Спекотний червень майже добігає до кінця. Більшість із нас уже у відпустках, але є й ті хто працює влітку в таборах чи мовних школах. Безумовно, літо — пора відпочинку, але, признайтеся, викладач чи вчитель — це вже стиль життя, і навіть під час заслуженої відпустки ми не можемо не думати про нашу улюблену роботу і своїх найдорожчих студентів. А ще саме зараз час подивитися на все з інших ракурсів, відновити сили та підготуватися до нового навчального року та нових викликів. То ж чим займемося цього літа?
Рефлексуймо
Рефлексія – це процес самоспостереження та самооцінювання.
Вона важлива у нашій роботі, адже саме тоді ми можемо побачити, що та чому ми робимо, та чи це взагалі працює. Рефлексія неминуче призводить до змін та покращення викладацької практики. А також рефлексія – це професійний розвиток, який вже відбувається у наших класах та реальних чи віртуальних аудиторіях.
Рефлексію можна проводити, коли виникає певна проблема, або ж просто для того, щоб більш дізнатися про власне викладання. Можна зосереджуватися на конкретній групі студентів, або конкретному уроці, або ж на певному аспекті, наприклад, на тому як заохотити студентів більше розмовляти англійською на своїх уроках.
Ось приклади питань, які ви можете задати собі про свій навчальний рік. Деякі з них також можуть стати хорошими запитання для обговорення з колегами:
Після того, як ви задали собі ці чи інші запитання потрібно зробити наступне:
- подумайте про причини того, чому щось пішло не так, або навпаки спрацювало, а також про те, яким чином можна виправити ситуацію в наступному році;
- поговоріть із колегою чи наставником, або людиною, якій ви довіряєте, про те, що думаєте, і, можливо, у вас виникнуть ідеї, як по-іншому працювати ;
- почитайте про те, що вас турбує, або що ви бажаєте змінити. В інтернеті є безліч ресурсів для викладачів з ідеями та статтями на різноманітні теми;
- запитайте — це чудовий спосіб дізнатися в колег як вони вирішують ту чи іншу проблему – в інтернет-спільнотах, на вебсайтах чи, можливо, під час майстер-класів для викладачів.
Рефлексія — це циклічний процес, адже як тільки ви почнете впроваджувати ті чи інші зміни, ви знову будете їх оцінювати та рефлексувати.
Долаємо вигорання
Незалежно від того, чи ви викладаєте англійську в початковій, середній, старшій, державній чи приватній школі, онлайн чи офлайн, вигорання може спіткати кожного. Це поступовий процес, і якщо знати його ознаки та як попередити, то можна спокійно пережити цілий навчальний рік. І тоді відпустка не перетвориться на лікування, а принесе насолоду.
Ви коли-небудь відчували, що пливете за течією, проводите безглузді уроки, не можете знайти натхнення, важко справляєтеся зі своїм робочим навантаженням, вам важко знайти спільну мову зі своїми учнями, взагалі відчуваєте, що ненавидите все і всіх або хочете заплакати в будь-який момент? Навіть якщо хоча б одне із переліченого про вас, це може бути ознакою того, що ви страждаєте від вигорання.
Звідки береться вигорання? Існує багато факторів, але найпоширеніші це:
- проблеми зі здоров’ям;
- проблеми вдома;
- поганий classroom management;
- відсутність або недоступність хороших ресурсів та матеріалів для викладання;
- важкий графік роботи та відсутність часу для ефективного планування;
- тиск зверху та відсутність підтримки з боку керівництва;
- ви берете роботу з собою додому (наприклад, перевіряєте зошити);
- нудьга.
Втім є й хороші новини, адже запобігти вигоранню краще, ніж долати його. І літо – час подумати як це зробити.
Знайдіть час для себе. Неможливо добре працювати, якщо у вас немає сил. Подумайте про те як ви відпочиваєте, чим харчуєтеся, чи перемикаєтесь від роботи, коли приходите додому чи достатньо спите. Складіть для себе розклад, в якому буде місце для сну, здорової їжі, улюбленої справи зустрічей з друзями та часу із найріднішими, подорожей та “законних” вихідних. Та головне – дотримуйтеся його! За місяць це стане вашою хорошою звичкою.
Будьте тією зміною, яку ви хочете бачити. Можливо, це й кліше. Втім, якщо вас засмучує те, що відбувається в учительській чи стінах закладу, навчіться ігнорувати негативне оточення і зосередьтеся на тому, щоб мати позитивний досвід у класі та зробити його кращим місцем для ваших учнів.
Впорайтеся із тривогою. Коли самі повірите у свої педагогічні здібності, учні сприйматимуть вас відповідно. Знову ж таки, поговоріть з іншими колегами, друзями, вищим керівництвом — прислухайтеся до їх досвіду та порад та випробуйте їх.
Удосконалюйте свої навички викладання. Вигорання часто стається, коли у нас немає інструментів для викладання на певному рівні. Будьте в курсі останніх новинок, курсів, семінарів, та відточуйте свої навички. Це зробить вас більш впевненим у собі. Якщо ви, наприклад, працюєте з підлітками, пройдіть курс CELT-S. Для роботи із молодшими школярами вам буде корисний CELT-P. Бажаєте освіжити знання з методики викладання та дізнатися про основи комунікативної методики, секрети успішного планування уроків, пройдіть курси підготовки до іспитів ТКТ. Будьте відкриті до змін та вдосконалення. Коли ви впевнені в собі та гнучкі до змін, важко почуватись демотивованими та негативними.
Наші тренери курсу CELTA як ніхто інший знають як відновитися морально та фізично за короткий час. Chris Reese, Андрій Пігарєв та Лідія Сімак діляться особистими історіями, лайфхаками та порадами про те, що може допомогти вчителям англійської поновитися з дужчою силою:
Дякуємо за ваш коментар! Після модерації ми опублікуємо його на нашому сайті :)