⭐️ Коли я планую свої заняття, намагаюся перш за все думати про те як залучити усіх студентів. Втім попри усі зусилля, які ми докладаємо як викладачі англійської мови, завжди знаходяться саме ті сором’язливі учні, які уникають зорового контакту, неохоче піднімають руку і відповідають м’яким, хитким голосом.
Чи думали ви про те, що допомога студентам у подоланні страху розмовляти іноземною з іншими може стати запорукою їхнього успіху у вивченні мови? Practice makes perfect, саме тому, якщо вони не відчуватимуть себе комфортно розмовляючи англійською вголос на уроці, то можуть опинитися не в зовсім вигідному становищі в реальному житті. Пропоную декілька ідей, які можна використовувати, щоб допомогти сором’язливим студентам почувати себе у своїй тарілці.
Створіть ефективне середовище
Як би банально це не звучало, але створення гармонійного навчального середовища — це логічний перший крок до ефективного викладання та сприяння взаємодії зі / між своїми учнями. Саме фізичний простір сприяє залученню у діяльності на занятті та створює у студентів почуття рівності.
Дуже важливо для виникнення взаємодії, правильної атмосфери та поведінки те як студенти сидять на занятті. Ми часто сприймаємо розміщення парт та стільців як належне. Втім насправді правильне розташування крісла може стати корисним інструментом для досягнення цілей заняття. Для тих, хто вивчає іноземну мову розташовувати учнів слід таким чином, що дозволяв би їм повертатися обличчям один до одного, це відкривало би їх до спілкування і створювало справжнє відчуття згуртованості. Ця, здавалося б, дрібниця — зовсім не дрібниця, і правильне розміщення, безумовно, може творити чудеса у плані залучення та участі всіх студентів, навіть тих, хто не встигає.
Існує три стилі розміщення, які зазвичай використовуються на уроці: традиційні ряди, U-подібне та кластерне (групи / пари). У кожного є свої плюси й мінуси, і усіх їх слід ретельно зважувати для того, щоб вони відповідали цілям уроку та стилю вашого викладання.
Якщо ви бажаєте залучити студентів, то краще не використовувати традиційне розміщення рядами, оскільки тоді увага студентів буде постійно прикута до вас. Ви не зможете проконтролювати чим усі студенти займаються на уроці, оскільки вам важко буде діставатися останнього ряду. Та й бажання якось взаємодіяти відпадає, коли твій сусід сидить до тебе спиною.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: 8 ознак того, що на занятті англійської ваші учні дійсно навчаються
Якщо ви із тих, хто хоче бути більш зосередженим на самих студентах (student-centered teaching), розмістіть парти та стільці у формі літери “U”. Цей спосіб розміщення підійде, якщо у вас в групі від 3 до 20 студентів. Якщо ж кількість учнів перевищує двадцять, то приміщення повинно бути досить великим, щоб вмістити U-подібну форму. В такому випадку замість однієї великої “U” створіть кілька менших з п’яти-шести учнів.
За такого розміщення, викладач може стати по центру групи, і йому буде значно легше демонструвати як потрібно виконувати завдання, слідкувати чи учні його виконують, а студенти в свою чергу зможуть бачити викладача і один одного і займатися тим, що потрібно.
Ще одна користь від такого розташування полягає в тому, що викладач може використовувати розмовний інструмент, такий як, наприклад м’яч, і передавати його по колу, а студенти будуть його тримати і відповідати. Це дає можливість кожному говорити й по-справжньому спонукає інших слухати, оскільки вони дивитимуться один одному в очі. Психологічно слухачеві важче налаштувати себе, якщо він не бачитиме людину, яка говорить; таке розташування заохочує слухати, оскільки слухач, можливо, не захоче, щоб його сприймали як неуважного/грубого по відношенню до інших.
Ще один вид розміщення, який ефективний на заняттях англійської, так зване кластерне розміщення – це коли студенти сидять або в групах, або в парах. Ця концепція дуже проста, оскільки студенти часто працюють у групах, щоб виконати якесь завдання. Кожен може внести щось, що інші не знають, таким чином, вони краще виконають завдання.
На відміну від U-подібного розміщення, де студенти беруть участь в завданні у складі великої групи, при кластерному розміщенні вони слухають інструкції викладача, але працюють у невеликих групах. Це може бути більш корисно для сором’язливих студентів чи для тих, хто бажає не розмовляти у великій групі. Крім того, менша група дає їм можливість сформулювати переконання, отримати зворотній зв’язок у відносно безпечній обстановці від кількох людей та попрактикувати озвучення своєї думки перед тим, як відкритись перед усім класом. Таким чином, взаємодія спочатку відбувається в меншій безпечній зоні перед тим, як вийти на загал.
Ще однією чудовою особливістю кластерного розміщення учнів є мобільність викладачів. Ви можете проходити поміж них та вести спостереження чи оцінювати їх роботу. А це просто необхідно для роботи з великими класами чи групами.
Використовуйте collaborative learning
У малих групах взаємодія виходить більш автентичною та більш особистою, ніж висловлювання ідеї перед багатьма людьми, бо відбувається лише з кількома учнями. Виникає почуття безпеки, яке заохочує більшу взаємодію сором’язливих студентів, які ніколи не можуть бути активними у більшій групі. У групах та парах студенти безперешкодно обмінюються думками, оскільки вони не піддаються впливу всього класу, що може призвести до мовчання та небажання брати участь у тій чи іншій діяльності.
Спробуйте зменшити тиск на сором’язливого студента, поставивши в парі з кимось більш балакучим та комунікабельним. Більш старанний студент, природно, може ініціювати більше дискусій, одночасно дозволяючи своєму слабшому напарникові долучитися і певним чином попрактикуватися, не виходячи із своєї комфорту. Не забувайте уважно стежити за цією парою і запропонувати підтримку, якщо побачите, як сором’язливий студент мовчить.
Дозвольте учням рухатися
У різних студентів різні стилі навчання. Деякі краще сприймають інформацію на слух чи, коли бачать, а інші – за допомогою фізичного досвіду: дотику, відчуття чи дії. Ви можете несподівано виявити, що студенти, які зазвичай поводяться тихо під час demos, краще долучаються до завдань, що передбачають фізичну діяльність, наприклад, пісні з рухами чи mingle activities. Рух і менш формальна атмосфера допоможуть їм легко висловлюватися англійською.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Як змусити студентів рухатися: mingle activities
Використовуйте role-plays та додайте драматургії
Ви можете використовувати різноманітні ситуації чи історії, які можуть статися зі студентами в реальному житті, та заохочувати сором’язливих учнів брати участь у рольових іграх. Рольові ігри мають ряд переваг:
- вони веселі (і тому заохочують до участі);
- допомагають тим, хто соромить говорити про себе (вони приміряють роль якогось персонажа);
- пропонують широкий спектр мовних можливостей.
Замість того, щоб просто практикувати діалог в парах чи групах, запропонуйте учням проявити свою творчість та зобразити реальну життєву ситуацію. Для цього вони повинні мати певний простір, щоб пересуватися по аудиторії та додатковий час для підготовки. Цією діяльністю можна займатися навіть на тому ж уроці, що і вивчення нової теми, якщо ваші учні добре розуміють новий матеріал.
Використання драматургії на заняттях англійської допоможе вашим студентам зв’язати словесне спілкування (лексику та граматику), з невербальним спілкуванням: жестами, мімікою та рухами. Проста вправа із питаннями та відповідями обмежує учнів. Драма поставить студента в ситуацію, коли мова, якою користуються, матиме сенс у більш широкому контексті. Це також викличе більшу зацікавленість матеріалами, які практикуються та засвоюються, та допоможе студентам бути більш мотивованими і брати участь в занятті. Також подібні заходи допоможуть вашим студентам взаємодіяти між собою та “забути”, що ви серед них. У свою чергу, виникне розслаблююча, весела атмосфера, в якій відбудеться якісна мовна практика. Перегляньте відео, від Донни Кларк, яка розповідає які вправи можна використовувати зі своїми студентами, щоб вони почувалися впевненіше!
Якщо ви працюєте із молодшими школярами або у середній школі і хочете дізнатися ще більше про викладання англійської для цих вікових категорій, а також одразу ж застосувати знання на практиці під керівництвом досвідчених викладачів та тренерів, рекомендуємо пройти курси CELT-P та CELT-S. Тут нас саме триває набір на курси для вчителів! Доєднуйтесь!
Дякуємо за ваш коментар! Після модерації ми опублікуємо його на нашому сайті :)