Розуміння мови на слух є важливою частиною її вивчення. Розвиваючи вміння добре слухати та чути, студенти набагато швидше зможуть точно відтворювати мову, уточнювати своє розуміння граматики та розвивати власний словниковий запас. Сьогодні пропонуємо корисні заходи та методи, спрямовані на вдосконалення навичок аудіювання.
Ті, хто вивчає мову, часто думають, що всі їх труднощі пов’язані з аудіюванням зумовлені недостатнім знанням англійської. Однак у носіїв мови також можуть виникати труднощі зі сприйняттям мови на слух. Ми, як викладачі, повинні дати можливість своїм студентам зрозуміти всі процеси, пов’язані з прослуховуванням.
ХТО ТАКИЙ “GOOD LISTENER”?
“Бути хорошим слухачем означає співпрацювати з мовцями та активно прохати роз’яснити те, чого ти не розумієш. Деякі носії мови, зокрема діти та підлітки, дуже соромляться робити це. Ефективне аудіювання також передбачає співпереживання мовцю та намагання побачити речі з його / її точки зору,” — пише Гудіт Уайт у своїй книзі.
Невеликі фрагменти, з яких складається прослуховування, такі як розпізнавання певних звуків чи слів у потоці мовлення, ідентифікація наголосу в слові та реченні, або розпізнавання та розуміння функції конкретних інтонаційних моделей часто називають “знизу вгору” або “bottom-up”. Щоб відрізнити їх від прослуховування “зверху вниз” чи “top-down”, в якому слухачі використовують більше глобальних підказок щодо значень, таких як власні знання з теми або про спосіб організації певного виду розмовного тексту. Звичайно, хороші слухачі поєднують обидва рівні прослуховування, адже це допомагає їм зрозуміти, про що йдеться, але під час навчанні іноді корисно зосередитись лише на одному з них, залежно від потреб конкретних студентів.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Як використовувати переклад для вивчення мов?
ЩО ПОТРІБНО РОБИТИ?
Більшість викладачів прагнуть дотримуватися ряду знайомих кроків на “уроці з аудіювання”, які вже стали зручними та звичними:
- do a ‘warm-up’ on the topic of the listening passage
- set some ‘gist’ questions for the students to answer
- play the track, and ask the students to answer gist questions
- check the answers
- set some tasks that require the students to listen for details
- play the track again, probably once for each task
- check the answers
- use the topic or the language of the listening text as input for an ‘extension’ or ‘transfer’ activity in which the students use other skills, for example, writing, or speaking.
У наступному відео тренер Деде Вілсон демонструє діяльність, яку слід виконувати до і після прослуховування. Вона допоможе вашим студентам отримати максимум користі від вправ з аудіювання на уроці:
Вправи з аудіювання, які ми пропонуємо сьогодні, мають на меті допомогти студентам усвідомити соціальні та психологічні аспекти навички аудіювання, які часто ігноруються при навчанні другої чи іноземної мови. Вони також продемонструють деякі стратегії економії часу, такі як прогнозування того, що буде сказано далі, і розуміння сенсу. Існує ряд заходів, які зосереджені на виявленні окремих слів та “chunks” у потоці мовлення, а також на інтонації, окремі звуки та інші аспекти прослуховування “знизу вверх”.
Вправа “Звуки тиші”
Цю вправу можна виконувати на будь-якому рівні, щоб навчитися повністю зосереджуватися на прослуховуванні та покращити концентрацію.
Попросіть учнів закрити очі та зосередитись на 30 секунд. Слухаючи, вони мають зосередитись на звуках, наприклад. кроки в коридорі, годинник, що тикає, у когось бурчить живіт і т.д. Через 30 секунд запитайте, які звуки вони почули. Після цього попросіть студентів послухати знову із заплющеними очима. Цього разу ви будете виконувати якусь дію, а вони повинні відгадати, що ви робите, за допомогою звуку, який почують.
Наприклад:
- writing on the board
- crumpling some paper and throwing it in the bin
- opening the window
- eating a sweet and crumpling the wrapper
- jumping on the spot
- drinking some water from a glass
- pushing a chair under a desk
- drumming your fingers on the desk.
Це також хороша вправа для розігріву на початку занять з розвитку навичок аудіювання.
РЕКОМЕНДУЄМО ПРОЧИТАТИ: 10 виступів TED для викладачів англійської
Вправа “Вгору по стежці”
Це завдання спонукає студентів на будь-якому рівні передбачити, що вони почують далі.
Скажіть студентам, що ви збираєтесь розповісти їм історію, і ви будете робити паузи раз у раз і питати їх, що на їх думку станеться далі. Спочатку можна продемонструвати як виконувати завдання: ви зачитуєте перше речення, а учні висловлюють пропозиції щодо того, що може бути далі.
Розповідайте історію, зупиняючись, щоб студенти могли зробити свої прогнози. Ви можете заздалегідь навчити їх потрібної лексики, а потім запитати, про що може бути історія, в якій є ці слова.
Вправа “People’s sounds“
Підготуйте фотографії невідомих людей, однієї буде достатньо на двох-трьох учнів. Підготуйте одну картинку для себе, вибравши звук, на якому хочете зосередитись, і побудуйте уявний опис роботи, захоплень, вподобань тощо для людини на знімку. Звук повинен часто з’являтися в описі. Наприклад, якщо ви обрали звук /i:/, то ваш опис може бути приблизно таким:
Взято із книги Listening (Oxford Resource Books for Teachers) by Goodith White, 1998, p.58
Поясніть студентам, що ви збираєтесь описати спосіб життя цієї людини, і ви хочете, щоб вони здогадалися, на якому звуці ви зосереджуєте увагу. Тримайте фото й опишіть людину на ньому, тоді як учні намагаються відгадати звук. Можливо, вам доведеться прочитати опис декілька разів.
Після цього розділіть студентів на пари та дайте кожній парі малюнок. Попросіть їх написати короткий опис способу життя людини на їхньому малюнку, орієнтуючись на певний звук. Пари по черзі зачитують свої описи, а решта класу намагається відгадати звук, на якому вони зосереджувались.
Вправа “Filtered listening“
Нам також потрібно допомагати студентам вибирати важливу інформацію в ситуації, коли є фоновий шум.
Знайдіть у навчальному підручнику два уривки для прослуховування приблизно однакової довжини, які студенти виконували певний час тому. Один повинен бути з чоловічими голосами, інший — жіночими. Напишіть п’ять запитань на розуміння для кожного уривку. Зробіть достатньо копій кожного набору питань для кожної половини класу.
Розділіть клас на дві половини та розподіліть кожен набір питань на половину класу. Скажіть учням, що вони повинні прослухати та відповісти на запитання свого аудіювання. Проблема полягає в тому, що одночасно будуть грати два уривки, і вони повинні намагатися ігнорувати інший уривок і просто зосередитися на своєму. Увімкніть два уривки одночасно, поки учні намагаються виконати своє завдання. Ймовірно, вам доведеться кілька разів програвати один і той же трек.
Нагадуємо, що нещодавно ми писали про те, за якими критеріями обирати курси викладачам англійської. А також у нас триває набір на курси CELTA з раннім бронюванням.
Дякуємо за ваш коментар! Після модерації ми опублікуємо його на нашому сайті :)