☝ Практика емпатії в класі є однією з найважливіших навичок, якими може володіти вчитель, але не завжди легко реагувати на поведінку студента з емпатією, коли вона буває доволі своєрідною. Однак, погодьтесь, таким чином ви розвиваєте взаємну довіру та стосунки, коли демонструєте студентам, що розумієте та поважаєте їхні почуття.
Тож у цьому блозі ми з’ясовуємо, що насправді передбачає емпатія та як викладачі можуть застосовувати її під час уроків.
Що таке емпатія та якою вона буває?
Почнемо, напевно, з того, що більшість звикла до визначення емпатії, як до синоніма “співчуття” та “чуйності”. Проте, ось яке визначення краще підходить до цього:
- емпатія — це соціальний процес розуміння та впізнавання емоції та/або ж поведінки іншої людини, який часто може призвести до переживання таких самих емоцій. Словом, це наша здатність розуміти внутрішні світи інших людей, усвідомлювати їхню інакшість у всіх своїх проявах.
Основою емпатії є не переживання емоцій, а розуміння процесів, які відбуваються з людиною, щобільше — розуміння процесів, як емоційних, так і в розрізі дій.
Більшість дослідників виокремлюють два види емпатії:
- когнітивну — розумовий процес пізнання іншої людини, залучений на аналізі особистісних якостей людини;
- емоційну — реакція афективного типу, процес реагування відповідними емоціями на стан іншої людини. На невдачу ми можемо відреагувати як співчуттям, так навіть і невеличкою зловтіхою.
Діапазон прояву емпатії у різних людей досить широкий, від ледь помітного емоційного відгуку до повного занурення у світ почуттів партнера по спілкуванню.
Чому потрібні чуйні вчителі?
Емпатія нам потрібна як важливий елемент здорових, конструктивних та просто успішних соціальних взаємин, оскільки вона допомагає краще зрозуміти внутрішні орієнтири, потреби та механізми, якими керується інша людина. Відповідно до цього ми можемо скеровувати власну поведінку, для формування екологічного простору, як на роботі, так і вдома.
Уявіть, наскільки важливо правильно розуміти, що відчувають ваші учні та колеги! Більше про емпатію та авторитет дивіться у відео:
Як емпатія впливає на навчання?
Студенти відчувають низку емоцій, таких як насолода, занепокоєння та нудьга, коли вони отримують нові знання, складають іспити або прагнуть спілкуватися зі своїми однокласниками.
Вчителі теж стикаються з цими емоціями у класі та за його межами, а їхня здатність читати емоційні сигнали своїх учнів і уважно ставитися до них є життєво важливою для формування позитивних стосунків між учителем та учнем.
Розуміння вчителями точок зору своїх учнів і передача ним цього розуміння дійсно впливає на їхній підхід до викладання та те, як вони взаємодіють зі студентами.
Таким чином, вчителі, які виявляють більше емпатії, зазвичай розвивають кращі позитивні стосунки зі студентами та розвивають свою практику, щоб вона була більш соціально та культурно чутливою.
Емпатія також особливо актуальна для управління поведінкою в класі. У дослідженні за участю вчителів початкової школи виявилося, що ті, хто виявляв більшу когнітивну емпатію, з більшою ймовірністю сприйняли своїх найскладніших учнів у позитивному світлі, мали більш детальну інтерпретацію їхньої поведінки та розвивали тісні стосунки з цими учнями, порівняно з учителями з меншими когнітивними можливостями.
Вчителі з більшою когнітивною емпатією:
- також продемонстрували більшу компетентність у вирішенні проблемної поведінки;
- використовували більш ефективні стратегії розв’язання проблем;
- повідомили про нижчий рівень професійного вигорання.
Кілька ефективних способів як стати більш чуйним викладачем?
1. Змоделюйте поведінку.
Ваші учні спостерігають за вами, навіть коли вам здається, що це не так. Продемонструйте співчуття у класі, позитивне ставлення та розуміння до всіх, з ким спілкуєтесь. Продовжуйте це робити навіть у коридорах, їдальні та навіть під час того, як говорите з іншими викладачами.
2. Спробуйте передати емпатію.
Чуйний вчитель використовує навчальні моменти у класі, щоб пояснити, що один учень чи навіть персонаж у розповіді може відчувати у певній ситуації. Це змусить ваших учнів думати про цю ситуацію з точки зору інших людей.
3. Робіть акцент на спільних цінностях та інтересах.
Замість того, щоб підкреслювати, чим ваші учні відрізняються, допоможіть їм розпізнати які вони можуть мати спільні точки дотику. Це охоплює такі речі, як хобі та інтереси, або навіть спільне бажання робити щось хороше на уроці.
4. Створіть безпечне середовище для обговорення.
Надайте своїм учням широкі можливості шанобливо обговорити свої відмінності у контексті спілкування у класі. Це дозволяє студентам усвідомити, що наявність відмінностей — це непогано, але веде їх до здорової поваги думок та поглядів інших.
5. Використовуйте саморозкриття. self-disclosure
Коли це доречно, поділіться історіями або прикладами свого життя, щоб спілкуватися зі студентами на більш особистому рівні. Зрештою чуйний вчитель — людина, перш за все.
6. Створюйте можливості для співпраці.
Чи то групові проєкти або ж командні ігри, дозвольте учасникам працювати разом і підтримувати зв’язки завдяки їхній мотивації до перемоги чи поразки у якій-небудь діяльності.
А ось детальніше про силу емпатії та як вона змінює життя — слухайте у лекції від Kari Kampakis!
Які ще методи можуть знадобитися для розвитку емпатії?
- Рефлексуйте. Згадайте які емоції ви прожили протягом дня, через які саме події та як в них почувалися інші учасники, наскільки сильно це відрізняється від вас.
- Говоріть про емоції. Висловлюйте емоції, які ви відчуваєте, та запитуйте чи вірно ви розумієте, що відчуває інший учасник. Ця звичка у комунікації не тільки підвищить рівень відчуття емоційної палітри, а й значно покращить якість вашого спілкування.
- Слухайте активно. Проявляйте активний інтерес до того, що говорить інша людина, а також дайте йому чи їй відчути себе почутим.
- Не бійтеся нового. Самовиховання емпатії починається з накопиченням життєвого досвіду та емоційного багажу. Знайомтеся з новими людьми, спілкуйтеся, слухайте з цікавістю, навіть якщо це перший і останній small talk з цією людиною.
- Читайте. Особливо художню літературу, пережити разом з героями їхню історію, пірнути в думки, вірування та розуміння інших — своєрідна бігова доріжка для нашої емпатії.
Пам'ятайте, що вірно закладене розуміння інших — це ключ до найбільш ефективної взаємодії.
Емпатія є важливим інструментом як для вчителів, так і для учнів, щоб навчатися та рости у соціальному, інтелектуальному та емоційному плані. На щастя, той учитель, який є чуйним, може виховати таке мислення навіть у молодших учнів. Використовуйте ці стратегії щодня, й емпатія стане вашим вірним супутником як у житті, так і в роботі!
Допоможе у цьому тренінговий центр для вчителів. А ось для того, щоб краще зрозуміти, як керувати своїм класом, і на практиці подолати проблеми, які ставить клас EFL, дивіться курс від Grade University.
Good luck!
Дякуємо за ваш коментар! Після модерації ми опублікуємо його на нашому сайті :)