Здається, ще зовсім нещодавно ми закінчили університети, а за плечима вже роки, а то й десятки років викладання англійської, а в когось, ще й німецької чи французької. Ще іноді, думаєш, що ніби щодня робиш одне і те ж саме: заходиш в реальний чи віртуальний клас чи авдиторію, роками працюєш з тими ж підручниками, вже із закритими очима можеш провести заняття на знайому тему і знаєш, де учні найчастіше роблять помилки, ніби нічого нового не відбувається. Знайомі відчуття рутини? Тоді настав час подбати і про власні знання мови. Чи достатньо нам англійської, яку ми вивчили в університеті? Що дає нам розвиток власних мовних навичок? Про це поговоримо далі.
Працювати над власною вимовою, граматикою та лексикою
Це може звучати очевидно, але коли ви починаєте працювати викладачем англійської, потрібно продовжувати вдосконалювати власні знання мови. Студенти мають розуміти, що ви говорите, і покладатися на вашу граматику.
По-перше, викладач – це комунікатор. Для успішного спілкування він повинен знати, як структурувати власну мову (доречі, це одна із перших речей, яким навчають на курсі CELTA), щоб бути максимально зрозумілим для студентів, а також мати стратегії розуміння того, що говорять студенти. Розуміння мовлення студентів дозволяє проаналізувати, що учні знають, як добре вони розуміють, і які навчальні кроки будуть для них корисними.
По-друге, вчителі несуть відповідальність за підбір навчальних матеріалів та заходів на належному рівні та потрібного типу для всіх студентів. Вчитель має розрізняти недосконале знання англійської мови та когнітивні перешкоди на шляху до навчання. Для того, щоб ефективно навчати, ми маємо знати, які мовні проблеми вирішуватимуться з часом, а які потребують уваги та втручання. Іншими словами, ми маємо самі знати про розвиток мовних навичок.
ДІЗНАЙТЕСЯ: Яка різниця між курсами CELTA online та face-to-face?
По-третє, англійська лексика та вимова настільки різноманітна залежно від регіону чи країни, що осягнути їх в університеті просто нереально. Англійська, як і інші мови, постійно еволюціонує. Варто лише оглянутися назад, і можна помітити зміни, які відбулися. Проте набагато важче помітити зміни, що відбуваються сьогодні, а також передбачити наскільки вони будуть значущі. Саме тому нам не можна стояти на місці.
Радимо почати із книги “Grammar for English Language Teachers” Мартіна Парротта, яка має на меті допомогти викладачу зрозуміти та розкласти по полицях англійську граматику, а також допомогти розібратися у труднощах, які можуть виникати в учнів чи студентів, ще на етапі планування заняття (знадобиться для проходження курсу CELTA, особливо для того, щоб anticipate problems, що ви робитимете при написанні кожного плану уроку).
Здобувайте нові практичні навички
Ви зможете виділятися серед інших викладачів англійської, якщо матимете власну “фішку” – цікаву спеціалізацію або кілька. Наприклад, ви можете вести театральний гурток англійською. Ваші учні зможуть вивчати англійську, граючи на сцені.
Або ж ви працюєте з інклюзивними студентами, наприклад, із дислексією чи дисграфією. Вам, певне, доводилося чути про те, що є діти, які читають задом наперед, перекручують структуру слів, змішують або замінюють певні звуки на схожі під час вимови. Незважаючи на достатній рівень інтелектуального (і мовного) розвитку, вони зазнають стійких труднощів у формуванні навичок читання та письма. Такі стани отримали назви дислексії та дисграфії. Викладачка нашого центру, Олена Українська, розробила інноваційну програму з формування навичок читання та письма “Англійська мова для дітей з дислексією та дисграфією” із застосуванням альтернативних методів навчання:
- елементів методу Р. Дейвіса,
- нейрокорекції та арт-терапії,
- глобального читання з використанням тематичних плакатів, карток зі звуками та транскрипційними знаками, флеш-карток із зображенням лексичного матеріалу, що вивчається, і набором слів із кожної теми підручника.
Незабаром Олена Українська поділиться власним досвідом роботи із такими дітьми під час трансляції на нашій сторінці у Facebook.
Серед інших напрямків, які обирають, наприклад, кандидати, що отримують диплом Cambridge Delta:
- Teaching exam classes
- English for Academic Purposes
- Teaching young learners
- Teaching one-to-one
- Business English
- Teaching monolingual classes
- CLIL/Embedded ESOL (teaching English through subject/work-based learning
- ESOL learners with literacy needs
- Teaching in an non-English-speaking environment
- Teaching in an English-speaking environment
- Language development for teachers
- English for Specific Purposes
- Teaching learners online/through distance/blended learning
- Teaching multilingual classes
- Language support
- Teaching English to learners with special requirements
Отже, напрямків, в яких можна рухатися досить багато. Обирайте який вам найбільше до вподоби.
Підготуйтеся до викладання на потрібному рівні
Навчання дітей чи підлітків англійської чи інших предметів англійською мовою дуже відрізняється від лекцій, семінарів чи практичних занять в університеті і вимагає зовсім іншого набору навичок. Наша програма Grade Teacher розроблена для того, щоб допомогти викладачам англійської мови, зробити все це. Ви також отримаєте знання та навички, якими зможете поділитися зі студентами та колегами та використовувати їх для подальшої кар’єри.
Підтягнути англійську, зокрема професійну, допоможуть і спеціалізовані курси CELT-P та CELT-S. Під час змішаного навчання ви будете переглядати відеолекції, читати статті, виконувати міні-тести та інші завдання англійською; проведете як мінімум одну практику зі спостереженням і оцінкою під керівництвом затвердженого тренера CELT-S; складете іспит TKT Module 1. Володіти англійською потрібно мінімум на рівні B1.
Готуйтеся та складайте мовні іспити
По-перше, підготовка до іспиту допоможе краще зрозуміти сам іспит та засвоїти стратегії, необхідні для вирішення всіх видів завдань. Після успішного складання, ви зможете краще навчати своїх студентів, адже знатимете які труднощі у них виникають та як їх подолати.
По-друге, готуючись до іспитів, ви вдосконалюєте свою англійську, необхідну для повсякденного життя, роботи та навчання.
РАДИМО ПРОЧИТАТИ: 5 найпоширеніших помилок на іспиті C1 Advanced (CAE)
Обирайте будь-який іспит. Якщо не знаєте з чого розпочати, спробуйте IELTS чи TOEFL, які допоможуть зрозуміти який ваш поточний рівень. Кембриджські іспити мають широку лінійку від найпростішого A2 Key до C1 Advanced чи найскладнішого C2 Proficiency, а також різну спеціалізацію, як, наприклад Business English Certificate (BEC). Гарантуємо, що наявність міжнародного сертифікату збільшить вашу популярність серед студентів, а також привабливість для роботодавців, і не лише в межах України. Адже це свідчить про те, що ви розвиваєтеся, а ваш рівень англійської достатньо високий, щоб впевнено спілкуватися на найвищому професійному та академічному рівні.
Вивчайте інші мови
Навіть якщо ви викладаєте англійську вже багато років, спробуйте вивчити ще якусь іноземну, на яку ніколи не вистачало часу. Це дасть вам змогу не лише відчути себе в шкурі студентів, яких ви навчаєте, а й можна краще зрозуміти труднощі, з якими вони стикаються на шляху до засвоєння мови та під час її вивчення. Ба більше, розуміння нюансів та особливостей інших мов неймовірно покращує ваше власне розуміння англійської, збільшує вашу впевненість і навіть самооцінку.
Як бачите, ще стільки всього можна зробити на шляху до вдосконалення. А ще, слід хоча би спробувати, адже якщо робити те, чого ви ніколи не робили, можна досягнути того, про що навіть не мріяли, і отримати те, чого ніколи не мали.
Нещодавно ми писали про те, як побудувати заняття англійської, якщо студенти не вміють читати?
Дякуємо за ваш коментар! Після модерації ми опублікуємо його на нашому сайті :)