Дуже часто колеги, які навчають англійської підлітків та дорослих, говорять про те, що таких студентів важко мотивувати, або що у них взагалі відсутня мотивація. Для того, щоб вирішити цю проблему, варто з’ясувати що таке мотивація та від чого вона залежить. Минулого тижня у нашому центрі пройшов перший у цьому навчальному році Professional Development Day. Під час воркшопу для наших викладачів, який провела наша колега Ірина Авалішвілі, ми й намагалися знайти відповіді на ці питання, а ще Ірина поділилася завданнями для пошуку та підвищення мотивації, які вже можна застосовувати на власних заняттях. Далі про це у блозі.
Мотивація як процес
Мотивація відповідає за те чому люди вирішують щось робити, як довго вони продовжуватимуть це робити, та скільки зусиль докладатимуть. Для кожної людини мотивація означає щось інше, але має на увазі постановку цілей, визначення шляхів досягнення цих цілей, часові рамки, винагороду, виклики тощо. Існує понад 20 різноманітних теорій мотивації, втім науковці так і не досягли згоди щодо єдиної правильної теорії, адже кожна включає певні важливі аспекти мотивації. У своїй книзі “Motivational Strategies in the Language Classroom”, британський лінгвіст Золтан Дьорнеї, описує мотивацію як процес та виділяє 4 етапи мотивації.
- Створення передумов для мотивації студентів
Завдання викладача – створити передумови для того, щоб студенти могли покращувати власну мотивацію. Це досить просто, адже основним інструментом мотивації для ваших студентів є ваша поведінка. Якщо ви випромінюєте ентузіазм, ваші студенти ним заражаються. Сприятлива атмосфера на занятті – теж те, що ви створюєте своєю поведінкою та ставленням, і студенти це відчувають. А ще важливо вірити у своїх студентів.
Йоганн Вольфґанґ фон Ґете писав: “Treat a man as he is, and that is what he remains. Treat a man as he can be, and that is what he becomes”. Отже, як викладачі, ми перш за все повинні мати високі очікування щодо досягнень студентів. Варто також дозволити студентам налагодити з вами контакти для того, щоб ви могли допомогти їм порадою чи відповісти на додаткові запитання. Втім тут важливо встановити особисті кордони, наприклад, попередьте їх, що ви не читаєте пошту чи повідомлення на вихідних. Будьте прикладом для студентів. Ви можете ділитись власним досвідом вивчення мови та розповідати про свої успіхи та поразки.
- Формування початкової мотивації
У більшості випадків мотивація студента не генерується автоматично. Нам потрібно створити умови, в яких студенти будуть виконувати різноманітні завдання на заняттях. Тут важливо пам’ятати: чим більше студенти вірять в те, що вони можуть виконати завдання, і чим більша цінність мети, тим більша ймовірність, що вони досягнуть успіху.
Як ми можемо допомогти студентам досягти їхніх цілей? Потрібно дати їм відчуття напрямку та бачення, особливо в процесі вивчення іноземної мови. Якщо мета – це лише абстрактний план або щось, чого ми хочемо досягти, то бачення (vision) – це мета + образ майбутнього стану чи ситуації. Студентам важливо розуміти ким вони можуть стати, ким вони хочуть стати, та чого вони бояться. Це все допомагає або ж стає на заваді у вивченні мови. Подбайте про те, щоб у студентів було достатньо часу для виконання завдань, які ви даєте. Щоб стимулювати постановку цілей, попросіть студентів обговорити та окреслити цілі групи. Наприклад, можна зробити плакат (це також допомагає згуртувати групу). Намагайтеся пов’язувати зміст ваших занять з життям ваших студентів (не соромтеся питати їх яку конкретну тему можна застосувати до їхнього контексту/роботи/хобі/стилю життя).
- Підтримка та захист мотивації
Чи потрібно щось робити далі, коли курс чи заняття вже розпочалися? Звичайно, що так. Мотивацію потрібно виховувати та постійно підтримувати. Зробіть процес навчання приємним і вносьте у нього різноманітність – так ви зможете запобігти насиченню студентів. Також потрібно виховувати згуртованість у групі. Створіть безпечне середовище на занятті – усуньте фактори, які призводять до занепокоєння. Чим нижчий рівень занепокоєння у студентів, тим більша ймовірність опанування мови. Додавайте до заняття елементи новизни/виклику/фантазії/змагання.
- Заохочення студентів до ретроспективної позитивної самооцінки
Допоможіть студентам подивитись на свою роботу та побачити прогрес. Давайте мотиваційний зворотній зв’язок – ви надійне джерело! Заохочуйте учнів проаналізувати, наскільки добре вони виконали конкретне завдання. Запитуйте студентів, як стратегії, яких вони навчилися, допомогли покращити його/її результативність. Дізнайтеся що б вони хотіли покращити в майбутньому (наприклад, в кінці уроку з розвитку навичок говоріння ви можете дати завдання на рефлексію, де студенти повинні поміркувати над своїми стратегіями та власними зусиллями).
Від теорії до практики
Для того щоб ви змогли перейти від теорії до дій, Ірина Авалішвілі, поділилася прикладами та завданнями з власного досвіду. На першому етапі, коли потрібно створити передумови для мотивації студентів, можна зробити наступні кроки:
- Влаштуйте індивідуальні зустрічі.
Заплануйте індивідуальну зустріч (10/15 хвилин) з кожним студентом на початку курсу. Запитайте про їх попередній досвід вивчення мови, цілі та будь-які труднощі, які вони могли мати. Якщо ви відчуваєте, що у вас не вистачає часу на кожного студента, поспостерігайте за своєю групою і виберіть тих студентів (наприклад, сором’язливих, ворожих, недоброзичливих), які вам потрібні і які отримають користь від вашої уваги на таких зустрічах. Крім того, ви можете дозволити своїм студентам висловити свої занепокоєння в письмовій формі та надіслати письмовий відгук у формах Google.
Приклади питань:
- Дізнайтеся про переконання ваших студентів.
Поговоріть зі студентами про переконання, що стосуються вивчення мови. Запропонуйте їм пройти опитування, щоб дізнатися що, на їхню думку, є правдою щодо процесу вивчення мови. Це допоможе вам спростувати чи підтвердити ці переконання.
- Не залишайте досягнення ваших студентів непоміченими.
Наприклад, ви можете залишити підбадьорливий коментар (для письмового завдання), відправити текстове повідомлення студентові, який, на вашу думку, оцінить вашу увагу, або ж написати повідомлення із визнанням їхніх зусиль в груповий чат.
Для того, щоб сформувати у студентів початкову мотивацію, їм потрібне бачення себе у майбутньому. В цьому вам допоможуть такі завдання:
- Запропонуйте студентам уявити свій успіх.
Попросіть студентів заплющити очі і уявити себе через 2 роки. Після того, як вони візуалізують своє майбутнє, попросіть їх поділитися своїм баченням. Після цього вони можуть обговорити, як вони збираються впоратися з можливими відволікаючими факторами на шляху до цього бачення.
- Важливо встановити правила поведінки.
Під час першого уроку домовтеся про норми поведінки на заняттях, про покарання та заохочення. Це можна зробити за допомогою презентації, постерів чи запропонувати студентам розробити їх разом.
- Завдання мають мати мету.
Кожного разу, коли ви готуєте якісь завдання або вправи до уроку, пояснюйте студентами з якою метою вони виконуватимуть це завдання, як воно пов’язане з їх цілями і чому воно актуальне для них.
Ось приклад дискусії з групою студентів середнього рівня, які збиралися навчитися писати новини:
- Створіть у студентів відчуття безпеки.
Дайте зрозуміти студентам, що ваш клас — це місце, де вони можуть експериментувати з мовою, і не боятися зробити помилку. Це має бути їхня безпечна зона. Вони зможуть відчути це після того, як ви чітко розповісте про ваше бачення помилок, а також коли побачать як ви їх виправляєте (через reformulating та delayed error correction).
Для того, щоб знизити рівень занепокоєння студентів та збільшити ймовірність опанування мови, знадобляться такі кроки:
- Готуйте завдання таким чином, щоб створити у студентів відчуття успіху.
Наприклад, ви можете створити checklist для студентів. Це дозволить вам адаптувати завдання таким чином, щоб вони відчували мотивацію та впевненість під час його виконання.
Також варто давати студентам достатньо часу на його виконання.
Крім того у студентів мають бути певні критерії успіху та результат, на який вони будуть орієнтуватися. Їх роль виконує modelling task.
- Заохочуйте співпрацю.
Ви можете сприяти співпраці між учнями, даючи їм завдання, які можна виконати в малих групах (на уроці, для домашнього завдання). Таким чином можна поєднувати соціальні та академічні цілі. Ось приклади проектних робіт на тему фізики, які виконували студенти-підлітки:
- Створіть ефект новизни.
Додайте до звичного/звичайного завдання елемент новизни/виклику/інтересу/актуальності/фантазії/гумору/змагання. Приклад того, як підлітки практикували вживання прикметників для опису особистості, презентуючи свою улюблену книгу/фільм (сюжет + персонажі):
Потрібно створити умови, в яких студенти зможуть відслідковувати власний прогрес та рефлексувати.
- Заохочуйте студентів ставити цілі на тиждень/місяць/рік.
Ви можете влаштувати з кожним студентом зустріч для постановки цілей або, як альтернатива, попросити їх вести так званий “goal-setting logbook”. Перед цим ви можете пояснити навіщо це потрібно робити та те, що цілі мають бути «ABCD» – Achievable, Believable, Conceivable (clearly stated), Desirable. Надішліть їм наведені нижче заяви в документах або формах Google і відстежуйте їх прогрес.
- Заохочуйте студентів помічати власний прогрес.
Наші студенти зазвичай не помічають, що вони зробили протягом семестру або всього курсу. Ви можете надіслати google-форми з деякими питаннями для роздумів та аналізу. Крім того, ви можете візуалізувати їх прогрес, створивши таблицю з темами/навичками, які ви вивчили, щоб вони могли відзначити/виділити те, чого вони навчилися за певний період часу.
Реалізація цих стратегій вимагає часу. Почніть з кількох технік. Подивіться, що відбувається, і поспостерігайте за реакцією студентів. Навіть невелике нововведення може змінити ситуацію!
Дякуємо за ваш коментар! Після модерації ми опублікуємо його на нашому сайті :)