Якщо ви читаєте ці рядки, вітаємо, адже ви таки наважилися на курс CELTA. Або ж все ще маєте сумніви чи проходити навчання? Розуміємо: і хочеться, і колеться. Але ж ми тут, щоб допомогти! І хто ж, як не досвідчені CELTA-тренери знають, як оминути гострі кути та можуть поділитися справді дієвими порадами? Саме їх ми попросили розповісти нашим майбутнім CELTA-trainees, як та що потрібно робити, коли у вас вже позаду CELTA interview та весь процес зарахування на курс.
До початку курсу
Будь-який формат CELTA передбачає, що вам потрібно повністю присвятити свій час та зусилля навчанню. Тому, як радить Хелен Тараненко, 1) попросіть свою сім’ю підтримати вас та допомагати. А ще, якщо ви працюєте, попросіть адміністрацію закладу зменшити ваше навантаження. Якщо ви — репетитор, краще відмовитися від занять на час проходження CELTA full-time. Навіть, якщо ці речі здаються вам очевидними, все ж, розповідає тренерка, є кандидати, які недооцінюють всю серйозність курсу CELTA. Не повторюйте їхні помилки.
Ще однією помилкою, зі слів Елеонори Пазяк, яка також веде курс CELTA у нашому центрі, є те, що кандидати намагаються зробити все для отримання найвищої оцінки у сертифікаті. Їх всього три: Pass, Pass B та Pass A. Втім, варто не забувати, що CELTA — не іспит. Це дуже короткий проміжок часу, за який вам потрібно засвоїти величезний пласт нової інформації, вдосконалити свої teaching skills та отримати нові. Тому 2) вашою ціллю має стати розвиток, а не висока оцінка.
Попри те, що 8 уроків можуть видатися недостатнім часом для суттєвих змін, багато кандидатів, за спостереженнями тренерки, кардинально змінюють свій стиль викладання. CELTA відбудеться для вас, якщо ви станете кращим викладачем. Тож кожна помилка — це шанс навчитися нового та вдосконалитися.
Під час викладання уроків
Наступний лайфхак згодиться не лише CELTA-trainees. Як швидко під час планування уроків ми забуваємо про їхню мету, натомість намагаємося підібрати веселі активності для студентів? “Одразу ж”, — каже Крістофер Різ. Більшість вчителів можуть правильно визначити мету уроку, але забувають про неї, як тільки приступають до його планування. Як цього уникнути, Кріс розповідає у наступному відео:
Тож ваші 3) цілі на уроці мають бути вашим пріоритетом. І тоді не лише CELTA TPs, а й ваша робота в класі покращиться загалом.
Тренерка CELTA Лідія Сімак також додає, що не варто зловживати завданнями чи активностями, які подобаються нам чи студентам. Якщо ви не можете відповісти собі на питання “Why do I need this in my lesson? How does this task help achieve my lesson aims?”, краще не використовувати такі завдання. 4) Все, що ви робите, має сприяти досягненню поставлених цілей.
Як ви вже зрозуміли, планування уроків — важлива частина курсу. Адже коли ви продумали деталі уроку до найменших дрібниць, то провести його набагато легше, і ви випромінюватимете впевненість. Втім, як говорить Андрій Пігарєв, план важливий, але потреби студентів мають бути на першому місці. Тренер CELTA з багаторічним досвідом радить подивитися на урок очима студентів. Це допоможе зрозуміти, які труднощі можуть виникнути у студентів із завданням та як їх подолати. Тож варто під час планування виконати завдання, які потім будуть виконувати ваші студенти. І старайтеся не підглядати у відповіді 🙂 Ви одразу побачите, де студентам знадобиться пояснення, а де більше часу на виконання завдання. Студенти також можуть ставити питання на уроці, і не завжди ми знаємо на них відповіді. Тож варто передбачити ці питання та підготувати відповіді заздалегідь. Тож правило таке: 5) спочатку ви — студент, а потім — викладач.
У багатьох кандидатів на курсі CELTA та й колег загалом існує проблема з таймінґом на уроках — їм часто бракує часу встигнути все, що заплановано на уроці, інколи зовсім не залишається часу на практику граматики чи нової лексики. Найважливішим етапом уроку, за словами Лідії Сімак, є freer practice. Якщо ви ніколи не доходите до цього етапу уроку, ваші студенти позбавлені можливості успішно використовувати щойно вивчену граматику чи лексику у своєму мовленні. А якщо немає практики, немає і навчання. 6) Плануйте свої уроки у зворотному порядку. Подумайте про мовленнєве завдання, яке ваші студенти зможуть успішно виконати, правильно використовуючи нову мову. Далі подумайте про presentation (етап уроку, що допоможе учням зрозуміти значення), форму та вимову нової мовної одиниці. Сплануйте належну controlled practice, щоб допомогти студентам практикувати значення та форму нової мови в обмеженому контексті. Зрештою придумайте короткий, але захопливий lead-in, який визначить тему вашого уроку та допоможе підвищити інтерес учнів. Все, що ви запланували, має допомогти студентам відтворювати нову лексику чи граматику на останньому етапі уроку — freer practice.
Під час планування уроків недостатньо думати лише про те, що ви збираєтеся робити та що будуть робити студенти. Треба бути готовим до того, що щось може піти не так. Точніше, до всього, що може піти не за планом. Тож 7) варто серйозно поставитися до anticipated problems. І про це більш детально розповість Кріс Різ:
Щодо курсу CELTA загалом
Безумовно, на курсі CELTA є чим зайнятися. Складання детального плану, написання мовного аналізу для уроку та підготовка матеріалів займає мінімум 3 години для однієї TP (teaching practice). Ви також будете відвідувати теоретичні інпути та виконувати розширені письмові завдання, а це теж займає досить багато часу.
Тож як тоді впоратися з усім курсом? Найголовніше, на думку Андрія Пігарєва — 8) розставити пріоритети і спланувати свій час. Перш за все, сплануйте час для роботи та навчання, а також дозвольте собі добре відпочивати. Перезаряджати батарейку важливо, оскільки втома накопичується, і стає все важче виконувати, здавалося б, легкі завдання. “Сон — необхідна розкіш”, як ми говоримо на курсі CELTA, особливо перед днем, коли ви маєте навчати студентів.
Крім того, починайте виконувати завдання курсу якомога швидше, не залишаючи їх на останній день. Готуйтеся потроху. Якщо ви робите це ввечері напередодні важливого дня, безсонна ніч гарантована, а викладати студентам з низьким рівнем енергії надзвичайно складно і не дуже ефективно.
Загалом вам потрібно буде виконати 4 досить об’ємні письмові завдання, але не панікуйте. Тренери вам допомагатимуть. У вас будуть сесії, під час яких тренер пояснить, як виконувати кожне завдання, і спеціальні Q&A sessions перед тим, як здавати письмову роботу.
Оскільки ви будете мати справу з великою кількістю різної інформації, Елеонора Пазяк рекомендує прочитати рубрики/інструкції перед сесією з тренером і підкреслити ключову інформацію. Поставте знаки питання на полях, якщо ви чогось не розумієте. Це допоможе вам краще зрозуміти інструкції тренера, зосередитися на незрозумілих частинах і поставити запитання, якщо вони все ще у вас залишилися наприкінці зустрічі. 9) Почніть працювати над своїм письмовим завданням перед Q&A session, щоб прояснити всі незрозумілі моменти.
Також Елеонора радить не засмучуватись, якщо вам доведеться здавати завдання повторно. Сприймайте це, як ще один шанс покращити свою роботу. Зазвичай це лише кілька речей, які вам потрібно виправити. Уважно читайте коментарі свого тренера і ставте питання, якщо щось залишається незрозумілим. Пам’ятайте, що тренери завжди готові допомогти.
Нарешті, 10) ставтеся до всього нового позитивно:
Будь ласка, оцініть статтю
Дякуємо за ваш коментар! Після модерації ми опублікуємо його на нашому сайті :)