На жаль ми дуже часто ігноруємо письмо на своїх уроках, попри те, що чітко усвідомлюємо до чого це може привести. Адже буває, що раптом студентам рівня В1, В2, С1 потрібно продемонструвати навички письма на серйозних іспитах таких як FCE, CAE, ЗНО, ЄВІ, IELTS чи TOEFL, та для досягнення успіхів у вищій освіті. Існує кілька причин, чому відбувається ігнорування цієї навички як викладачами, так і студентами, але найпоширеніша звучить приблизно так — “waste of classroom time” — витрачання часу, який можна витратити на, наприклад, розвиток комунікативних навичок. Іншими словами, письмо — це індивідуальне — і, можливо, нудне заняття, придатне лише для домашнього завдання / асинхронної роботи.
Дозвольте не погодитися з тими, хто так вважає, адже якщо залучити учнів спільно до процесу письма, то з’являється великий потенціал для комунікативної, мотиваційної та змістовної роботи на уроці.
Для кого і для чого використовується collaborative writing?
Колективне письмо або collaborative writing вже впродовж багатьох років є дуже популярним видом роботи, що застосовується на заняттях англійської. Вже нікого не здивуєш, коли студенти працюють в групах і займаються “мозковим штурмом” ідей та плануванням перед тим як почати писати есе. Така діяльність може мати різні форми, а особливо якщо її здійснювати за допомогою технологій.
Крім того, колективне письмо, яке зосереджується на процесі написання:
- може призвести до урізноманітненого, інтегрованого уроку (письмо може бути кінцевим продуктом, але спілкування (аудіювання та говоріння) лежить в основі процесу);
- може мати позитивний вплив на згуртованість та динаміку групи / класу;
- ґрунтується на завданнях (тобто такий вид діяльності є task-based), адже кінцевою метою уроку є колективне створення тексту, що виражає значення (думки та ідеї), яке студенти хочуть висловити;
- дає можливість вчителю давати учням “specific emergent input”, тобто вивчати лексику та граматику, яка їм потрібна на момент написання;
- заохочує автономію студентів, адже вони можуть оцінювати самі себе та отримувати оцінку від однолітків/одногрупників (self- and peer assessment).
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: 7 крутих завдань з word clouds для уроків англійської
Варто зазначити що collaborative writing підходить як для онлайн, так і оффлайн занять на будь-якому рівні.
На початкових рівнях студентів, які вивчають англійську, можна заохочувати до спільного написання коротких текстів за допомогою visuals. Текст та зображення може надавати викладач або студенти створюють чи пропонують їх самі, що забезпечує більшу індивідуалізацію процесу. Отже, на найнижчому рівні від студентів можна очікувати створення таких речей, як меми, picture stories та віршів.
Від більш просунутих студентів можна очікувати, що вони складатимуть тексти, більш академічні тексти, наприклад есе, чи research reports та ін. Часто письменницька діяльність – це лише один із кроків у процесі творчості, що може призвести до низки різних кінцевих продуктів. Ці продукти, як правило, включають жанри, які є більш звичними та комфортними для наших учнів 21 століття. Це можуть бути різноманітні цифрові продукти, такі як фільми, ігри, комікси, новини, дописи в соціальних мережах та практично будь-яка інша форма медіа, яка представляє інтерес саме для вашої групи учнів.
Загальні етапи роботи
Є багато способів, як запровадити collaborative writing майже на будь-якому рівні EFL чи контексті викладання. Студентам потрібно буде чітко пояснити, що потрібно робити на кожному етапі, щоб вони мали змогу зрозуміти, як взаємодіяти один з одним, а також як давати та відповідати на peer feedback.
Деякі з найпопулярніших інструментів для колективного письма включають наступні:
Відомо, що письмо – це складний і рекурсивний, а не лінійний процес. Досвідчений письменник рухається вперед, повертається назад, створюючи, відбираючи потрібне, упорядковуючи його, складаючи, редагуючи, переробляючи, тощо. Що стосується уроку англійської ми, як правило, думаємо про процес письма як pre-writing / while writing / post-writing. Це досить спрощений, але це педагогічно зручний підхід для використання на уроці. Отже, пропонуємо основні кроки, які приведуть студентів від процесу планування до створення тексту.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Ніколи не допускайте цих помилок на іспиті B2 First (FCE)
Pre-Writing 1
- Створюємо контекст
Студентів потрібно зацікавити та занурити у тему. Це можна зробити за допомогою віжуалів, перегляду відеокліпів, дискусій, висловлювання думок, жартів та ін.
- Генеруємо та відбираємо контент
На цьому етапі студентам потрібно відібрати обмежену кількість найкращих ідей, які вони використовуватимуть як основу для своїх текстів. Це можна зробити за допомогою listing, brainstorming, debating, ranking тощо. Можна використовувати sticky notes на Jamboard, і в кінці перенести ці найкращі ідеї з Jamboard у загальний Google Doc.
- Зразок тексту (додатково)
Зовсім не обов’язково, можна надати студентам зразок тексту. Небезпека полягає у тому, що учні можуть подумати, що їм слід відтворити мовні структури, які використовуються в зразку. Тоді це відбудеться за рахунок їх власних висловлювань, і завдання вже не буде таким креативним. Тому, якщо ви вважаєте, що учні можуть створити текст без зразка, опустіть його.
While Writing
- Підготовка
Для початку переконайтеся, що ви розділили студентів на групи, і кожна група знаходиться у своєму документі. Central Google Doc має містити лінки на документи, що називатимуться, наприклад, Room 1, Room 2, Room 3, та відповідатимуть breakout rooms, якщо ви працюєте зі студентами в Zoom.
Перевірте чи студенти зрозуміли навіщо, для якої аудиторії та чому вони будуть писати. Це можна зробити за допомогою ICQs. Також нагадайте, що в кінці уроку інші студенти читатимуть їх текст.
- Моніторинг написаного студентами
Під час того як студенти пишуть, завдання вчителя – моніторити. Тобто ви одразу в режимі онлайн можете бачити все і давати свій фідбек. Це можна робити усно в breakout rooms або додавати коментарі письмово у Google Docs. Інше завдання, яке стоїть перед вами – допомогти студентам висловити те, що вони бажають висловити. Отже, вони можуть запитувати вав про необхідну лексику. Ви маєте її надати.
Post-Writing
- Самооцінювання
Після написання тексту, студенти мають його перевірити самостійно. Це можна зробити за допомогою чеклиста. Студенти в одній групі перевіряють чи вони включили все, що потрібно було, в текст, і роблять фінальні правки.
- Оцінювання одногрупників
Після цього учні читають інші роботи. Вони можуть переходити від одного документа до іншого та написати коментарі. Спочатку попросіть їх дати content feedback, тобто сказати чи нічого не опущено у тексті, чи зрозуміло все читачу, чи сподобався їх текст, який написали одногрупники.
Потім учні дають language feedback: вони не виправляють помилки, а мають похвалити і навіть запозичити корисні фрази одне в одного, або сказати що б вони змінили.
- Остаточний фідбек
Врешті разом з усіма учнями зупиніться на корисних моменти з двох кроків вище.
Ви також можете запитати, як їм давалися різні етапи (process feedback): що було складнішим, у чому вони почуваються впевненіше.
Якщо були серйозні помилки, виправте їх разом із учнями.
Приєднуйтеся до нашого курсу CELTA!
ЧИТАЙТЕ У НАШОМУ БЛОЗІ:
Дякуємо за ваш коментар! Після модерації ми опублікуємо його на нашому сайті :)