⏩ Багато людей думають, що текст – це лише письмовий твір: стаття, електронний лист чи навіть вірш, наприклад. Втім не слід забувати, що текст може бути і аудіотекстом, як пісня, промова чи діалог. Будь-який із цих текстів ми можемо застосовувати для навчання граматики. Однак іноді граматика і сама може визначати який саме тип тексту доцільно використовувати. Наприклад, ми рідко використовуємо пасивний стан у повсякденних розмовах, але ця структура досить часто зустрічається у новинах та газетних статтях. Тож якщо ви не впевнені, який саме текст використовувати, спитайте у граматики, якої хочете навчити: у яких ситуаціях або контекстах ця структура зазвичай виникає? Потім відповідно виберіть свій текст. Сьогодні поговоримо про те, як навчати граматики через текст та побудувати заняття англійської на основі text-based lesson framework.
Яким має бути текст?
Для того, щоб урок був вдалим, текст має бути досить коротким та відносно простим. Погодьтеся, якщо заняття триває від 45 до 90 хвилин, ви не захочете витрачати багато часу на сам текст, а захочете якомога швидше перейти до граматики.
Здається, це очевидно, але пам’ятайте, що на уроці граматики потрібно зосереджуватися на граматиці, якої ви плануєте навчити. Це означає, текст має бути таким, щоб вам не довелося приділяти час новій лексиці або іншій складній граматиці, яка не є фокусом вашого уроку. Тож якщо ви пишете текст самостійно, переконайтесь, що лексика та граматичні структури, які ви використовуєте (крім прикладів цільової мови, які ви додаєте в текст), гарні та прості.
Якщо ви використовуєте текст із підручника чи іншого джерела, перегляньте його критичним поглядом. Чи має він 200 слів? Чи містить багато незнайомих для ваших студентів слів? Якщо відповідь на будь-яке з цих запитань – “так”, вважайте це своїм офіційним дозволом його адаптувати. Потрібно усе це прибрати з тексту і змусити його працювати на вас. Залишіть target language недоторканою.
У тексті має бути принаймні кілька різних прикладів граматичної структури, яку ви збираєтесь вивчати. В ідеалі там мають бути заперечна та питальна форми речень, хоча це не принципово. Вам просто потрібно більше одного прикладу для того, щоб, коли ви працюватимете з ними пізніше на уроці, студенти могли помітити закономірності у значенні та формі.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Інтерв’ю з фіналісткою Global Teacher Prize Ukraine 2020
Які етапи має урок?
- LEAD-IN
Як і в інших поширених типах уроків, як от PPP (Presentation-Practice-Production) чи ТТТ (Test-Teach-Test), спочатку потрібно підготувати студентів до матеріалу, який ми збираємося вивчати на певному уроці. Залучити студентів до контексту уроку, як правило, можна brainstorming ключових слів, що стосуються теми, а потім дати завдання на обговорення питань , що також стосуються теми в парах. Цей етап уроку має тривати 3-7 хвилин. Доброю практикою є пов’язування lead-in з тим, що вони будуть робити пізніше на етапі freer practice. Пам’ятайте, що коли фокусом уроку є граматика, не потрібно на ній зосереджуватися на початку уроку. Втім, ви можете, наприклад, обговорити анекдот чи коротку історію, в якій використовується TL. Основна мета цього етапу – встановити контекст, а не навчити граматики. Раніше ми писали про те, як правильно розпочинати уроки англійської.
- EXPOSURE TO TARGET LANGUAGE / COMPREHENSION WORK
Наступний крок передбачає, що студентам надається можливість прочитати чи/і прослухати текст. Не поспішайте з граматикою. Звичайно, багато-хто може роздати учням текст і одразу ж попросити знайти всі приклади Present Perfect у ньому. Але, роблячи це, втрачається вся суть використання тексту – контекст. Навіщо тоді взагалі використовувати текст, якщо студенти не мають можливості зрозуміти, про що насправді йдеться?
Щоразу, коли ви даєте студентам щось прочитати чи послухати, несправедливо просити їх повністю ігнорувати зміст і замість цього переходити до граматики. Студентам перш за все потрібно зрозуміти основну ідею тексту. Тоді вони будуть готові аналізувати граматику в ньому. Тож спочатку дайте їм просте завдання, яке допоможе зрозуміти суть того, що вони читають або слухають. Таким gist activity може бути завдання підібрати заголовок до тексту, або дати відповідь на одне-два запитання.
Цей етап називається «exposure to target language» тому що учні вперше на заняття стикаються з target language в контексті. Студенти наштовхуються на граматику, яку вони будуть вивчати пізніше, навіть не усвідомлюючи цього.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Як відбувається процес створення Кембриджських іспитів?
- АНАЛІЗ ПРИКЛАДІВ ІЗ ТЕКСТУ або NOTICING
Саме на цьому етапі ви звертаєте увагу студентів на граматичні структури, які є фокусом уроку. Насправді студенти, мабуть, все ще думають, що це урок читання чи аудіювання. Отже, на цьому етапі ви по суті маєте їм сказати, що тут є граматика, на яку вам потрібно поглянути.
Цей етап не повинен бути складним. Знову ж таки, єдиною метою тут є перемикнути увагу учнів на граматику. Ви можете, наприклад, попросити студентів підкреслити всі дієслова в тексті (тоді ви зможете вказати на той факт, що всі вони, вжиті у Present Perfect). Або ж просто напишіть речення, що містять приклади target language, на дошці та попросіть учнів визначити, що у них спільного. Існує багато варіантів як це зробити, але це має бути по суті та швидко, та спрямовуватиме увагу учнів на граматику, яку ви збираєтесь пояснювати. Учні мають самі помітити певні закономірності.
Головне, що будь-які речення, які ви використовуєте на цьому етапі, взято безпосередньо з тексту.
- LANGUAGE CLARIFICATION/LANGUAGE FOCUS
На цьому етапі ви власне навчаєте. Потрібно роз’яснити студентам аспекти значення, форми та вимови, як і в інших типах уроків (Meaning, Form, Pronunciation). Ви можете це зробити за допомогою презентації (тобто пояснення TL на дошці) або за допомогою guided discovery (коли студенти виявляють правила щодо MPF на прикладах TL), використовуючи CCQs та eliciting.
- PRACTICE
Controlled Practice. Після роз’яснення дайте студентам завдання на використання граматичної структури з акцентом на правильність (accuracy). Кількість завдань може бути різною залежно від того, наскільки студенти добре зрозуміли та роблять багато помилок чи ні. Якщо помилок багато, поверніться до попереднього етапу, розгляньте більше прикладів.
Freer Practice. Дайте студентам попрактикуватися використовувати TL у більш вільному, тобто менш обмеженому середовищі. Це також дозволить їм вільно розмовляти чи писати. Пам’ятайте, що на цьому етапі використання цільової мови має бути основною метою діяльності, тому, отже, їм необхідно її використовувати. Дозвольте студентам попрацювати в парах або невеликих групах. В цей час ви маєте спостерігати та не втручатися. Пам’ятайте, що мета полягає в тому, щоб студенти практикували вільне володіння граматикою, тому не переривайте їх виправленнями. Після активності ви можете виправити помилки, записавши приклади на дошці, і отримати фібдек, задавши студентам запитання щодо того, як, на їх думку, має бути правильно.
Курси англійської мови в Grade.ua — ваш шанс вільно спілкуватися з іноземцями, подорожувати світом та відкривати карʼєрні можливості.
Дякуємо за ваш коментар! Після модерації ми опублікуємо його на нашому сайті :)