповага, кооперація і де кожен може максимально розвинути свій потенціал.
Одним із найдієвіших підходів у встановленні правил буде залучення учнів до процесу їх створення.
Колективна згода, наприклад, «виконувати домашні завдання вчасно» або «не перебивати співрозмовника» не тільки додасть мотивації дотримуватися спільних правил, але й дозволить учням відчути, що їх розуміють і цінують.
Негативна реакція
Підвищувати голос і сердитися — це найгірша реакція з можливих на неналежну поведінку, яка тільки погіршить стосунки та зруйнує авторитет.
Масштаб особистості визначається величиною проблеми, яка здатна вас вивести з себе.
У складних ситуаціях дайте собі хвилинку вгамувати емоції, відповісти обдумано, а не реагувати імпульсивно. Так ви дасте правильний відгук на недотримання встановлених правил і продемонструєте учням хороший приклад самоконтролю.
Обґрунтування
Пояснюйте свої рішення. Учні повинні розуміти, чому варто чи не варто щось робити, і як це впливає на процес навчання.
Якщо учні будуть розуміти причину, вони будуть краще сприймати ваші дії, сформують повагу і з більшою ймовірністю засвоять важливі цінності.
Взаємоповага
Найкращий спосіб завоювати повагу — показати приклад.
Ставтеся з повагою до кожного учня, демонструючи прихильність і уважність до їхніх потреб і думок.
Якщо учні будуть відчувати повагу до себе, вони охоче будуть відповідати взаємністю.
Як результат, формування позитивних відносин забезпечить гармонійну атмосферу в класі.
Мова тіла
Це ще один важливий аспект формування авторитету. Іноді мова тіла діє сильніше, ніж вербальні вказівки.
Це потужний інструмент, здатний привернути увагу, передати відкритість і впевненість і зміцнити повагу до вчителя.
Слідкуйте за своєю поставою, жестами, мімікою та зоровим контактом.
Транслювати впевненість і контроль ви можете, якщо станете рівно, розправивши плечі і піднявши голову. Відкриті жести, своєю чергою, продемонструють заохочення до участі та відкритість.
Вираз обличчя має передавати серйозність, ентузіазм або іншу мету вашого повідомлення.
А правильний помірний зоровий контакт сприятиме встановленню взаєморозуміння з учнями та їхньому відчуттю цінності.
Ваш голос також має значення. Додатково до мови тіла, рівний, чіткий тон вимови транслюватиме спокій і впливовість, а зміна висоти і гучності зможе зацікавити учнів і акцентувати важливі моменти.
Магія руху
Продовжуючи тему мови тіла, поговоримо про рух як ще один інструмент спілкування з учнями.
Він допоможе не тільки утримувати увагу аудиторії, але й подолати бар’єр між учителем і учнями, зробити вчителя дружнім і відкритим, а процес навчання більш особистим і сприйманим.
Правильна техніка руху здатна посилити ефект вашої присутності і здобути авторитет, створюючи водночас більш комфортне й інтерактивне навчальне середовище.
Для максимального ефекту можете спробувати:
Змінювати місцезнаходження
Регулярне пересування в класі допоможе тримати увагу і інтерес, подолати монотонність, поліпшити фокус і залученість учнів.
Рух для акценту
Синхронізуйте певні рухи з важливими моментами і етапами уроку, це забезпечить динамічність і краще запам’ятовування матеріалу.
Залучення
Дайте вашим учням також можливість рухатися:
- підходити до дошки,
- формувати групи для обговорення,
- пересуватися по класу для виконання різних завдань.
Це не тільки урізноманітнить заняття, але й сприятиме розвитку кооперації.
Враховуйте потреби
Слідкуйте за реакцією учнів під час вашого і їхнього пересування по класу.
Деяким часта зміна умов навчання може заважати або завдавати незручностей, тому поважайте потреби кожного.
Винагорода і покарання
У здорових стосунках завжди панує компроміс. У навчальному середовищі він проявляється в балансі авторитету і емпатії, а також у поєднанні дисципліни з мотивацією.
Йдеться, зокрема, про справедливий обмін «ти мені, я тобі», який виховує взаємоповагу і відповідальність за результат.
Тому важливо заохочувати позитивну поведінку і попереджати негативну.
Відповідно, винагорода повинна бути позитивним підкріпленням у вигляді різних форм — словесна похвала, бонус, оцінка або навіть привілеї, як, наприклад, додатковий вільний час або керівництво груповим проєктом.
Таке підтвердження зусиль учнів буде мотивувати інших наслідувати їхній приклад.
Покарання ж, своєю чергою, повинно бути зваженим і чутливим.
Можливо, деякі з цих ідей знадобляться:
- додаткове домашнє завдання; скорочення строків виконання завдання;
- попередження про зниження оцінки;
- попередження про позначку «відсутній на уроці» за погану поведінку;
- заспівати пісню / станцювати;
- створити речення-пояснення цільовою мовою, наприклад, використовуючи умовні речення: «What would have been different if I had prepared my homework on time»
Баланс між роботою та розвагами
Зі складними класами найпростіше впоратися шляхом впровадження ігор, фільмів або інших розваг. Однак це не найкращий спосіб завоювати авторитет.
Не бійтеся бути рішучим і змушувати учнів працювати.
Не змінюйте своєї позиції: якщо ви не отримали бажаного результату, продовжуйте практику, поки не отримаєте, і тільки потім надайте позитивне підкріплення — похвалу або винагороду. це може бути невеликий відпочинок, гра і будь-яка інша розвага
І трохи науки наостанок: існує безліч досліджень на тему стосунків між учителем і учнями та їхній вплив на формування здорового навчального середовища.
Турбота і підтримка вчителя однозначно мотивує учнів.
Відповідальний, незалежний, авторитетний, справедливий і турботливий учитель служить хорошим прикладом.
А створення безпечного і довірчого середовища, в якому враховуються потреби кожного учня, сприяє залученості та ефективному навчанню.
Враховуючи це, оволодівайте мистецтвом здобуття авторитету у учнів за допомогою наших порад. Не забувайте про баланс між строгістю і справедливістю, транслюйте правильні цінності і ставайте вчителем, якого будуть згадувати з ностальгією!
А свої викладацькі навички прокачуйте в Grade Education Centre. Додайте до свого арсеналу професійні знання та вміння на курсі CELTA!
Коментарі
Дякую за сучасні педагогічні поради.Педагогічний стаж-35років.
Дякуємо за ваш коментар! Після модерації ми опублікуємо його на нашому сайті :)