Іноді озиратися назад навіть дуже корисно, адже кого не мотивує власний прогрес? Так і у навчанні англійської чи інших мов, ми маємо створити у наших студентів відчуття власної успішності та налаштувати їх на розвиток власних знань та навичок. Іншими словами, збудувати growth mindset. Поговоримо про те як давати студентам завдання, що казатимуть їм: “You can be as smart as you want to be”.
Змістовні завдання дають студентам чітке відчуття прогресу та призводять до майстерного володіння мовою. Це означає, що студенти можуть самі бачити як виконують завдання, які раніше не могли виконати, і розуміють поняття, яких раніше не могли зрозуміти. Робота, що дає студентам відчуття вдосконалення навичок та знань в результаті зусиль, дає вчителям можливість похвалити студентів за їхній процес. Тобто вчителі можуть відзначити, що саме зусилля студентів привели до прогресу та покращення з часом.
“Individuals with a fixed mindset believe that their intelligence is simply an inborn trait – they have a certain amount, and that’s that. In contrast, individuals with a growth mindset believe that they can develop their intelligence over time.” (The New Psychology of Success. Carol S. Dweck)
Професорка психології Керол Двек припускає, якщо створити для студентів можливості чітко побачити вдосконалення власних знань, то це може дати їм справжнє відчуття прогресу, а самоконтроль може бути ефективною стратегією для досягнення цієї мети.
Розвиток навичок самоконтролю передбачає, що ми також повинні навчити студентів слідкувати за ступенем засвоєння навчального матеріалу, розвивати у них уміння самостійно знаходити допущені помилки, неточності, а також навчити їх самостійно усувати виявлені недоліки.
Key Vocabulary Lists
Перед початком вивчення теми роздайте студентам список ключових слів, які будуть у ньому вивчатися. Багато колег роблять так, але просять студентів вивчити слова наперед. Так робити небажано, адже відокремлені слова не мають жодного контексту, і так ви лише ускладнюєте завдання для своїх студентів, або й робите його майже неможливим для виконання, і зовсім неефективним. Натомість ви можете попросити студентів відмітити слова за категоріями:
I know – слова, які вони точно знають;
I might know – слова, які вони чули чи в значенні яких не зовсім впевнені;
I don’t know – невідомі слова.
Зберіть заповнені аркуші, а наприкінці вивчення теми роздайте студентам нові. Після того, як студенти самі перевірять себе, дозвольте їм порівняти старіший список з щойно заповненим. Таким чином, вони мають змогу самостійно оцінити свій прогрес.
Замаскований самоконтроль
У даному випадку мова йде про аудіювання. На жаль, дуже часто колеги використовують його лише для контролю, тобто у вигляді тестування. Для деяких студентів, які і без того мають труднощі з розумінням прослуханого, це створює ще більший стрес. А ще студентам часто доводиться на уроках слухати те, що обирає вчитель, і воно не завжди цікаве.
Що потрібно зробити:
- створити для студентів можливість обирати контент для прослуховування чи перегляду;
- аудіювання має відбуватися задля задоволення, розваги чи отримання корисної інформації;
- виробити у студентів звичку слухати контент англійською.
Усі ці завдання легко вирішити, якщо сказати студентам, що відтепер вони будуть дивитися серіали англійською мовою в якості постійного позакласного заняття, і їх перегляд буде використовуватися як основа для діяльності в класі. Скажіть їм, що якщо це робити регулярно, вони помітять різницю в розумінні на слух до кінця курсу/року. На наступному занятті ви запитаєте їх, який серіал вони вибрали. Студенти можуть дивитися й те, що вже бачили своєю рідною мовою. Як правило, короткі епізоди, наприклад 25 хвилин, працюють найкраще.
На наступному занятті попросіть студентів розповісти своєму напарнику/групі який серіал вони будуть дивитися, і скажіть, що вони повинні дивитися принаймні один епізод на тиждень. На цьому етапі було б непогано дати їм лексику, яка знадобиться для розповіді про свій улюблений серіал.
Проводьте щотижневі заняття, на яких студенти можуть розповідаи про те, що вони дивляться, і про свій досвід. Щотижня задавайте якесь інше питання чи завдання. Наприклад:
- Do you watch your series at home or on the move?
- When do you watch your series and who do you watch with?
- Would you recommend your series?
- How much did you watch without subtitles?
- How many times do you watch your episode?
- Describe a memorable scene from your series.
- Who’s your favourite character and why?
- Which character is the easiest/most difficult to understand and why?
- Teach your partner a phrase you learnt and the context it came up in.
- Do you think your listening is improving and how?
Задайте останнє питання лише тоді, коли пройшло достатньо часу для того, щоб студенти побачили різницю.
Checklists
Такі завдання можна виконувати наприкінці заняття чи вивчення певної теми, і вони досить часто зустрічаються в сучасних підручниках. Наприклад:
p.17, Focus 3 Workbook. Pearson Education Limited
Наприкінці заняття попросіть студентів написати про своє ставлення та думку щодо технік та завдань. Створіть критерії оцінювання на основі параметрів, які відповідають цілям уроку та потребам студентів. Наприклад:
Was I able to complete the task? Was I able to generate ideas? Did I use Present Perfect correctly? Did I use Past Simple where necessary? Was I able to talk about the latest news I heard?
Приєднуйтеся до нашого курсу CELTA!
Video/Voice Recording
Цей прийом чудово працює для контролю навичок говоріння. Студенти можуть виконувати завдання як у парах чи групах, так і самостійно. Як, і в попередньому завданні вам знадобляться певні критерії, які слугуватимуть орієнтирами для студентів. Попросіть студентів записати аудіо або відео один одного за допомогою своїх телефонів. Потім студенти працюють у парах/групах, дивляться чи прослуховують запис і оцінюють завдання відповідно до встановлених критеріїв або того, на що слід звертати увагу. Це хороший спосіб зосередитися на деяких конкретних аспектах говоріння та визначити над чим потрібно працювати. Студенти можуть бути своїми найгіршими та найкращими критиками. Така діяльність показує недоліки, які їм потрібно подолати та дає їм уявлення про те, що вони роблять добре і над чим потрібно працювати.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: 12 ефективних кроків, що підвищать мотивацію студентів до вивчення англійської
Speaker, listener, note-taker
Можна сказати, що це завдання дуже схоже на попереднє, втім воно передбачає чіткий розподіл ролей студентів. Отже, їх буде три: той, хто говорить, той, хто слухає, і той, хто записує.
Поділіть клас на групи по 3 студенти. В кожній групі має бути speaker, listener та note-taker. Загалом буде три раунди тривалістю 2 хв, в яких студенти мають висловлювати свою думку з того чи іншого питання. Дайте студентам кілька хвилин, щоб вони могли спланувати свою відповідь. У кожному раунді ролі змінюються. Теми змінюються у кожному раунді також. Теми, які завжди добре працюють, включають розповідь про себе, свята, рідне місто, хобі, домашніх улюбленців, минулі вихідні, роботу та улюблену їжу та ін.
Скажіть listeners, що вони повинні слухати уважно, а в кінці задати одне запитання тому, хто відповідав. Поясніть кожному note-taker, що він повинен дати фідбек про один із аспектів (grammatical accuracy, range of vocabulary, different collocations, pronunciation or fluency тощо) після того, як speaker закінчить і відповість на запитання від listener. Після завершення трьох раундів студенти обговорюють свою реакцію на отриманий відгук.
Для того, щоб урізноманітнити це завдання, скористайтеся наступними порадами:
- дозвольте тому, хто відповідає, обирати аспект, по якому він хоче отримати фідбек;
- дозвольте слухачу також сказати наскільки він погоджується чи не погоджується із відгуком, який дав note-taker;
- speaker оцінює власну відповідь, а той, хто робить нотатки, каже, чи він згоден чи ні;
- note-taker може давати лише позитивний відгук.
Письмова рефлексія
Наприкінці уроку або певної діяльності, використовуючи набір рефлексивних запитань, запропонуйте студентів коротко написати відповіді на питання. Наприклад: Що найважливіше з того, що я сьогодні дізнався? Що нового я дізнався? Чого я не знав і дізнався сьогодні? Я щось не зрозумів?
Завдання для самоконтролю насправді можуть бути дуже ефективними та мотивуючими для наших студентів, хоч і вимагають певного часу для підготовки. Але ж чого не зробиш заради успіху тих, хто вивчає англійську?
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Як давати фідбек про Speaking?
Дякуємо за ваш коментар! Після модерації ми опублікуємо його на нашому сайті :)