✨ Вимова має важливе значення для взаєморозуміння та успішного спілкування. Тому з впевненістю можна сказати, що в усному мовленні немає неважливих звуків.
Звісно, допускається деяка градація голосних. Наприклад, дехто вимовляє «bath» як /bæθ/ або /bɑːθ/, однак погана артикуляція може суттєво впливати на розбірливість мовлення. Сьогодні поговоримо про те, як зробити мову зрозумілою і навчитися вимовляти звуки правильно.
Як підійти до навчання звуків?
У своєму підході Sound Foundations Едріен Андерхілл виділяє три рівні, на яких повинно відбуватися вивчення та навчання звуків певної мови:
- Рівень 1: Окремі звуки
- Рівень 2: Окремі слова
- Рівень 3: Зв’язне мовлення
Перший рівень
На першому рівні вчителі та студенти розвивають власне глибоке розуміння того, як виникають звуки. Для цього потрібно:
- використовувати та керувати власними мовленнєвими органами,
- орієнтуватися на внутрішні відчуття, що виникають під час напруження м’язів,
- та співвідносити їх із тим, що чують вуха.
Це дає учням, зокрема дітям, здатність змінювати та підлаштовувати свій артикуляційний апарат до продукування нових звуків.
Другий рівень
На другому рівні ми показуємо, що окремі слова складаються з «потоку звуків», що не дорівнює сумі окремих фонем. Сусідні звуки змінюють один одного, оскільки голосові м’язи з’єднують їх між собою або, навпаки, скорочують.
Третій рівень
На третьому рівні ми знайомимося із наголосом у словах і, нарешті, останні зливаються в потік мовлення, який відрізняється від суми окремих слів.
Звуки спрощуються та зменшуються, і в такий спосіб фокус уваги зміщується від окремих слів до фраз, тобто від наголосу слова, що відносно фіксується, до наголосу в реченні та інтонації, яку обирає мовець.
Кожен із трьох рівнів наголошує на різних речах, і кожен може застосовуватися окремо або в поєднанні з іншим, якщо в учнів виникає така потреба, яку варто задовольнити на будь-якому етапі уроку.
Автор книги «How to Teach Pronunciation», Джеральд Келлі, вважає:
Щоразу, коли хтось говорить на уроці, вимова має бути предметом для розгляду.
Вивчаючи окремі звуки, ми маємо на меті допомогти студентам правильно вимовляти конкретні фонеми, які впливають на здатність порозумітися з іншими мовцями та розбірливість мови.
- Використання таблиці фонем англійської мови повинно стати пріоритетом, а особливо — якщо вона викладена в зрозумілому для учнів форматі та пояснює зв’язки між звуками. Її можна використовувати під час роботи зі словником, а також для навчання нових та повторення вже вивчених звуків.
- Звуки запам’ятовуватимуться значно краще, якщо асоціювати фонеми із певними ідеями. Це також дуже весело. Ось декілька ідей:
Ідеї для занять
Окрім використання таблиці фонем, drills, повторення та асоціації звуків з ідеями, пропонуємо наступні завдання, які можна використовувати для практикування як голосних, так і приголосних на всіх рівнях. Вони стануть у пригоді, якщо ви хочете повторити або привернути увагу учнів до певних звуків.
Фонемне бінго
Підготуйте картки для гри в бінго з різними фонемними символами для кожного учня. Кількість символів на кожній картці має бути однаковою. Наприклад:
- Називайте звуки один за одним, а учням потрібно викреслювати ті, які є в них на картці.
- Дещо ускладнити завдання можна, називаючи слова, у яких є той чи інший голосний звук.
- Учні викреслюють, й одразу ж пишуть власне слово із потрібним звуком.
- Коли картка заповниться, треба вигукнути «Бінго!».
- Перевірте правильність заповнення картки.
Якщо ж ви навчаєте учнів початкових класів, гру можна пограти із фоніксами. Дивіться, як це працює!
Шибениця (Hangman)
Ця гра складніша, ніж традиційна, тому що під час використання букв обирають лише із 26, тоді як фонем — аж 44!
- Вчитель демонструє, як грати в гру, за допомогою прикладу на дошці.
- Гравці намагаються відгадати слова, пропонуючи фонеми, які можуть у них міститися.
- Якщо здогадка неправильна, малюється лінія на дошці, і так лінії складаються у форму шибениці з чоловічком, що на ній висить.
- Виписуйте неправильні здогадки, щоби вони не повторювалися.
Рекламні слогани
Покажіть учням кілька відомих чи популярних рекламних роликів із телебачення, чи YouTube зі слоганом, який легко запам’ятовується. Їх можна знайти, приміром, тут.
- Дайте учням завдання обрати продукт та створити новий слоган із використанням фонеми, з якої починається назва продукту.
- Фонему потрібно використати якомога більше разів.
- Обмежте їх у часі.
- Можна також дати подібне завдання з використанням двох «проблемних» звуків, наприклад, /w/ та /v/.
Скоромовки
Їх можна використовувати для опрацювання складних приголосних фонем. Використовуйте вже відомі скоромовки чи дайте учням завдання придумати власні. Це допоможе їм самим зрозуміти, які звуки спричиняють у них труднощі.
Використання скоромовок дасть вам нагоду:
- повторити — чим більше учні їх вимовляють, тим краще запам’ятовують звуки;
- зосередитися на артикуляції;
- попрактикуватися у mouth positioning;
- не задумуватися, з чого починати урок (warm-ups);
- виявити слабкі сторони у вимові ваших учнів.
Колективне письмо
Це завдання із книги Дж. Келлі «How to teach pronunciation». Його можна виконувати в парах або в групах.
- Вчитель обирає «проблемний» звук.
- Учням пропонується написати рядки вірша за такими критеріями:
деякі рядки мають починатися з особових займенників, а речення потрібно писати у, наприклад, минулому часі.
- Останнє слово в кожному рядку має закінчуватися звуком, який ви відпрацьовуєте.
- Рядки записуються на смужки паперу та збираються в коробку.
Ось, наприклад, що написали учні рівня Intermediate:
- Is this seat free?
- He had a cup of tea
- I damaged my knee
- Would you like coffee?
- ‘To be’ or not ‘to be’
- I sat under a tree
- I got stung by a bee
- Yesterday I lost my key
- I want to be free
Після цього дайте учням завдання скласти з написаних рядків вірша. З рядків вище вийшов такий шедевр:
Yesterday I lost my key
I sat under a tree
I damaged my knee
I got stung by a bee
He had a cup of tea
Would you like coffee?
I want to be free
‘To be’ or not ‘to be’
Як бачите, використання фонематичної таблиці можна легко інтегрувати з нетрадиційними матеріалами та використовувати її на всіх рівнях. Це також допоможе вам відкрити нові та практичні способи сприйняття, діагностики та реагування на потреби учнів.
Якщо ви спробуєте запропонований підхід, то побачите, що вимова може бути фізичною, зоровою, слуховою, просторовою, емоційною, а також інтелектуальною діяльністю.
Нехай ваші експерименти з нашими ідеями під час уроків будуть успішними!
Дякуємо за ваш коментар! Після модерації ми опублікуємо його на нашому сайті :)