✏️ Правила читання допомагають нам не лише читати та розуміти англійську, а й правильно писати та розмовляти цією мовою. То які ж правила читання потрібно знати нашим великим та малим студентам аби не мати труднощів з читанням? І як допомогти їм засвоїти ці правила? З’ясовуємо разом у матеріалі.
Правило 1. Голосні літери
В англійській мові їх шість: a,e,i,o,u та іноді y. Коли ми вимовляємо голосні звуки, наша нижня щелепа опускається. За допомогою голосних, слова звучать чітко та зрозуміло. Без них — стають схожими на бурмотіння. Ось, наприклад, спробуйте прочитати ці два речення:
- W r lrnng th rdng rls rght nw.
- We are learning the reading rules right now.
Зрозуміло, що останнє речення зрозуміти набагато легше. А ще воно демонструє наскільки важливими є голосні літери.
Коли починаємо вчити англійські літери, необхідно пояснити студентам, що буква — це те, що ми бачимо, а звук — те, що ми чуємо та вимовляємо. Що далі:
- слухаємо та повторюємо слово (якщо в слові кілька складів, починаємо з останнього);
- виокремлюємо звук, який вивчається;
- використовуємо minimal pairs;
- беремо дзеркало та спостерігаємо, що відбувається з нашими губами, язиком та зубами, коли вимовляється то чи інший звук;
- використовуємо таблицю фонемних символів;
- співаємо чи вчимося вимовляти скоромовку, тощо.
Правило 2. Слова діляться на склади, а кожен склад містить голосний звук
У кожному складі повинен бути хоча б один голосний звук. Голосна літера може сама бути одним складом, як у u-nit чи a–ni-mal, або ж поєднуватися з приголосними літерами та утворювати склад, як у jet, nap-kin, fan-tas-tic.
Якщо ділити слово на склади, студентам легше його читати та запам’ятати як воно пишеться.
Правило 3. Коли дві голосні літери стоять поруч, у більшості випадків називається перша літера, а наступна не читається
Наприклад, у слові rain ми називаємо літеру a, а літера i не читається. Ось як можна легко навчити студентів цього правила:
- Напишіть на картках окремо літери r,a,i,n.
- Роздайте їх чотирьом студентам.
- Попросіть їх стати в рядок, так щоб утворилося слово rain.
- Спершу попросіть кожну дитину по черзі назвати звук, який відповідає літері, яку вона тримає.
- Далі скажіть “when two vowels go out walking, the first one does the talking”.
- Після цього попросіть їх знову назвати звуки літер, які вони тримають. Цього разу той, у кого в руках літера і, мовчить та прикриває рот рукою.
Дітям, як правило, подобається грати в таку гру і повторювати вірш-правило. Тож, швидше за все, вони його запам’ятають.
Пам'ятайте: це правило має винятки.
Власне, якщо ви хочете, щоб ваша малеча якісно вивчала мову міжнародного спілкування, у Grade є курси англійської для дітей. Кваліфіковані викладачі розробили навчальні програми, відповідно до вікових особливостей та потреб учнів. Так, наймолодші можуть вивчати нову інформацію з цікавістю та ефективністю.
Правило 4. Короткі та довгі голосні звуки
Студентам, для яких англійська іноземна чи друга мова, дуже важливо запам’ятати, правило про короткі та довгі голосні.
Якщо після однієї голосної літери стоїть приголосна, зазвичай, голосний звук буде коротким, як у словах CVC (consonant + vowel + consonant) чи СCVC (consonant + vowel + consonant + consonant) та ін: cat, dog, pet, cut, ship, splash, shiff, тощо.
Якщо після однієї голосної літери немає приголосної, то голосний звук, як правило, довгий. Наприклад: be, to, we, тощо.
Правило 5. Коли не читається голосна е
“Magic e”, “silent e”… як тільки не називають цю літеру, коли вона мовчить. Тобто не читається у словах. Якщо в одному складі є дві голосних, друга з яких літера е, і перед нею стоїть приголосна, вона віддає всі свої сили першій голосній літері. Тоді перша голосна літера стає сильною та довгою, а літера е мовчить, бо вже немає сил:)
Наприклад:
- in-side (читаємо і, е – мовчить);
- cute (читаємо u, е – мовчить);
- close (читаємо о, е – мовчить).
Правило 6. Літера “y” має три звуки
Вона може читатися як звук [j], наприклад, як у слові yellow. А також іноді вона стає голосною і читається як [i] у словах happy чи baby. Третій звук — це звук [ai], як у словах cry, shy чи try.
Якщо слово односкладове, і y стоїть в кінці слова після приголосної, то вона читається як довгий голосний звук [ai]:
- my, cry, dry, why, shy.
Якщо слово має два і більше складів, і y стоїть в кінці слова після приголосної, то вона читається як [i]:
- lonely, happy, puppy, pony.
Втім, останнє правило має винятки. Адже, наприклад, у словах rely чи reply ця літера читається як [ai].
Коли ми вчимо цю літеру, можна давати студентам завдання посортувати слова, де літера y читається як [i] чи [ai].
Перед тим як читати текст, дайте студентам завдання підкреслити чи обвести слова з літерою y в кінці.
Правило 7. Диграфи та буквосполучення
Диграф — це поєднання двох букв, які відповідають одному звукові. Наприклад, ch, sh, th, wh, dg, ph, ck, ss, ng та інші.
Їх не слід плутати зі звичайними буквосполученнями (англ. blends), в яких вимовляються всі звуки. Наприклад, br/bl, gr/gl, тощо.
Ми вже частково згадували про диграфи голосних літер у правилі 3.
Коли ви вводите новий диграф, використовуйте картки з диграфом та відповідним зображенням слова або плакат. Спочатку ви показуєте новий звук, вимовляєте ключове слово та вимовляєте звук вголос, демонструючи учням картку з фонограмою. Ваші учні повторюють. Робіть це щодня, доки не опануєте цей диграф.
Звичайно, ви повинні додати і фактичне читання слів із диграфами та буквосполученнями приголосних.
Втім, коли йдеться про читання буквосполучень приголосних, варто виділити кожен звук у буквосполученні іншим кольором, щоб нагадати учням, що це два звуки, на відміну від диграфа.
Може знадобитися:
Правило 8. Мова — це трикутник
Важливо розуміти, що мова — це трикутник. Трикутник — це те, як наш мозок обробляє інформацію. Варто це пояснити й нашим студентам.
Ми зможемо допомогти їм, якщо дамо зрозуміти, що ми використовуємо очі, щоб бачити букви, вуха, щоб чути звуки, а наш досвід і знання слів, щоб осягнути значення тих звуків, які ми чуємо, і букв, які ми бачимо.
Ви можете показати цей трикутник навіть наймолодшим учням, щоб допомогти їм зрозуміти як різні види діяльності, які ми виконуємо, розвивають їхні навички в кожній із цих областей. Важливо визнати, що навчання буквосполучень та диграфів вимагає підключення двох нижніх процесорів у трикутнику.
Якщо у вас є студенти, які мають труднощі з буквосполученнями чи диграфами, ви можете допомогти їм, визначивши, чи це розбивка орфографічної (візуальної літери) чи розбивка фонології (звуковий малюнок).
Наступні 8 кроків допоможуть навчити студентів читати буквосполучення та диграфи:
- Записуємо літери й називаємо спочатку їх, а потім звуки, які дають ці літери;
- Тренуємося сполучати звуки;
- Будуємо знайомі слова з цими звуками;
- “Розкодовуємо” слова, показуючи пальцем на кожен окремий звук у слові, а тоді сполучаючи ці звуки й читаючи це слово;
- Застосовуємо навички “розкодування” на прикладі простого тексту, речень, словосполучень;
- Пропрацьовуємо розпізнавання звуків, що вивчаються, за допомогою фонологічних завдань та хорового повторення;
- Тренуємося писати з буквосполученнями та диграфами;
- Застосовуємо слова з буквосполученнями та диграфами в реченнях.
Правило 9. Sight words
Більшість слів в англійській мові підпорядковуються правилам читання або phonic rules. Але будь-які винятки з цих правил читання та правопису потрібно вчити й запам’ятовувати. Ці слова часто зустрічаються в списках sight words або високочастотних слів.
Sight words — це звичайні слова, які як очікується, діти мають миттєво впізнавати. Найпоширеніші з них: the, it, and. Вони з’являються настільки часто, що початківці-читачі досягають моменту, коли їм більше не потрібно озвучувати ці слова. Вони впізнають їх за виглядом.
Створення великої бази “візуальних слів” (sight words) допомагає дітям почати швидше та вільно читати. Коли діти опанують цими словами, їм більше не потрібно зупинятися, щоб складати звуки у буквосполученнях. І їм не потрібно думати про правила читання та правопису.
Інші терміни для sight words включають star words, core words, та popcorn words. Чому popcorn? Тому що вони дуже часто спливають (“pop up”) під час читання та письма.
Списки sight words можна завантажити тут.
Ось кілька ідей для навчання sight words:
У наших наступних публікаціях ми поговоримо про те, як вивчати “візуальні слова” більш детально.
Сподіваємося, наші поради допоможуть вам та вашим маленьким і великим студентам навчитися краще читати та писати англійською!
Дякуємо за ваш коментар! Після модерації ми опублікуємо його на нашому сайті :)